makian01

makian01

makian01

makian01

نحوه قرار گرفتن پاها


پاها و شکل قرارگرفتن آنها 
پاهای جلو 
پاهای جلو می بایست بی واسطه وبدون خمیدگی به تن وصل شده باشند و بیش از حد بلند یا کوتاه نباشند . همچنین فاصله دو پا،‌نشان دهنده عرض سینه می‌باشد . پهنا سینه میانگین ویا بیش ازحد میانگین درعمر اقتصادی حیوان وشیرواری گاو اثر دارااست . 
پاهای عقب 
عالی میباشد بدانید که حالت دو مفصل خرگوشی گاو درشیرواری آن اثر دارد . به طوری که هرچه مفصل پاهای عقب گاو ظریف تر باشد،‌گاو شیروارتر میباشد . به علاوه پاهای عقب گاو درمنظر پشتی بایستی بی واسطه و بدون انحراف به باطن بدن وصل باشند . به طوری که بتوان مستطیلی را بین دو پای عقب گاو رسم کرد . در حالتی که دو مفصل پاهای عقب گاو به هم نزدیک و پاها و سم ها به خارج گمراه باشند،‌کمترین بها را به آن گاو می دهند . اکنون آنکه پاها باید فارغ از انحراف و مفصل های خرگوشی باید با ران،‌پاها و سم ها، موازی باشند . 

در صورتی‌که پاهای گاو را از پهلو نگاه کنید باید مفصل های خرگوشی پاهای عقب داسی شکل باشند . البته بایستی اعتنا کنید که گهگاه ممکن میباشد گاو به عامل اشکال درلگن ویا عفونت،‌سم ها و پاهای خود را به داخل کج کند . بدین ترتیب نباید این مسئله را با خمیدگی داسی شکل پاهای عقب خطا گرفت . 

6- 
طول پستان عقبی 
این ارتفاع نشان دهنده گنجایش ایجاد شیر درگاو می باشد . برای بررسی این صفت کافی است فاصله زیر فرج دام را تا محل اتصال پستان به تن گاو مقدار بگیرید . هرچه این فاصله کمتر باشد، خوبتر است . 

7- 
عمق پستان 
عمق پستان یعنی ارزیابی شرایط کف پستان (به غیر از نوک آن) با مفصل خرگوشی پاهای عقب . ولی صحیح می باشد که هرچه پستان بزرگتر باشد،‌شیر بیشتری را درخود جای می دهد،‌ولی یک پستان با عمق بیشتر(حجیم تر)زودتر به زخم و ورم پستان آلوده و کثیف می شود . 

براین اساس دربررسی این صفت باید به سن دام دقت کرد . به طوری که هرچه سن دام فراتر رود، عمق پستان عمده می شود . درتلیسه ها می بایست کف پستان نسبت به مفصل خرگوشی،‌حدود 3 انگشت(5 سانتی متر)بالاتر قرار گرفته باشد . 

8- 
نگه دارنده پستان ها(لیگامان ها) 
نگه دارای ها درحقیقت رباط های وسطی محفظه پستان می باشند . این رباط ها چنان درمنظره پشتی قرارگرفته اند که به نظر می آید محیط پستان به دو نصیب تقسیم گردیده می‌باشد . رباط ها درحقیقت نگه دارای های مهم واولیه پستان هستند .همچنین استدلال مهمی درنگه داشتن پستان درمحل حساس خود میباشند . در‌صورتی‌که حفظ کننده پستان ضعیف باشد،‌پستان به شرایط شل و پاندولی درمی آید . درنتیجه ارتفاع قدمت اقتصادی گاو کم می شود . بنابراین هنگام خرید یک گاو شیری بایستی دقت داشت که درمنظره پشتی درحالی که پستان پرازشیر می‌باشد ، میانه پستان گاو ، خط وجود داشته باشد . همچنین این خط و شکاف در بین پستانی،‌عمیق و سراسر پستان را فراگیر باشد . 

9- 
پهنا پستان 
هرچه عرض پستان گاو اکثر باشد، دام قدرت شیرواری بهتری داراست . همچنین ارتفاع قدمت اقتصادی آن هم فراوان میباشد . برای تحلیل این صفت،‌درمحل اتصال پستان به تن وبرگشتگی موهای دو طرف پستان، فاصله دو طرف پاهای آن را مقدار گیری می کنند . اعتنا کنید که هنگام نظارت این صفت نباید گاو بدشکل ایستاده باشد وپاهای عقب آن ازهم باز باشد . 

