makian01

makian01

makian01

makian01

معرفی مشهورترین نژادهای گاو در جهان

معرفی 
مشهورترین نژادهای گاو در جهان کلیه گاوهای مو جود در عالم را از حیث نژادی به دو دسته شیری و گوشتی تقسیم بندی می کنند . این تقسیم بندی دارای ربط با سعی نژاد ها در موضوع ایجاد شیر یا گوشت و اهداف اقتصادی تولیدی رخ گرفته است . نژادهای شیری برای تولید شیر و نژادهای گوشتی برای ایجاد پروتئین حیوانی رویش داده می شوند . در سال های اخیر برای ارتقای تراز تولید شیر و ایجاد گوشت گاو در جهان، اصلاحات نژادی فیس می گیرد . معمولا گوساله های نر ساخت گوشت بیشتری دارا هستند . 

مشهورترین نژادهای گاوهای شیری هلشتاین، آیرشایر، براون، سوییس، گرنزی، جرسی و شورت هورن می‌باشند . 

بهترین نژاد گاو شیری هلشتاین اسم دارد و پس از آن گاو براون سوئیسی در درجه دوم قرار دارااست . 

مشهورترین نژادهای گاوهای گوشتی در عالم نژادهای هرفورد، براهما، برانگوس، شورت هورن، آنگوس، گالووی، لیموزین و سیمنتال می باشند . 

معرفی 
مشهورترین نژادهای شیری گاو در جهان شناخت 
با نژاد گاو هلشتاین شایسته ترین نژاد شیری گاو در عالم نژاد هلشتاین می باشد . این گاو در بخشها بخش اعظمی از جهان معاش می کند خاستگاه این گاو میهن هلند می باشد . رنگ تن گاو نژاد هلشتاین سیاه و سفید می‌باشد . 

گاوهای هلشتاین به دو دسته فرژین هلندی و هلشتاین فرژین تقسیم بندی می شوند . 

وزن گاو ماده هلشتاین حدودا ۶۸۲ کیلوگرم و وزن گاو نر این نژاد ۱۰۰۰ کیلوگرم می باشد . 
مقدار شیردهی گاو هلشتاین ۷۲۴۰ لیتر می باشد و درصد چربی شیر آن ۳٫۶۵ درصد هست . 


نژاد 
گاو جرسی Jersey خاستگاه این نژاد جزیره ی جرسی میباشد یک عدد از جزیره های در بین شبکه فرانسه و انگلستان هست . شیر تولیدی از این نژاد، بیشترین درصد چربی را در بین سایر گاوهای شیری دارااست و حدودا ۴٫۸۵ درصد می باشد . به استدلال چربی بالا و وجود کاروتن زیاد رنگ شیر زرد رنگ است . 

گاو جرسی کوچکترین نژاد شیری است و مقدار تولید شیر آن نیز نسبت به بقیه نژاد گاوهای شیری کمتر می باشد که در حدود ۴۹۵۰ لیتر است . 
وزن گاو ماده جرسی ۴۵۴ کیلوگرم و وزن گاو نر جرسی ۶۸۲ کیلوگرم است . 


گاو 
نژاد گرنزی Guernsey یکی دیگر از نژادهای پر اسم و رسم گاوهای شیری نژاد گرنزی میباشد که خاستگاه آن گرنزی جزایری در نزدیکی سواحل فرانسه می باشد . 

گاو نژاد گرنزی اندامی کوچک داراست و برای تولید گوشت مطلوب نمی باشد . 
گاو نژاد گرنزی بدنی به رنگ زرد آهویی داراست . 
مقدار ایجاد شیر این نژاد در حدود ۵۲۰۰ لیتر است . 
وزن گاو ماده گرنزی ۵۰۰ کیلوگرم و وزن گاو نر ۷۷۳ کیلوگرم هست . 
گاو 
نژاد گرنزی Guernsey گاو 
نژاد گرنزی Guernsey معرفی 
نژاد گاو آیرشایر خاستگاه این گاو شیری حیطه آیر اسکاتلند می‌باشد که حوزه‌ ای سردسیری است . 

