makian01

makian01

makian01

makian01

کسب درآمد از پرورش بلدرچین

کسب 

درآمد از پرورش بلدرچین تخمگذار در ایران سالهاست که مردم به نگهداری و پرورش بلدرچین به صورت تفریحی و یا به عنوان شغل و محل درآمد عشق و علاقه مند شده اند و با مراقبت بلدرچین در خانه و فضاهای کوچک هر چندین در تعداد ناچیز در پی ساخت شبکه مالی برای کسب درآمد دوم و سوم میباشند . 


ما در این مقاله قصد داریم فارغ از بحث های حفظ بلدرچین به فیس سرگرمی و تفریحی به طور کلی بر روی پرورش بلدرچین با نگاه شغل و درآمدزایی بپردازیم . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

هزینه 

رویش بلدرچین تخمگذار برای ایجاد مزرعه بلدرچین تخمگذار خوراکی هزینه ها به شش نصیب تقسیم می شود . 


مدل 

اولیه : هزینه های زمین، ساختمان و ابنیه (خرید و ساخت و یا این که رهن و اجاره) 

مدل 

دوم : هزینه های تاسیسات (هیتر گرمایشی ، کولر، فن ، نوروروشنایی و نور و روشنایی و … ) 

جور 

سوم : هزینه امکانات و اسباب پرورش بلدرچین (قفس، آبخوری، دانخوری و…) 

مدل 

چهارم : هزینه خرید بلدرچین تخمگذار 

مدل 

پنجم : هزینه های جاری روزمره نظیر خرید دان بلدرچین، دارو و درمان، کارگری ، آب، برق ،گاز، حمل و نقل و… 

دسته 

ششم: هزینه های مارکتینگ (بسته بندی، لیبل ، تبلیغات و بازاریابی و …) 

فضای 

قضیه نیاز رویش بلدرچین تخمگذار یک بلدرچین تخمگذار بر روی بستر به حدود ۲۵۰ سانتی متر مربع فضا نیاز داراست و برای نمونه در یک سالن ۱۴۰ متری می بضاعت و توان ۵۶۰۰ عدد پرنده بلدرچین تخمگذار را بر روی بستر مراقبت کرد . به عبارتی هر متر مربع از کف تالار برای ۴۰ بلدرچین تخمگذار مطلوب می‌باشد . 


رویش 

بلدرچین در بستر 

چنانچه پرندگان در قفس بلدرچین تخمگذار استاندارد قرارگیرند، این دور و اطراف به ۱۴۰ سانتی متر مربع کاهش پیدا می نماید . با اعتنا به تعداد طبقات قفس بلدرچین که در حالت استاندارد ۴ طبقه بوده و فاصله دستکم ۵۰ سانتی متر در بین طبقات رعایت شده باشد . یک سالن ۱۴۰ متری می تواند ۵۰ متر طول قفس با پهنا ۹۰ سانت ۴ طبقه را در خود جای دهد، که چیزی حدود ۱۰۰۰۰ بلدرچین گنجایش داراست . 


پرورش 

بلدرچین در قفس 

ولی یک مزرعه رویش بلدرچین تخمگذار به فضاهای دیگری هم نیازمند می باشد . از قبیل انبار مراقبت دان ، که چنانچه مزرعه مجهز به کارگاه ایجاد دان نباشد و دستگاه آسیاب و میکسر نداشته باشد و دان روزانه ساخت نشود مستمند آن می‌باشد تا دان را از کارخانه های دان سازی تهیه و در محل مناسب ذخیره کند . برای هر ۱۰۰۰ پرنده ۴ متر مکعب فضای ذخیره سازی حتمی است و با توجه به حد بخش اعظم ارتفاع ۲ متر برای تجمع گونی های دان ۲ متر مربع فضای کف لازم می باشد . حداکثر زمان پیشنهادی برای ذخیره سازی دان در دمای مطلوب ۱۵ روز می باشد . 


محل 

دخیره تخم خوراکی بلدرچین به یک اتاق کوچک با دقت به حجم ساخت تخم خوراکی در روز و بازه ذخیره سازی برای عرضه به بازار نیاز دارید . اتاق ذخیره سازی باید مجهز به وسایل سرمایشی حتمی باشد و دمای اتاق دربین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد و رطوبت حدود ۵۰ درصد قابل تهیه و تنظیم باشد . 