10- 
مقدار سرپستانک ها 
یکی ازمواردی که می بایست هنگام خرید گاو شیری مضاعف به آن دقت شود ،‌اندازه سرپستانک های گاو میباشد . برای بررسی آن‌ها می بایست ارتفاع سرپستانک و حالت آنان را از جلو وعقب وپهلوی حیوان مقدار گیری کرد . یک‌سری شرایط غیر ارگانیک درپستانک وجود داردکه باید به آنها توجه کرد . 
این شرایط ها عبارتند از: 
الف- پستانک ها نباید به شکل پستانک های بز باشند وبه اصطلاح بزی نباشند . 

ب- پستانک های خیلی کلفت به درد شیردوشی نمی خورند . 

ج- شکاف پستانک ها نباید بیش از حد ریز و یا گشاد باشند . 

تغذیه دستی بزهای سانن

تغذیه 
دستی بزهای سانن 
احتیاجات غذایی بزهای شیری نسبت به بقیه بزها اکثر است و طبیعتا میزان و کیفیت طعام آن ها هم می بایست مناسب خیس باشد . یک بز سانن یا آلپاین روزانه تا 5 درصد وزن بدن خویش غذا مصرف می‌نماید . برای مثال با اعتنا به میانگین وزن 60 کیلوگرم بزهای ماده سانن، هر رأس بز 3در هر روز تا 3 کیلوگرم غذا مصرف می کند . 
علوفه بایستی بخش اعظم جیره غذایی بز شیرده را تشکیل دهد . شاید بتوان ذکر کرد حدود 60 ماده خشک مصرفی و 40 درصد آن از کنسانتره تأمین شود . با این روش تغذیه می توانایی از مشکلاتی مانند کاهش چربی شیر پرهیز نمود . انواع علوفه سیلویی، مثل سیلوی ذرت و علوفه سیلویی، علوفه قابل پذیرش برای بز شیرده می باشند . 

جنگ 
با انگل های فرنگی 
آلودگی بز به انگل های خارجی و زخم ها و ضرر هایی که از این حیث به دامدار وارد می شود، یکی از مساله مهمی است که بایستی به آن اعتنا ویژه نمود و با استفاده از امکانات متعدد نسبت به مبارزه با این انگل ها مبادرت کرد . در موقعیت ایران عمده انگل های فرنگی که در بز ایجاد غم و زخم می نمایند از اشکال کنه ها می باشند . کنه ها چه از روش مکیدن خون و چه از لحاظ انتقال بیماری های پیروپلاسموز و بابزیوز خساراتی را به گله های بز وارد می سازند . می بایست دانست جرب ها و سایر انگل هایی هم که در تحت پوست ساکن می شوند، نظیر انگلهای خارجی موجب اندوه بز می گردند و می بضاعت و توان با استعمال از خزینه و تجهیزات دیگر این جور انگل ها را نیز از در بین برد . سم پاشی مقام دام نیز یکی از راه و روش های جنگ با انگل های فرنگی می باشد . 

آتی 
سرمایه گذاری در پرورش بزهای شیری 
با توجه به موقعیت اقتصاد دامپروری و تاثیر منفی خشکسالی های اخیر بر مراتع، هزینه خوراک و مراقبت دام برای دامداران روستایی و عشایر ارتقا یافته و امکان فعالیت در این صنعت برای بسیاری از دامداران سخت می باشد . برای ارتقا ساخت و ارتقاء منفعت وری اقدامات تصحیح نژادی و مدیریتی می بایست در فرمان عمل دامداران محترم قرار بگیرد . یکی از این اقدامات می تواند جایگزینی و استفاده از بزهای پرتولید همچون سانن و آلپاین در گله های مستقر باشد . با اعتنا به خصوصیت های ژنتیکی و تطابق مطلوب این بزها با حالت آب و هوایی کشور می توانایی توقع داشت که مرحله تولید و فیض اقتصادی دامداران در برنامه های بین دوران و بلند مقطع ارتقاء یابد . در سال های اخیر معاونت بهبود محصولات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط رویش دامهای سبک، اقدام به صدور مجوزهای حتمی برای واردات بزهای سانن و آلپاین نموده هست . انتظار می رود با ورود نژادهای برتر بز شیری میانگین ساخت شیر بز در گله های ساکن در یک دوره شیردهی از 80 کیلوگرم به حدود 500 تا 700 کیلوگرم برسد . لذا این امیدواری وجود دارااست که با ارتقا ایجاد شیر بز در کشور، اولا صنعت رشد بز علاوه بر تولید گوشت بتواند بخش مهمی از نیاز شیر نپخته سرزمین را تأمین کند و از طرفی گسترش رویش بزهای شیری بتواند امداد مهمی به اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایر داشته و نقش مهمی در اشتغال زایی جوانان جویای فعالیت این خانوارها ایفا نماید . 