جثه 
ای بزرگتر از نژاد جرسی و گرنزی دارااست و پرورش بهتری هم دارد میزان ساخت شیر گاو نژاد آیرشایر در حدود ۵۶۰۰ لیتر می باشد و درصد چربی شیر آن ۴٫۶۷ درصد میباشد . 
وزن گاو ماده ۵۴۵ کیلوگرم و وزن گاو نر ۸۴۱ کیلوگرم میباشد . 

ایجاد گوشت قرمز رنگ

ایجاد گوشت قرمز رنگ جزءصفات کلیدی اقتصادی در پرورش نشخوار کنندگان به حساب می آید . بیشترین بخش از درآمد حاصل از رشد گوسفند به تولید گوشت برمی گردد . بالا بودن نسبت زایش در میش ها باعث استحصال اکثر گوشت در گوسفندداری ها شده که این دستور نیز دال بر اهمیت باروری در گوسفند هست . 
به منظور ارتقاء توان باروری در گوسفندان و ساخت بره هایی با ماندگاری اکثر روشهای مختلفی به فعالیت می رود: - پایین بودن سن در اولین زایش . 
- بیش از یک توشه زایش در سال . 
- ارتقاء درصد دوقلوزایی . 
- افزایش تعداد بره های از شیر گرفته شده . 
- تصحیح نژاد . 
برای وصال به هدف ها پیش بینی شده در راه های ارائه شده سلکسیون (انتخاب ) و برنامه های آمیخته گری انجام می شود و تحولات نوینی در تغییرات شرایط تغذیه ای ، بهداشت و مدیر گله به وجود می آید که روشهای توسعه یافته ای نیز به فعالیت گرفته می شود . 
پتانسیل 
تولید گوشت گوسفندی در میهن : تعداد دام پیش‌روی کشتار در سال 1382 مطابق با ضریب 32 درصدی کشتار حدود 16 میلیون رأس پیش بینی شده بود که از این تعداد دام قابل کشتار پیش‌روی کشتار مطابق با آمار ارائه شده حدود 6 میلیون و 731 هزار مرکز در کشتارگاه ها و بقیه هم به چهره سنتی و آزاد ذبح گردیده است که مقدار گوشت تولیدی را می توان در حدود 284 هزار و 133 تن برآورد نمود . بنابراین از هر دام کشتاری به طور میانگین 70/17 کیلوگرم گوشت بدست آمد که این رقم خیلی کمتر از رقم موضوع انتظار می باشد . 
در واقع می بضاعت و توان اظهار کرد که پتانسیل گوشت تولیدی از گوسفند با اعتنا به حدود 51 میلیون راس گوسفند و بره هنوز خیلی اکثر از میزان تولیدفعلی می‌باشد . 
1- آمار نشان می دهد که بیش از 51 میلیون مرکز گوسفند در سنین متعدد در میهن وجود دارااست که هر سال به دلیل محدودیت در منابع علوفه ای و تغذیه ای صعودی در حدود 3/1 میلیون مرکز برای آن پیش بینی می شود که با توجه به این میزان ارتقاء ، تغییری در میزان گوشت تولیدی و محصول های دامی به ازای هر مرکز مشاهده نشده میباشد . 
لذا خوب تر می باشد با دقت به موقعیت اقلیمی سرزمین ارتقا جمعیت دام متوقف گردد و برای به وقوع پیوستن این امر هم هر سال دست‌کم بیش از نیم میلیون مرکز از آمار فعلی قضیه دقت برای کشتار اختصاص یابد . 
2- می بضاعت و توان بره استحصالی از هر میش مولد را تا نسبت 3/1 (از 83/ . به 3/1 بره در یک سال ) ارتقاء بخشید . به عبارتی می توان درصد آبستنی و درصد دوقلو زایی را در گله بالا موفقیت . 
اگر در مرکز ها و ایستگاههای رشد گوسفند درصد دوقلوزایی تا 30 درصد و تولید بره تا مقدار 3/1 به ازاء هر راس میش در یک سال بالا رود و این عمل در سطح مرز و بوم بسط یابد می توان انتظار داشت که پس از کسر تلفات علاوه بر حال و روز موجود ، رقم قوچ و میش حذفی به مقدار 6 میلیون را برسد . 