محل 

بسته بندی تخم بلدرچین این اتاق را با میز های کار استاندارد مجهز نمائید تا کارگران به راحتی مشغول کار شود . تخم بلدرچین ها پیشین از بسته بندی می بایست تمیز گردیده و تخم های ترک خورده و بد شکل از خط بسته بندی خارج شوند . 


توجه فرمایید ظروف بسته بندی تخم بلدرچینی که از محصول پی او سی روشن بوده در برابر نوروروشنایی خورشید و حرارت آسیب پذیرند لذا در انتخاب محل ذخیره سازی آنان اعتنا فرمایید . 


چرا نگهداری و پرورش گوسفند و بز سودزا است؟

1- گوسفند و بز حیواناتی میباشند که قادرند شرایط اقلیمی متغیر را تحمل کنند . 


2- جیره حفظ گوسفند و بز در مقایسه با سایر دامها کمتر بوده و بیشتر غذای دریافتی را صرف پرورش و ساخت می نمایند . 


3- گوسفند و بز دارنده انواع فرآورده های تولیدی (گوشت، پشم، پوست، شیر و فرآورده های لبنی متنوع و کود) بوده و در تمام طول سال می بضاعت این فراورده ها را به بازار عرضه نمود . 


4- بازارپسند بودن امعاء و احشاء گوسفند (کله و پاچه، سیرابی، جگرسیاه (کبد)، دل، قلوه و خوش گوشت (چربی های دور و بر روده کوچک) . 

ماشین آلات تولید خوراک دام


5- عادت ذائقه اهل ایران به گوشت گوسفند، زیرا گوشت گوسفند طبع گرم و تر داشته و موافق با ذائقه و طبع بشر می باشد . 


6- وجود اعتقادات مذهبی به سنت حسنه قربانی نمودن گوسفند به عنوان یک حیوان با قیمت معنوی . 


7- معروفیت و رده مختص فرش (قالی) ایرانی در عالم و پشم تولیدی گوسفندان ایرانی که از نوع پشم قالی میباشد . 


8- نیاز مبرم و توجه خاص جامعه اهل ایران به البسه پشمی و بازارپسند بودن چنین کالاهایی . 


9- اهمیت کود گوسفند از نظر ارزش اقتصادی و غنای مواد معدنی مو جود در آن و کاربرد وسیع آن در زراعت و باغبانی . 


10- فراوانی ایلات و عشایر و پراکندگی پهناور آن‌ها در گستره جغرافیای کشور‌ایران و رونق بسیار پرورش و حفظ گوسفند و بز نزد این بخش از جامعه . 


11- تنوع نژادهای بومی گوسفند (27 نژاد) در کل سرزمین . 


12- در مقایسه با سایر نشخوارکنندگان (گاو و گوساله) رجوع و برگشت سرمایه نسبتا سرعت بالا بوده و می بضاعت و توان بره ها را در سن 3 ماهگی، یعنی 8 ماه پس از آبستنی مادر به فروش رساند . 


13- توان ایجاد نظیر بالاتر و مسافت نسل کمتری که گوسفند و بز در مقایسه با گاو به تیتر مرجع تامین گوشت قرمز رنگ دارا‌هستند . طول عصر آبستنی گوسفند و بز 4 ماه کمتر از گاو بوده و صفت دو و چندقلوزایی در گوسفند و بز امری عادی بوده و از این حیث به شدت دارای ارزش افزوده اقتصادی می‌باشند . 


14- اگر‌چه چرای گله های گوسفند و بز در مراتع باعث بروز فشار بر مراتع می گردد ولی با اعتنا به عادت گوسفند به دفع کود در هنگام جنبش و جابجایی، چنانچه چرای گوسفند و بز بصورت هدفمند در مراتع و مزارع چهره بگیرد سبب تقویت خاک مزارع و مراتع می گردد . 


15- گوسفند و بز به استدلال دارا بودن خصوصیت مهمی مثل اقتدار راهپیمایی و مقاومت در مقابل کمبودها و امکان بقا با استفاده از مواد با قیمت غذایی پائین، سازش بالایی نسبت به موقعیت اقلیمی کشور ایران دارا هستند . 