پرواربندی

رجوع 

پر سرعت سرمایه 

زیرا پس از 3 تا 4 ماه اصل سرمایه و فیض حاصل اخذ میشود سرمایه‌گذار تمایل زیادی به پرواربندی دارااست . 

ماشین آلات خوراک دام

• 

یاری به نگهداری مراتع کشور 

بره‌هایی که به برهان همزمان نبودن زایش فاقد رشد کافی باشند و یا این که بره‌های اول زایش که به برهان تلف شدن مادر، عدم مصرف شیر کافی، بیماری‌ها وزن مطلوب ندارند چوبدار خریداری و پروار می‌نماید . 


پرواربندی 

تجاری 

• دامپرور فاقد گله داشتی بوده و بره‌های قضیه نیاز را از واحدهای تولیدی دربرگیرنده گله‌های عشایری و روستایی خریداری می‌نماید . 


• دامپروران ممکن هست بره‌ها را از اردیبهشت ماه ماه به بعد از آن بفروشند که در این برهه زمانی بعلت عرضه دوچندان معمولاً قیمت قلیل می باشد . برخی گله‌دارها بره‌ها را تا فصل‌پاییز نگه می‌دارند و در آن مقطع که تقاضا برای پرواربندی در فصل‌زمستان بسیار است می فروشند . 


• معمولاً گله‌های عشایری هم بره‌ها را در فصل فصل بهار میفروشند چون هم‌زمان با رشد علوفه بهاره مراقبت به طور همزمان میش‌ها و بره‌ها نقص‌ می باشد و بره‌ها نمی‌توانند گرمای دشت و دامنه کوه را تحمل کنند و منجر تلفات می شود بعلاوه ممکن است به دلیل فحل شدن جفت‌گیری کنند . براین اساس شیشک‌های نر 10 تا 12 ماهه را می فروشند . 


موقعیت 

پیروزی پرواربندی 

1 . 

امنیت 

2 . مقام و فضای اختصاصی: رده باز و بسته بترتیب: 0 .9 

و 1 مترمربع 

3 . 

خرید علوفه و مواد متراکم در مدت مناسب: 8 کیلو به ازاء هر کیلوگرم ارتقا وزن تن (یونجه، شبدر، سیلو، جو و…) 

4 . 

بازه زمانی مطلوب خرید دام: در شرای امکان تعلیف تابستانه باشد در اول فصل تابستان ارزش دام خیلی کم است 

5 . 

محل مطلوب خرید دام: میدان دام 

6 . 

ارتفاع زمان پروار: سه ماه 

7 . رویکرد فروش دام: سرپایی یا این که پس از کشتار (اگر سرک باشد و کشتارگاه نزدیک محل رشد بهتر می‌باشد که جنازه فروخته شود .) 


8 . گزینش نژاد و دام مطلوب پروار: قزل، شال، بختیاری، افشاری و مغانی روزانه200 تا 220 گرم افزایش وزن داشته و مطلوب پروار میباشند اگر چه که مهربانی و کردی و لری نیز مناسب هست . دام مطلوب می بایست درشت اندام سالم، دست و پای بلند و کشیده، شکم جمع و گونه و فاقد افتادگی، عدم لنگش و ریختگی مو، عدم اسهال و ترشحات بینی و محیط دیده داشته باشد و میان دام‌ها هم یکنواختی باشد . بطور کلی متوسط وزن و سن 3 کیلو و 4-7 ماه می‌باشد . 

تاریخچه رشد گوسفند در ایران

تاریخچه رشد گوسفند در ایران به پیشین های بسیار به دور می برسد . بر مبنا شواهد تاریخی، گله داری و پرورش گوسفند به علت وجود مراتع و تنوع اقلیمی کشور‌ایران و گستردگی معاش ایلیاتی و عشایری از فعالیتهای بیشتر بخش کشاورزی در ایران بوده میباشد اما وقوع پدیده خشکسالی سالیان اخیر در کشور‌ایران و فقر مراتع از حیث علوفه سبب شده تا رویش گوسفند برای دامداران سنتی با چالش مواجه گردد و به همین جهت تغییر تحول راه و روش پرورش گوسفند و بز از شرایط سنتی و چرا در مرتع به حالت رشد در محفظه بسته اجتناب ناپذیر به حیث می برسد . 
رشد 
گوسفند راهکاری زودبازده برای ساخت اشتغال و کسب درآمد 
دور اندیشی از داده ها خلاصه گردیده پایین در موضوع مزایای رشد گوسفند و بز در محیط بسته می تواند به تصمیم گیری آن گونه از افرادی که به دنبال ساخت منبعی برای کسب درآمد زودبازده باشند اثرگذار واقع گردد . 