3- در صورت کاهش تلفات میش و بره به ترتیب به اندازه 2و 5 درصد می بضاعت به تعداد 5/2 میلیون راس بره مازاد در گله رسید . 
4- ارتقا چهار کیلوگرمی گوشت تولیدی به ازاءهر دام کشتاری به وزن 22 کیلوگرم ، تنها به بهبود و اعمال رویه های تغذیه ای مناسب امکانپذیر خواهد بود که پیش بینی می شود در رخ اجرای برنامه های تصحیح نژادی در دام های پرواری میزان ایجاد به دوبرابر مقدار فعلی رسد . 
در حال حاضر با توجه به رعایت موارد فوق و با اثبات نگهداشتن میانگین وزن لاشه به مقدار 18 کیلوگرم اندازه ایجاد گوشت گوسفندی در سال آینده را می بضاعت و توان تا رقم 620 هزار بدن ارتقاء اعطا کرد . 
منابع 
تولیدی گوشت گوسفندی و بره : نژاد های گوسفند نیز مانند گاو و گوساله از مانند میزان ساخت گوشت تفاوت هایی با نیز دارند بنابر این برای ارتقاء درآمد یک پرواربندی و اقتصادی کردن واحد تولیدی خوب تر می باشد با توجه به موقعیت اقلیمی گوناگون در مرز و بوم از نژادهای مطلوب به کارگیری شود . 
1- نژادهای گوشتی : در این نوع نژاد علاوه بر بالا بودن تولید گوشت سهم پشم تولیدی نیز از رقم بالایی برخوردار می‌باشد . ولی درآمد حاصل از پشم در جایگاه دوم اهمیت قرار دارااست . در تمامی نژادهای گوشتی 25 درصد از بره های ماده برای باروری جایگزین 25 درصد از میش های گله مامان شده و بقیه کشتار می شوند . صفت مشترک همه نژادهای گوشتی ، وجود امکان رشد پرسرعت و نتاج خوب و مطلوب آن ها در یک سطح فراوان بسیار برای پرواربندی میباشد . تفاوت جانور در در بین نژادهای گوشتی در مقدار باروری ، کیفیت پشم ، جثه دامهای بالغ ، طول قدمت و رتبه چربی دار بودن (میزان چربی ذخیره شده در بدن آنها) می‌باشد . 
مهم‌ترین نژاد های شناخته گردیده گوشتی عبارتند از سافولک ، همشایر ، بوردرلایستر ،دورست هورن ، لینکلن اکسفورد و ساوات داون میباشد . 
2- نژادهای یکسری منظوره : آمار نشان می دهد که نژادهای ساکن به تیتر نژادهای چند منظوره بیشترین جمعیت گوسفندی در سرزمین و دنیا را تشکیل می دهند با اینکه نژادهای مستقر در کنار ایجاد گوشت از جنبه تولید شیر و پشم ،درآمد ناچیزی تولید می کنند اما به دلیل عدم دوشش این نژاد ها آن هم به خاطر اقتصادی نبودن این مراحل صرفاً جهت تولید گوشت ذیل پرورش قرار می گیرند . حالا با درنظر دریافت کردن وضعیت نژادهای بومی بهترین منش اصلاح آن ها با به کار گیری از نژادهای گوشتی فرنگی میباشد . 
در در بین نژادهای بومی کشور ، آنهایی که از نظر ایجاد گوشت مناسب تشخیص داده می شوند اکوتیپ های لری بختیاری و شال در سطر نخستین قرار دارند . این نژاد ها با توجه به درشتی جثه برای تصحیح نژاد با نژادهای گوشتی معروف عالم مطلوب می باشند . نقطه منفی در نژادهای قابل تصحیح مملکت وجود دنبه دوچندان تبارک می‌باشد که این دستور نیز منجر افت باروری در دام می شود . زیرا قوچ ها در کار جفت گیری با بالا بردن دنبه دچار ایراد می شوند بدین ترتیب برای رفع این نقص‌ بهترین خط مش به کار گیری از تلقیح تصنعی می‌باشد . 