گوسفند سافولک

گوسفند 
سافولک گوسفند نژاد سافولک در فیض تلاقی فی مابین میش های Norfolk و قوچ­های Southdown به­وجود آمده و ثبت گردیده میباشد . رشد سریع بره سافولک از ویژگهای بارز این نژاد چند قلوزاست . 

وزن 
قوچ بالغ: ۱۲۵ – ۱۳۵ کیلوگرم وزن 
میش: ۷۵ – ۹۰ کیلوگرم P .A .T 
برای نرهای دو قلو ۳۰ روزه: ۱۳ کیلوگرم ارتقاء 
وزن روزمره نرهای دوقلو: ۲۹۶ گرم ارتقاء 
وزن روزانه ۳۰-۷۰ روزگی: ۴۰۰ گرم میانگین 
نرخ یک سری قلوزایی: ۱۶۰ درصد گوسفند 
نژاد سافولک گوسفند 
نژاد سافولک گوسفند 
نژاد افشاری گوسفندان نژاد افشاری جز گوسفندانی می باشد که رویش آن‌ها خیلی به صرفه می باشد . به خصوص این که دارنده گوشت و پشم عالی هستند . در اصل زادگاه با اهمیت گوسفندان افشاری وابسته به زنجان است اما با اعتنا به نژاد عالی این گوسفند برای پرواربندی و فروش امروزه در پانزده استان دیگر کشور چون کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی، البرز، تهران، عجم شاهد گله های گوسفند افشاری هستیم . 
عوارض زیادی سبب شده می باشد که امروزه گوسفندان نژاد افشاری جز پر فروش ترین گوسفندان باشد 
شایسته ترین 
گوشت سرعت 
پرورش بالای گوسفند مقاومت 
بالا در برابر سرما اقتدار 
دو قلوزایی گوسفند بهبود 
پاره ای و کیفی پشم گوسفند نژاد 
افشاری نژاد 
افشاری گوسفند 
نژاد قشقایی فصل زایش این گوسفند بخش اعظم در فصل زمستان و فصل‌پاییز می باشد و درصد زایش آن ها ۸۵ درصد و باروری آن‌ها ۹۶ درصد و همچنین درصد دو قلوزایی گوسفند قشقایی ۲تا ۳ قلو می باشد . 

گوسفندان 
نژاد قشقایی گوسفندان 
نژاد قشقایی گوسفند 
نژاد کردی این 
گوسفندان به دو دسته گوسفند کردی تیپ دشتی و گوسفند کردی تیپ کوهستانی نامیده می شود 
میانگین 
وزن ولادت بره‌ها ۶ / ۴کیلوگرم متوسط 
وزن شیرگیری ۲۰ کیلوگرم میانگین 
وزن پشم ۲ کیلوگرم دوقلوزائی 
۱۰% گوسفند 
نژاد کردی گوسفند 
نژاد کردی 

گوسفند 
نژاد مهربان این گوسفند دارای درصد بالایی در دوقلو زایی می باشد که به ۱۳ درصد می رسد و جالب است که بدانید از دومیلیون ۷۶ هزار و ۷۵۱ راس گوسفند که در همدان رویش می یابد نزدیک به چهل درصد آن گوسفند کریم ومهربان می باشد . چه بسا انقدر رویش گوسفند کریم به صرفه می‌باشد که مبادرت تلفیق گوسفند کریم و مهربان و گوسفند رومانف کرده اند . 

اثرات گرما و رطوبت بالا بر ایجاد مثل گاو

اثرات 

گرما و رطوبت بالا بر ایجاد مثل گاو ارتقا حرارت و رطوبت محیط در تابستان می تواند موجب تغییرات فیزیولوژیکی و رفتاری درگاوها ودرنتیجه کاهش موفقیتهای ایجاد مانند گردد . 

این تغییرات عموما در نتیجه (استرس گرما) بوده وشامل مورد ها ذیل است: 1 .ارتقا تنفس . 

2 .افزایش رتبه حرارت رکتوم . 

3 .ارتقاء مصرف آب . 

4 .کاهش غذای مصرفی . 

5 .کاهش وزن . 