1- مدیریت و در دست گرفتن رویش گوسفند و بز در محیط بسته آسانتر و بسیار منظم تر و ظریف تر می باشد . 

2- انرژی حاصل از تغذیه گوسفند و بز مستقیما صرف پرورش و ارتقا وزن می گردد در حالیکه در روش سنتی بخش قابل توجهی از انرژی در جریان حرکت و جابجایی دائمی گله تلف می گردد . 

3- خطرها ناشی از چرا در مرتع (مفقود شدن دام، مارگزیدگی و در معرض آلودگیهای محیطی قرار داشتن و . . .) در محیط بسته وجود ندارند . 

4- گوسفند و بز در برابر بیماریهای واگیر و بیماریهای انگلی جراحت پذیرند ولی پرورش آن ها در محفظه بسته خطر ابتلا به این بیماریها را شدیدا کاهش داده و در نتیجه احتمال تلفات ناشی از بیماری و نیز هزینه های دارو و درمان هم با کاهش روبرو می گردد . 

5- با انتخاب خط مش صحیح تغذیه گوسفند با استعمال از غذای گوسفند به شکل کنسانتره که یک غذای بی نقص محسوب می شود در این سیستم این قابلیت و امکان وجود خواهد داشت تا تغذیه دامها بطور یکنواخت و اصولی فیس بگیرد و در نتیجه راندمان و ضریب تبدیل علوفه به گوشت ارتقاء قابل توجهی پیدا کند . 

6- نیازهای تکمیلی برای بهترین نتیجه گیری از رویش گوسفند و بز (معاینه، واکسیناسیون، وزن کشی، تلقیح، تشخیص آبستنی، وضع حمل و . . .) در محفظه بسته به سهولت در دسترس و قابل ارائه خواهند بود . 