مدیریت گله در بازه خشکسالی

مدیریت 

گله در بازه خشکسالی مدیریت 

تناوبی شایسته ترین راه تامین علوفه در مقطع خشکسالی هست تقسیمات و تبدیلات اندازه موجودی در مدت خشکسالی: 1 . 

با صرفه سازی عملکرد حیوانات 2 . 

کاهش کامل و بها غذای زمستانه 3 . 

به حداقل رساندن تلفات علوفه 4 . 

ارتقا میزان بازسازی مراتع و علفزارها بندبال پیدایش خشکسالی به محض اینکه فقدان یا جابه جایی در مقدار علوفه اش چهره دهد قابل پیش بینی است چون بازار ها ازابتدای استارت خشکسالی مبادرت به ذخیره علوفه کرده بودند در شرای فقدان در میزان علوفه وجود داشته باشد هزینه های مازاد از پاراگراف (خوراک - کارگر- و . . .9 

ماشین آلات تولید خوراک دام

) یا حمل گاو به منطقه ای دیگر با اندازه طعام و علوفه بخش اعظم به آن افزوده می‌شود در صورتی‌که حساب و کتاب هایتان نشان دهد که این خرج و هزینه های به طور نامعقولی بالاست ایجاد کننده گوساله ها راازشیر می‌گیرد ویا در مورد ها احتیاط هم بخشی با تمام گله را می فروشد روش های ابلاغ شه در تحت می تواند کمک تا دست کم ضرروزیان ممکن از گله داری حاصل شود: 1 . زود از شیر تصاحب کردن قادر است اندازه علوفه مبنا را افزایش دهد : اکثر وقت ها گاوها ، درگیر شیر دادن به گوساله میباشند در یک موقعیت به بازدهی انرژی میرسیم تا زمانیکه این بازه تمام شود موقعیت آنان برای یک زمان بلند بازه زمانی بهتر میشود و یا این که مستقر باقی می‌ماند با بهبود حالت گاو الزامات غذای غذای آن در زمستان کاهش یافته و پتانسیل حاملگی دوباره آن در سال بهتر می گردد معمولا از شیر دریافت کردن زودتر گوساله ها و تغذیه آنان بصورت غیر وابسته اقتصادی خیس می باشد معمولا تصاحب کردن گوساله ها از شیردرمیانه سپتامبر خوبتر از وسط اکتبراست زیرا می‌تواند به اندازه قابل توجهی در بهبود وضع و اوضاع گاوها امداد می‌کند چه بسا ممکن می باشد ازشیر تصاحب کردن گوساله ها در سن 40تا80 روزگی بامدیریت عالی و صحیح مواد غذایی مطلوب می باشد . هزینه تغذیه گوساله ای از شیرگرفته شده قادر است بالا باشد بدلیل احتیاجات آن ها به غذایی با کیفیت فراتر . در نبراسکا یک نمونه میدریت از شیر به دست آوردن گوساله وعظ می کرد به وسیله دفتر کار محلی تعاونی آنجا چهره گرفته می باشد . 

2 . 

انجام عملیات سنگین جداسازی دام ویخزایی آنهااز گاوهای قدیمیتر 3 . 

انتقال از علفزارهای سال گذشته: انتقال دام برروی مراتع بصورت تناوبی در مراتعی که با کمبود علوفه روبرو گردیده اند و پیش بینی صحیح دراین موردنباید دام را درمدت زیادی درمراتعی که باخوراک طولانی تر سازمان می‌شوند نگه داریم مگر این‌که توجیه اقتصادی واضح داشته باشیم برای انجام اینکار برای دام بایستی همیشه میزان خوراک به فیس ذخیره ای داشته باشیم تا بااستفاده از آن دستکم خسارت به مرتع برسد 4 . 

توجه به کاهش ساخت گوساله ای جایگزین برای سال بعد از آن ، مدام نیازهای غذایی برای تلیسه های جایگزین شونده در فصل فصل زمستان گذرانی بید مورد توجه باشد مگر این که سن متوسط در میان گاوها بالا باشد دراین چهره برای داشتن تعداد متعددی گاو ناچیز کردن جانشین ساخت گوساله ماده برای یک تا دو سال لازم می‌باشد که این اقدام در ارائه تلاش تجاری اهمیت دارد 5 . 