6 .کاهش فعالیت . 

ولی استرس حرارتی خیلی بالا باعث عدم تعادل ، کلاپس((Collaps و در نهایت مرگ دام خواهد شد . 

علاوه براین علامتها ،تغییراتی در اندام تناسلی گاو نروماده در اثر استرس گرما رخداد می افتدکه ممکن می‌باشد سبب کاهش باروری در آن ها گردد . آستانه حرارت محیطی که در آن تغییرات فوق چهره می دهد به خیر روشن نمی‌باشد بلکه استرس گرما بسته به ارتفاع بازه وشدت آن اثرات خود را روی اعضای تناسلی به جای می گذارد . حرارت محیطی بالا که برای هفته ها ثابت بماند ممکن میباشد اثرات ضرر و زیان آور خود را در اندام تنا سلی نشان دهد . شب های خنک به کاهش استرس گرما امداد خواهد کرد و ممکن هست که اثر استرس گرمائی روز را جبران نماید . 

دیگر 

عواملی که سبب کاهش اثراسترس گرمایی می شوند عبارتند از : 1 .تهویه 

کافی(چه مکانیکی و چه ارگانیک ( 2 . وجود سایه وآب آشامیدنی . 

3 .به کار گیری مطلوب از آب مانند ایجاد غبار آب وکاهش حرارت در اثر تبخیر آن . 

تاثیر 

استرس گرما بر گاونر: علامت ها استرس گرما در گاو نر با ارتقاء حرارت وثابت ماندن در 90 رتبه فارنهایت (2/32 مرتبه سانتیگراد) بروز می نماید . حرارت محیطی 100 رتبه فارنهات (7/37 مرتبه سانتیگراد) خطر ناک بوده و ممکن میباشد علامت ها توسعه یافته استرس گرما را تولید نماید . اکثری از داده ها در مطالعات تجربی موید تاثیر استرس گرما بر کیفیت منی گاو نر می باشد . تغییرات بعدی استرس گرما می تواند هنگام آنالیز منی مشاهده گردد وآن شامل تغییرات در صورت ، راز و دم سلول اسپرم می باشد . 

پوشش گذاری بر روی اسکروتوم بیضه در گاو نر می تواند 4-1 سکو فارنهایت(2/2-6/ . سکو سانتیگراد) حرارت پوستی اسکروتوم را ارتقاء دهد . این فعالیت آزمایشی موجب ایجاد شرائط استرس گرمائی می شود . پوشش گذاری بر روی اسکروتوم گوساله های نر یک ساله به بازه زمانی 72-24 ساعت موجب کاهش سلولهای ارگانیک اسپرم گردیده هست . این کاهش از 2-1 هفته بعد از پوشش گذاری اتفاق میافتد .زمانی این استرس بر داشته می شود ، کیفیت منی تا 4-1 هفته به همان فیس ادامه می یابد . بسته به طول مدت استرس گرمائی کیفیت منی نسبتاً تا 8-4 هفته سپس از آن به تراز گذشته از استرس گشوده می گردد . در مکانهائی که دامها به دوران متعددی پایین شرائط آزمایشات استرس گرما و هوای گرم قرار گرفته اند (95-88 جایگاه فارنهایت مساوی 35-31 جایگاه سانتیگراد به مدت هشت هفته) ، نتایج مشابهی به دست آمده می‌باشد و دامهــــــــای فوق آنگاه از هشت هفته کـــــه استرس بر داشته شده به شرائـــط قبل خود برگشته اند . 

