makian01

makian01

makian01

makian01

جیره غذایی مسئله نیاز گوسفند پرواری

ماشین آلات خوراک دام

جیره 

غذایی مسئله نیاز گوسفند پرواری: میزان غذایی که در24 ساعت در دسترس دام قرار می گیرد تا دام بتواند به عمل های خود ادامه داده و ایجاد شیر داشته باشد، جیره غذایی گفته می شود . 

جیره غذایی متعادل مخلوطی از چند ماده خوراکی هست که دارنده میزان و نسبت صحیحی از انرژی و مواد مغذی مختلف بوده و چنان چه روزانه و به اندازه کافی در دست دام قرار گیرد، احتیاجات آن را از نظر انرژی ، پروتئین، موا معدنی وسایر مواد مغذی درمدت 24 ساعت تامین می کند اصول 

تهیه جیره متعادل: برای تهیه یک جیره متعادل بایستی از میزان احتیاجات گوسفند به مقدار ماده خشک ، انرژی ، پروتئین ومواد مغذی اطلاع داشت . جیره غذایی ضمن خوش خوراکی، قابل هضم بودن ومقوی بودن بایستی از لحاظ اقتصادی هم با صرفه باشد و چون گوسفند یک حیوان نشخوار کننده است، وجود مقدارکافی مواد خشبی درجیره واجب است . مواد خوراکی قضیه استعمال درپرواربندی گوسفند نژاد کریم شامل یونجه، جو بلغور شده، کنجاله تخم پنبه ، سبوس گندم، تفاله کم آب چغندر قند و کربنات کلسیم میباشد .برای هر راءس دام، میزان خوراک مصرفی درهرروز 1300 گرم هست . نسبت ادغام کنسانتره وعلوفه به ترتیب 780 گرم و 520 گرم بوده بطوریکه کنسانتره ویونجه را کاملاً با نیز ادغام کرده و درسه نوبت صبح، ظهر و عصردراختیار بره ها قرار داده می شود . برای عادت کردن بره ها وجلوگیری از مشکل‌ها گوارشی ناشی از غذا مصرفی، تغییر و تحول جیره می بایست به تدریج وطی یک هفته تا ده روز انجام شود . درماه دوم پرواربندی میزان خوراکی مصرفی 1600 گرم می شود بطوری که برای هر بره 1280 گرم کنسانتره و 320 گرم یونجه به فیس ادغام درسه وعده داده می شود . 



جدول 

یک: ادغام کنسانتره ودرصد هر مورد از مواد غذایی 

دیف 

ماده خوراکی درصد 

جو بلغور گردیده 53 

کنجاله تخم پنبه 10 

سبوس گندم 3/11 

تفاله خشک چغندر قند 26 

کربنات کلسیم 7/0 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.