پیش بینی ترقی قیمت ممکن هست در انواع دیگر گاوها ممکن باشد در این فصل ساخت مانند آن ها حائز اهمیت می باشد این امر که بخوبی بتوان حالت ارتقا قیمت را پیش بینی کرد در ارتفاع فصل ساخت مثلی دارای اهمیت و به کار برده میشود 6 . 

نگه داری 1 درصد از دام های گله که به آسانی قابل عرضه در بازار می باشند از قبیل دام های یکساله یا دام های برنا بهترین انعطاف پذیری کسب گردیده وقتی دیده شده که نیازهای علوفه ای گله برابر60 تا 70% مجموع حیوان ها در ماه در دسترس باشد ازمنابع مرتعی و چراگاهی اندازه علوفه قضیه نیاز در دورهای 12 ماه تامین میشود یاری کردن به بسط وتوازن فی مابین علوفه مراتع در دوره های سالیانه برنامه هایی از خدمت حفاظت خاک ایالات متحده و سرویس ها جنگل داری و توسعه و گسترش تعاونی هست . برنامه گیاهان نظارت آنها در طول سال یک برنامه سوق‌دهی شده میباشد که در بند نبراسکا به وسیله گسترش تعاونی ها درحال اجراست این کتاب دربرگیرنده توضیحاتی در قضیه مبانی طرز مدیریت کردن برای برآورد اندازه درصد ذخیره در پیشین و مدیریت میزان چرای دام درآینده و در طی خشکسالی ها که فاکتوری می‌باشد از اندازه پرورش پوشش های گیاهی مراتع و عکس العمل آنان به بی آبی است . 

میدرها تصورکنندهیچ افزایشی در اندازه دامهایشان صورت نگرفته برا این که هیچ رو به بالا در تعداد دام هایشان چهره نگرفته اندازه علوفه مصرفی در چراگاه برروی سایز حیوان وتعداد حیوان و تعداد روزهای چرا تاثیر گذاشته و متعلق می‌باشد میزان میانگین گاوها و گوساله ها و حیوانات یکساله بعد از آن از 10سال باافزایش روبه رو بوده میباشد که از 10 تا40 سال افزایش مقدار متوسط وزن حیوانات راشاهد بودیم . در میزان گله توجه نکردن به افزایش دام ها می‌تواند به چرای بیش از حد و همینطور کاهش توان گیاه در ترمیم خود قبلی از کم آبی منجرشود همه ایجاد کنندگان دامی احتیاج دارند باارزیابی شرایط بحرانی و وزن حیوانات بدانند که چه موقع یک واحد دامی مناسب می‌تواند در یک موقعیت مشقت بار همچنان عمل کند و راهکارهای زیر به ازای هر 100IB وزن بدن گوشت گاو برابر 0 .1 در صد AU که بی توجهی به ذخیره سازی میتواند در همت حیوان تاثیر کاهشی نهاده و به مبداء علوف زیان بزند . 

اثر افزودن روغن آفتابگردان ، سلنیوم و ویتامین ای در جیره غذایی گاوها

هدف این مطالعه ارزیابی تاثیرات روغن آفتابگردان ،سلنیوم و ویتامین "ای" بر جیره های غذایی گاو و تاثیر آن بر روی شیر گاو وپارامتر های خون اشخاص استعمال کننده بود . 