نتایج عملی استرس گرمائی بر روی گاوهای نر به خیر و خوبی معین نمیباشد . تغییرات در کیفیت منی ممکن میباشد به کاهش باروری سبب شود و خصوصا در صورتی‌که که گاو نر مو جود بارور کننده گله ،تنها گاو نر پیشین از استرس گرما بوده می باشد . آزمایشات نشان داده که گاوهای نر در بروز نشانه ها استرس و نشان دادن حساسیت نسبت به استرس گرمایی متفاوت می باشند و بصورت انفرادی ممکن هست گاو نری باشد که در پیش‌روی استرس گرماعلائم چندانی نشان ندهد در حالی که سایرین دارای علامتها شدید باشند . چنانچه گاو نری در معرض استرس گرما قرار گرفته و1 الی 2 هفته آن گاه این گاو در برنامه همزمانی روی یک‌سری از گاو ها به عمل گرفته شود ،ممکن هست کاهش متعددی درباروری گاو ها اتفاق افتد . با این وجود ذیل وضعیت بخش اعظمی که در فیلد وجود دارااست با یک گاو نر نرمال غیرمحتمل هست که استرس گرمائی حاد اساساً به تنهایی بتواند باروری گاو را ذیل تاثیر خود قرار دهد . داده ها داده ای جان دار اجازه ی بررسی دقیق اندازه تاثیرگذاری استرس گرما بر روی باروری در موقعیت گوناگون مدیریتی در فیلد را نمی دهد . 

با 

کاربرد مدیر ایجاد مثلی صحیح ممکن هست استرس گرما به شرح تحت در گاو نرکاهش یابد : 1-استفاده با صرفه از گاو نر(نسبت 1 به 20 برای گوساله های نر یکساله به گاوهای ماده و نسبت 1 به 40 برای گاوهای نر بالغ) . 

2-تهیه 

سایه و تهویه مطلوب (نصب رشته (Fan ) یا این که به کارگیری از جریان باد به فیس طبیعی) 3- استفاده از گاوهای نر با باروری بالا . 

4-تهیه مقدار کافی آب با کیفیت مطلوب و مواد معدنی . 

5-کاهش استرس های دیگر شامل حشره ها مزاحم ، عفونت سم ، و غیره . 

6-نگهداری گاو نر در شرائط وضعیت بدنی خوب . 

7-گردش گاوهای نر در میان مزارع (اگر که مزارع دیگری در دسترس است) این کار سبب ارتقاء مقاومت گاونر کلیدی به استرس گرمائی و جبران استرس فوق می شود . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

اثرات 

استرس گرما بر ساخت مثل گاو ماده: ارتقاء استرس گرما به بیش از 86 جایگاه فارنهایت (30 رتبه سانتیگراد) ممکن میباشد که روی هورمونها در گاو ماده تاثیر گذار باشد . کاهش طول مدت فحلی و اندک شدن شدت علامتها آن ممکن می باشد که یکی از اثرات استرس گرما باشد . استرس گرما در مدت باروری و یا بلافاصله 10-7 روزبعد از آن ممکن می باشد که سبب ساز کاهش ریت باروری ( conception rate ) گردد . این خصوصا هنگامی به وقوع می پیوندد که گاو ها به استرس گرما عادت نداشته باشند .این تغییرات نه تنها دربرگیرنده نارسائی در بــــاروری تخمک می‌باشد بلکه اساسا موجب ارتقا مرگ زود رس جنین نیز در گــــــاو می باشد . 

بامرگ زودرس جنین در ارتباط با استرس گرما ، گاو ظرف 21 روز به فحلی گشوده می گردد . در واقع جنین قبلی از شناسائی توسط مادر از میان رفته و آبستنی زایل شده می‌باشد .بنابر این گاو مجددا ظرف 21 روز به فحلی باز می گردد . 

کاهش باروری در گاوها، بیشترین احتمال، متعاقب استرس گرما می باشد .ولی در بعضی از تلیسه ها نیز ممکن می باشد کاهش باروری واقعه افتد . . 

درحالی که بطور سنتی غا لب توجهات معطوف به اثرات کاهش باروری در گاو نر است، البته این حقیقت اصلی هست که استرس گرما بر روی باروری گاو ماده مفید می باشد . 

بنا بر این استرس گرما خصوصا در بازه زمانی اجرای برنامه همزمانی می بایست مورد دقت قرار گیرد . در یک برنامه همزمانی در برهه زمانی بروز فحلی برای اجتناب از استرس آب و هوای گرم و یا به عمل گیری ابزار مدیریتی در جهت کاهش این استرس برای حصول یک سود عالی ، باید مد نظر قرار گیرد . 

کاربرد طب سوزنی در معالجه کرچی مرغ

کاربرد 

طب سوزنی در معالجه کرچی مرغ مرغداران در سراسر جهان بزودی ممکنست برای آنکه خاطره بگیرند از طب سوزنی چگونه برای مرغهای خود استفاده نمایند پایین فراگیری قرار بگیرند . 

