makian01

makian01

makian01

makian01

تاریخچه رشد گوسفند در ایران

تاریخچه رشد گوسفند در ایران به پیشین های بسیار به دور می برسد . بر مبنا شواهد تاریخی، گله داری و پرورش گوسفند به علت وجود مراتع و تنوع اقلیمی کشور‌ایران و گستردگی معاش ایلیاتی و عشایری از فعالیتهای بیشتر بخش کشاورزی در ایران بوده میباشد اما وقوع پدیده خشکسالی سالیان اخیر در کشور‌ایران و فقر مراتع از حیث علوفه سبب شده تا رویش گوسفند برای دامداران سنتی با چالش مواجه گردد و به همین جهت تغییر تحول راه و روش پرورش گوسفند و بز از شرایط سنتی و چرا در مرتع به حالت رشد در محفظه بسته اجتناب ناپذیر به حیث می برسد . 
رشد 
گوسفند راهکاری زودبازده برای ساخت اشتغال و کسب درآمد 
دور اندیشی از داده ها خلاصه گردیده پایین در موضوع مزایای رشد گوسفند و بز در محیط بسته می تواند به تصمیم گیری آن گونه از افرادی که به دنبال ساخت منبعی برای کسب درآمد زودبازده باشند اثرگذار واقع گردد . 

1- مدیریت و در دست گرفتن رویش گوسفند و بز در محیط بسته آسانتر و بسیار منظم تر و ظریف تر می باشد . 

2- انرژی حاصل از تغذیه گوسفند و بز مستقیما صرف پرورش و ارتقا وزن می گردد در حالیکه در روش سنتی بخش قابل توجهی از انرژی در جریان حرکت و جابجایی دائمی گله تلف می گردد . 

3- خطرها ناشی از چرا در مرتع (مفقود شدن دام، مارگزیدگی و در معرض آلودگیهای محیطی قرار داشتن و . . .) در محیط بسته وجود ندارند . 

4- گوسفند و بز در برابر بیماریهای واگیر و بیماریهای انگلی جراحت پذیرند ولی پرورش آن ها در محفظه بسته خطر ابتلا به این بیماریها را شدیدا کاهش داده و در نتیجه احتمال تلفات ناشی از بیماری و نیز هزینه های دارو و درمان هم با کاهش روبرو می گردد . 

5- با انتخاب خط مش صحیح تغذیه گوسفند با استعمال از غذای گوسفند به شکل کنسانتره که یک غذای بی نقص محسوب می شود در این سیستم این قابلیت و امکان وجود خواهد داشت تا تغذیه دامها بطور یکنواخت و اصولی فیس بگیرد و در نتیجه راندمان و ضریب تبدیل علوفه به گوشت ارتقاء قابل توجهی پیدا کند . 

6- نیازهای تکمیلی برای بهترین نتیجه گیری از رویش گوسفند و بز (معاینه، واکسیناسیون، وزن کشی، تلقیح، تشخیص آبستنی، وضع حمل و . . .) در محفظه بسته به سهولت در دسترس و قابل ارائه خواهند بود . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.