دلایل مطالعه:امروزه مردم بطور دور از شوخی از اثرات اکسیدان ها بر تندستی ابراز نگرانی کرده و بدنبال راهی برای پیشگیری و غلبه بر پیری و بیماری هایی از قبیل سرطان و حزن های قلبی اند . دو دسته آنتی اکسیدان حیاتی و ارگانیک که در این مسئله موءثر شناخته شده اند ، ویتامین "ای" و سلنیوم اند .نقاط زیادی از دنیا و از جمله برزیل با کمبود سلنیوم مواجهه بوده و اضطراری ست که این ماده به جیره غذایی افزوده شود . بدلیل بالا بودن بها غذایی شیر،با افزودن این ترکیبات به شیر میتوان مشکل ها ناشی از این کمبود را مرتفع ایجاد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

شرح 

آزمایش: بیست 

و چهار گاو نژاد جرسی در چهار تیمار طبقه بندی شدند: تیمار1)شاهد 

تیمار 2)افزودن روزانه 2 .5میلی 

گرم سلنیوم +1000واحد ویتامین "ای" در روز به ماده خشک جیره تیمار 

3) افزودن روزانه 3 درصد رو غن آفتابگردان به ماده خشک جیره تیمار 4) )افزودن روزانه 2 .5 

میلی گرم سلنیوم +1000واحد ویتامین "ای" در روز به ماده خشک جیره+ اضافه کردن 3 درصد رو غن آفتابگردان به ماده کم آب جیره این 

عصر تحقیقاتی دوازده هفته به ارتفاع انجامید (بعلاوه چهارده روز جهت سازگاری یافتن با جیره ) گاوها دوبار در روز شیر دوشی می شدند و هر هفته فاکتور های چربی، پروتئین ، لاکتوز و کل ماده کم آب حساب و کتاب و نظارت می شد . همچنین در هفته ی 0 ،4 و 12 سرم خون گاوها از لحاظ مرحله ویتامین "ای" و سلنیوم نظارت گشت . 

شیر گاوهای زیر تیمار و عده آوری گردیده ،مورد تغذیه کودکان یک مکتب ابتدایی قرار گرفت .( روزمره 500 میلی لیتر ) و در طی این سه ماه از این کودکان مثال خون گرفته و مرحله سلنیوم و ویتامین "ای" مثال ها آنالیز شد . 

مشاجره 

و بررسی: بر طبق نتایج آزمایشات اضافه کردن تکمیل کننده روغن منجر کاهش چربی شیر شوید و این تیمار تاثیری بر پروتئین شیر و لاکتوز و کل ماده کم آب نداشت . 

سطح سلنیوم شیر در گاوهایی که مکمل سلنیوم دریافت کرده بودند اکثر بود .(0 .038 میلی گرم بر لیتر برای گروه شاهد و 0 .115 

میلی گرم بر لیتر برای گروه در یافت کننده تکمیل کننده روغن و سلنیوم) ویتامین ای در نمونه خون تیم دریافت کننده کامل کننده ویتامین "ای" ارتقاء داشته است . برای گروه شاهد تراز آن 4 .93 میلی گرم بر لیتر و برای تیم دریافت کننده مکمل روغن و آنتی اکسیدان 6 .58 میلی گرم بر لیتر بود . 

سرم خون کودکانی که از شیر گاوهای گیرنده تکمیل کننده سلنیوم تغذیه کرده بودند از تراز سلنیوم بیشتری تا 28 و 84 روزگی برخوردار بود .(0 .045 میلی گرم بر لیتر برای گروه شاهد و 0 .118 میلی گرم بر لیتر پس از 24 روز) . 

کودکانی که از شیر گاوهای مکمل ویتامین "ای" به کارگیری کرده بودند هم در مثال گیری سرم خون مرحله ویتامین "ای" بیشتری داشتند .(10 .2 میلی گرم بر لیتر برای مجموعه دریافت کننده کامل کننده روغن +ویتامین "ای" و 5 .96 

میلی گرم بر لیتر برای مجموعه شاهد تا 28روزگی) فیض 

گیری: بر طبق نتایج ، روغن آفتابگردان در جیره گاو سبب کاهش چربی شیر گشته ، سلنیوم و ویتامین "ای" در جیره غذایی گاو منجر ارتقاء ویتامین"ای" و سلنیوم در سرم خون گاو و سلنیوم شیر گردید . همینطور جیره های غنی شده با سلنیوم و ویتامین "ای" سبب ارتقا تراز مواد مغذی با اهمیت در بدن کودک ها گردید . 