بنابرگزارشهای منتشره از سوی پروفسور لین- جن- شو ( Lin-Jen- Show ) معلم بخش علوم حیوانی کالج ملی تایوان معلوم گردیده که این راه معمولی سنتی از طب چینی در رویارویی با کرچی طیور مؤثر واقع می شود . پروفسور لین تجربیاتی انجام داده که اثبات می کند طب سوزنی که بطور سنتی دامپزشکی چینی متداول بوده است می تواند از اخلاق و رفتار کرچی طیور پیشگیری نماید . این پروفسور خاطر نشان ساخته که مردمان چین هزاران سال می‌باشد که برای دوری از کرچی در مرغهای بومی به استفاده از طب سوزنی می پردازند . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

نامبرده گزارش کرده که اجرای این روش معمولی در مزرعه مرغداری نیز علمی و نیز مؤثر می باشد . با این وصف، اعتبار گزارشهای مربوط به این نحوه درمان تا این مقطع به وسیله پژوهش ها علمی قضیه تائید واقع نشده هست . 

لین برای انتخاب اثر طب سوزنی روی کرچی تعداد 60 قطعه مرغ ساکن از نژاد تایوانی را پایین آزمایش قرار داده و در روز سوم کرچی، آن ها را به سه دسته تقسیم نموده است: جور ایکه به آنها بایستی سوزن زده شود- نوع ایکه باید پایین مداوای دارویی قرار گیرند و گونه در اختیار گرفتن یا این که شاهد . 

دانشمندان برای مدل اولیه در نقطه ای که در بین دو سوراخ بینی و روی منقار مرغها میباشد سوزن اختصاصی را وارد نموده و آنرا تا دو روز در جای خود باقی گذاشته اند . در گروه دوم به هر مرغ یک تزریق از داروی سیترات کلومی فنس Clomiphence citrate (ماده ایکه برای تحریک تخمک گذاری در بعضی زنان عقیم تجویز می شود) انجام گردید . به مرغهای مدل سوم در دست گرفتن نیز یک ماده خنثی که معمولاً به تیتر نگاهدارنده ماده مؤثر در داروها بکار می مراحل تزریق شد . 

آنگاه از اینکارها کلیه مرغها را به قفسهای انفرادی خویش برگردانده آب و خوراک در اختیار آنها قرار دادند .خوی و توید تخم مرغ در آنان روزی دوبار تا بازه 60 روز ذیل لحاظ قرار گرفته و یادداشت می شد . نتایج حاصله نشان داده که معالجه با طب سوزنی کرچی را در مقطع یک تا 4 روز قطع می نماید البته دسته ایکه با سیترات کلومی فنس معالجه شده بودند رفتار کرچی در آنان آنگاه از 12 روز و دسته در اختیار گرفتن که ماده خنثی به آن ها تزریق شده بود خلق و خوی کرچی آنها آن گاه از 13 روز انقطاع شوید . 

بنابراین، سود گیری شد که معالجه با طب سوزنی در این تجربه، بطور مؤثر از کرچی مرغ جلوگیری می نماید ولی تجویز سیترات کلومی فنس و ماده خنثی مؤثر واقع نمی شود . 

طب سوزنی در دامپزشکی علاوه بردرمان طیور می تواند به حل مشکل‌ها تولید مانند در حیوانات، اسهال در خوکها و التهاب غدد پستانی در گاوها نیز کمک بنماید . لکن می گوید این نتایج از تجربیاتی که درکلنیک انجام گرفته بدست آمده اند . کارشناسهایی که در قضیه طب سنتی و علم ها دامپزشکی در چین سرگرم تحقیق هستند معتقدند که این شیوه سنتی هر چند که منحصربه‌فرد به چین است ولی چنانچه در سراسر عالم رایج شود اثرات سودمندی در برخواهد داشت . آن ها در عین درحال حاضر خواستار حمایت های بیشتر دولت جهت اشاعه و کاربرد علم ها قدیمه دامپزشکی جین و همچنین تخصیص بودجه ای برای احداث یک مؤسسه تحقیقاتی - فرهنگی در این مسئله گردیده اند .