makian01

makian01

makian01

makian01

تغذیه عصر ای گاوهای شیری :

ماشین آلات خوراک دام


تغذیه زمان ای یا مرحله ای عبارت می باشد از پباده سازی برنامه های تغذی ای گاوها بر اساس اندازه تولید،مصرف غذا،تغییر وزن بدن و زایمان . 


ایجاد 

در گاوهای شیری بصورت پایین می باشد: 

۱- 

عصر نقطع ی عطف شیردهی 

۲- 

زمان حداکثر مصرف ماده خشک 

۳- 

دوره ارتقا اندوخته های بدن(افزایش وزن) 

۴- 

عصر کم آب (۲ ماه نهایی آبستنی) 

بر 

این اساس پنج تراز برای تولید حیوان به شرح تحت در نظر گرفته می شود: 

۱- 

از زایمان تا ۸۰ روز سپس از زایش 

۲ 

-۸۰ تا ۲۰۰ روز آنگاه از زایمان ۳-۲۰۰ 

تا ۳۰۵ روز بعد از آن از زایمان ۴-۴۵ تا ۶۰ روز قبلی از زایمان ۵-گروه گاوهایی که زمان بی آبی آنان رو به اتمام هست . 

برنامه 

های تغذیه ای منحصر به فرد جهت ساخت بخش اعظم و حفظ سلامت گاوهای شیری : ۱- 

برنامه های تغذیه ای در سطح نخستین تولید پس از زایش،تولید شیر به سرعت ارتقاء می یابد و در ۶ تا ۸ هفته،به بیشترین اندازه می رسد،اما مصرف طعام نسبت به نیازهای تولیدافزایش نمی یابد،به نوع ای که بیشترین میزان مصرف ماده خشک،۱۲ تا ۱۵ هفته پس از زایش خواهد بود .از این رو بیشتر گاوهای شیرده برای ۸ تا ۱۰ هفته،در حالت تعدل منفی انرژی خواهند بود .گاوهای پر شیر احتمالا تا هفته بیستم و یا این که بیشتر،در تعادل منفی انرژی خواهند بود . 

گاو شیرده،کمبود انرژی دریافتی برای ساخت شیر را از اندوخته های بدن تامین کرده و در این دوره،از وزن آن کاسته می شود،بحرانی ترین دوره تغذیه گاوها ی شیرده،از بازه زمانی زایش تا نقطع ی عطف شیردهی هست .هر 

کیلو گرم افزایش شیر در این دوره،۲۰۰ کیلوگرم شیر بخش اعظم در کل عصر شیر دهی را در پی خواهد داشت در این زمان رعایت نکات ذیل لازم است: –از تغییرات ناگهانی و پرسرعت که موجب غم های گوارشی می شود خودداری نموده و تغییرات تدریجی را دست ناچیز دو هفته پیش از زایش آغاز نمایید . 

–از افزایش کنسانترهتا موقع برطرف شدن تنشها ی مربوط به زایش دوری نموده و تراز آن را در حدی نگهداریدکه گاو شیر قریه با دریافت دست‌کم مقدار فیبر (۱۸ تا ۱۹ درصد)ضمن برخورداری از تندستی دستگاه گوارش،شیر با کیفیتی،نیز تولید کند .میزان مصرف کنسانتره نباید بیش از ۵/۲ درصد وزن بدن باشد .تعداد دفعات تغذیه ای کنسانتره باید افزایش یافته و هر توشه با میزان اندکی کنسانتره تغذیه شود . 

– اعتنا کافی در قضیه تامین زمینه نیاز گاو شیرده و نسبت درست آن با انرژی که میزان قابل توجهی از آن از اندوخته های چربی تن تامین می شود اعمال نمائید،در این مرحله از مواد ازته غیر پروتئینی صرف لحاظ فرمائید و از منابع پروتئینی با تجزیه پذیری ناچیز در شکمبه استعمال فرمائید . 

– با استعمال از علوفه های مرغوب و با کیفیت خوب و کارداران اشتها آور مصرف ماده کم آب را ارتقاء دهید . 

– سعی نمائید علوفه های قضیه تغذیه به قطعات ریز خرد نشوند و در رخ الزام به به کارگیری از چنین علوفه هایی برای مراقبت تعادل PH شکمبه و کاهش اسیدوز و دیگر غم های گوارشی از بافرهای شیمیایی مثل بی کربنات سدیم استفاده نمایید . 

– عامل ها استرس زا نظیر واکسیناسیون-سم چینی- حمام ضد کنه و… را به آن گاه از سپری شدن نقطع ی عطف شیردهی موکول نمایید . 

– در موضوع استفاده از تکمیل کننده نیاسین که ممکن می‌باشد از دوره کم آب مقدمه گردیده باشد،باید برای گاوهای پر شیر ادامه یابد،در این حالت مصرف خوراک ممکن است عمده و احتمال پیدایش کیتوز،کمتر خواهد بود . 

– با تغذیه از کامل کننده های پر انرژی مثل چربی و ملاس مصرف انرژی را بالا ببرید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.