غذای مناسب برای گاو

یک راهنما برای ساخت موفق، غذای مناسب برای گاو میباشد . هزینه غذا بیشترین بهایی می باشد که برای حفظ گاو باید پرداخت .ادراک روند هضم نشخوارکنندگان وغذای اصلی آنها، نیازمند خوراک دادن و مدیر خوب هست . 
دستگاه 
گوارش: گاو متعلق به طبقه نشخوارکنندگاه می باشد . علاوه بر گاو، گوسفند، بز و آهو هم جز این گروهند . دستگاه گوارش نشخوارکنندگان به آن ها اجازه می دهد تا از مواد خوراکی خشبی به عنوان منابع غذایی به کار گیری کنند .شکمبه اولی قسمت از دستگاه گوارش حاوی یک جمعیت پهناور از میکروبها ( باکتریها و پروتوزئرها) می باشد . هضم اول بخش اعظم غذاها بوسیله میکروبها شکمبه انجام می گیرد .میکربها می توانند دیواره سلولزی و همی سلولزی سلولهای تشکیل دهنده علوفه ها را بشکنند و تجزیه نمایند همچنین اینها قادر به تجزیه نشاسته و پروتئین جیره غذایی حیوان نیز هستند . نگاری کوچکترین بخش معده هست که طعام بعداز تخمیر وارد آن می شود .هزارلا آب مواد غذایی را می گیرد . آنزمهای گوارشی طعام را در شیردان و روده کوچک تجزیه می نمایند . جذب طعام عمدتاً در روده کوچک حادثه می افتد . حیوان‌ها تک معده ای توانا به تجزیه و هضم سلولز نمی باشند . وقتی که نشخوارکنندگان علوفه مصرف می نمایند تکه های والا غذا را پاره ای جویدن می بلعند آنگاه در وقت استراحت آنها را به وسیله مری به داخل دهن بر می گردانند و پس از عالی جویدن، دوباره می بلعند . اینکار سبب ساز کوچک شدن قطعات علوفه می شود و متنابه آن سطح دسترسی میکروبهای شکمبه را بر روی قطعات خوراک ارتقا می دهد . 
مواد 
مغذی: احتیاجات غذایی برای هر مجموعه از حیوان ها مختلف می‌باشد . روشهای متفاوت تغذیه براساس رشد، ساخت و متابولیسم تهیه می شود انواع مواد غذایی براساس عملشان در متابولیسم یا به وسیله ساختار شیمیایی آن ها مشخص و توصیف می شوند . 
انرژی: 
انرژی برای بدن بضاعت و توان عمل کردن مهیا می نماید .انرژی در جیره های غذایی گاو معمولاً براساس % کلی ماده غذایی قابل جذب(TDN) ابلاغ می شود .کار کردن رشد، شیردهی، ایجاد مثل، تکان و هضم طعام را شامل می شود . ارژی عمده ترین قسمت هزینه طعام را دربرگیرنده می شود . منابع نخستین انرژی برای گاو، سلولز و همی سلولز علوفه ها و نشاسته باطن دانه ها هست .چربی ها و روغنها بیشترین و کمترین دما محتوی انرژی می‌باشند ولی معمولاً قسمت کوچکی از جیره غذایی را تشکیل می دهند . 
پروتئین: 
پروتئین یکی از مهم ترین ساختار های تن می باشد . آن یک ماکرو ملکول می باشد که سیستم عصبی و بافت پیوندی را تشکیل می دهد . پروتئین از واحدهایی به اسم آمینو اسید تشکیل گردیده است .یک رژیم غذایی با پروتئین کافی برای رشد، نگهداری، شیردهی، تولید مانند لازم هست . پروتئین به ترکیبات گوناگون براساس امکان حل شان در شکمبه تقسیم می شوند .پروتئین حل شده در شکمبه به وسیله میکروبهای شکمبه گوارش می شود . پروتیئن غیر محلول در شکمبه دست نخورده باقی می ماند و فارغ از تغییر به قسمتهای بعدی می رود .پروتیئن عبوری در روده کوچک هضم و جذب می شود . 
مواد 
معدنی: مواد معدنی متعدد جهت رشد، شکل دهی استخوان، تولید مانند و خیلی از کارهای دیگر تن زمینه نیازند . آن مدل از مینرال ها که مقدارشان دوچندان هست .ماکرو مینرال اسم دارا‌هستند که دربرگیرنده سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر می شوند .بسته به گونه و کیفیت طعام محتویات مینرالی آنها متغیر میباشد .برای اضافه کردن مینرالی مکمل بایستی از میزان ظریف مورد احتیاج باخبر باشیم جور ترکیب مینرال های مکمل قضیه نیاز براساس مواد غذایی در جیره و احتیاجات حیوان انتخاب می شود . 
ویتامینها: 
ویتامینها نقش کاتالیزورهای زیستی را در بدن موجود زنده دارا هستند . ویتامینهای A،D،E معمولاً در علوفه های جدید به وفور یافت می شوند . در سیلاژها به خاطر تخمیر اکثر ویتامینهایشان تخریب می شود . دانه ها معمولاً دربردارنده اندازه پاره ای از این نوع ویتامینها هستند . 
ویتامین A برای پرورش طبیعی، تولید مانند و مراقبت حتمی می باشد . کمبود این ویتامین عارضه ها متعددی بسته به دسته عمل و جنس گاو دارد . ویتامین D برای رویش مناسب استخوان نیاز است . فقدان این ویتامین در گوساله موجب قوسی شدن استخوانهای دراز و قابل انعطاف شدن آنها می شود . در حیوانات پیر خیس نبود ویتامینD سبب سستی و شکنندگی استخوانها می گردد . ویتامین E به همراه سلنیوم برای توسعه و گسترش بافت ماهیچه ای مورد نیاز می باشد . کمبود این ویتامین به هم پا سلنیوم موجب بیماری عضله سفید می شود . از این بیماری می توانایی با تزریق E/Se به گوساله نو متولد گردیده و به گاوهای ماده با خوراندن تکمیل کننده های E/Se به گاوهای مامان جلوگیری کرد . کاربرد کمپلکس ویتامین Bدر جیره های غذایی گاوها به غیر از در موارد استثنا معمولاً نیاز نمی‌باشد . این ویتامین به طور بخش اعظم بوسیله میکروبهای شکمبه ساخت می شود و آن گاه توسط دیواره شکمبه جذب می شوند .کاربرد این ویتامین در جیره گوساله های برنا که هنوز میکروبهای شکمبه آن‌ها فعال نشده اند اهمیت داراست و همینطور گاوی که شکمبه اش فاقد جمعیت میکروبی می باشد به مکمل ویتامینB احتیاج دارد .