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سنوریازیس در اثر تهاجم سنورس سربرالیس C .cerebralis (مرحله واسط کرم نواری تنیا مولتی‌سپس) به دستگاه عصبی مرکزی ساخت می شود و سبب ایجاد چه کسی است درروی پرده‌های مغزی می شود . 


صاحب خانه 

نهایی: سگ‌سانان 

میزبان 

واسط: نشخوارکنندگان اهلی و وحشی، اسب و انسان 

کرم‌های بالغ تنیا مولتی‌سپس در روده سگ‌سانان زندگی می‌کنند . تخم‌های آن ها همپا با مدفوع دفع میگردد . صاحبخانه واسط مثلا نشخوارکنندگان تخم‌ها را در مرتع کثیف همپا با غذا میخورند و تخم‌ها در روده باریک نشخوارکننده گشوده میشوند و لاروها از طرز جریان خون خود را به دستگاه عصبی مرکزی (CNS) میرسانند و در انجا ساخت چه کسی است میکنند و به شکل سنور سربرالیس بلوغ می‌یابند . چرخه زندگی وقتی بدون نقص خواهد شد که مغز کثیف به که می باشد نشخوارکننده به وسیله صاحب خانه پایانی یعنی سگ یا این که گوشت‌خوار دیگری خورده شود . سپس از مصرف مغز آلوده، کیست‌ها در روده سگ باز گردیده و به کرم بالغ تبدیل می‌شوند و تخم‌ها مجدد با مدفوع سگ دفع می‌شوند و چرخه دوباره تکرار می‌شود . 

ماشین آلات تولدی خوراک دام

نشانه‌های 

بالینی سنوریازیس 

افسردگی، بی‌اشتهایی، عدم تعادل در موردها شدید، کاهش بینایی یک طرفی یا این که نامتقارن، فلجی یکطرفی صورت، چرخش سر، به دور خویش چرخیدن، برداشتن قدم‌های بلند با اندام‌های حرکتی قدامی و در نهایت با ترقی بیماری زمین‌گیری و اغما چشم می‌گردد . 


بخش اعظم 

بدانیم: 

فاسیولوزیس 

(Fasciolosis) یا کپلک در دام 

بیماری 

قانقاریای کبدی (هپاتیت نکروزان) 

فیزیو 

پاتولوژی بیماری سرگیجه گوسفند 

جراحات 

CNS به شکل جراحات جا گیر مغزی با سه مکانیسم زیر: 

1 .التهاب 

مغز در اثر تهاجم تعداد زیادی کرم نابالغ به CNS 

2 .هیدروسفالی به استدلال ایراد در درناژ مایع مغزی نخاعی . 


3 .ساخت کیست‌های تبارک که باعث ارتقا فشار باطن جمجمه می شوند . 


تشخیص 

قطعی سرگیجه گوسفندی: تهیه عکس رادیولوژی در سطح ها جانبی و پشتی-قدام ‌و مشاهده بخشها رادیولوسنت درون جمجمه 

درمان 

سنوریازیس 

درمان 

سنوریازیس 

1 .تجویز 

قرص پرازیکوانتل (درونسیت) با دوز 100میلی‌گرم/کیلوگرم وزن بدن بمدت 5روز پشت سر هم 

2 .تجویز 

به طور همزمان یک داروی ضدالتهاب غیر استروییدی با دگزامتازون (جهت کاهش فشار درون جمجمه) 

3 .تجویز 

ویتامین B1 جهت امداد به ترمیم بافت مغزی 

4 .کیست رامی‌توان به راه و روش جراحی نیز خارج کرد جهت انجام این فعالیت آغاز بایستی محل که می باشد بوسیله اولتراسوند مشخص و معلوم شود بعد از آن جهت جراحی حیوان بیهوش می گردد و جمجمه در منطقه استخوان پیشانی با مته شکاف می‌شود . بخش اعظم کیست‌ها در روی مشقت بار شامه قرار دارا هستند و به راحتی برداشته می شوند . 


پیشگیری 


1 .جلوگیری 

از مصرف لاشه کثیف توسط سگ 

2 .درمان 

مکرر سگ‌ها با داروی ضد سستود جهت کاهش آلودگی مرتع (پرازیکوانتل یا این که نیکلوزاماید)