makian01

makian01

makian01

makian01

تغذیه دستی بزهای سانن

تغذیه 
دستی بزهای سانن 
احتیاجات غذایی بزهای شیری نسبت به بقیه بزها اکثر است و طبیعتا میزان و کیفیت طعام آن ها هم می بایست مناسب خیس باشد . یک بز سانن یا آلپاین روزانه تا 5 درصد وزن بدن خویش غذا مصرف می‌نماید . برای مثال با اعتنا به میانگین وزن 60 کیلوگرم بزهای ماده سانن، هر رأس بز 3در هر روز تا 3 کیلوگرم غذا مصرف می کند . 
علوفه بایستی بخش اعظم جیره غذایی بز شیرده را تشکیل دهد . شاید بتوان ذکر کرد حدود 60 ماده خشک مصرفی و 40 درصد آن از کنسانتره تأمین شود . با این روش تغذیه می توانایی از مشکلاتی مانند کاهش چربی شیر پرهیز نمود . انواع علوفه سیلویی، مثل سیلوی ذرت و علوفه سیلویی، علوفه قابل پذیرش برای بز شیرده می باشند . 

جنگ 
با انگل های فرنگی 
آلودگی بز به انگل های خارجی و زخم ها و ضرر هایی که از این حیث به دامدار وارد می شود، یکی از مساله مهمی است که بایستی به آن اعتنا ویژه نمود و با استفاده از امکانات متعدد نسبت به مبارزه با این انگل ها مبادرت کرد . در موقعیت ایران عمده انگل های فرنگی که در بز ایجاد غم و زخم می نمایند از اشکال کنه ها می باشند . کنه ها چه از روش مکیدن خون و چه از لحاظ انتقال بیماری های پیروپلاسموز و بابزیوز خساراتی را به گله های بز وارد می سازند . می بایست دانست جرب ها و سایر انگل هایی هم که در تحت پوست ساکن می شوند، نظیر انگلهای خارجی موجب اندوه بز می گردند و می بضاعت و توان با استعمال از خزینه و تجهیزات دیگر این جور انگل ها را نیز از در بین برد . سم پاشی مقام دام نیز یکی از راه و روش های جنگ با انگل های فرنگی می باشد . 

آتی 
سرمایه گذاری در پرورش بزهای شیری 
با توجه به موقعیت اقتصاد دامپروری و تاثیر منفی خشکسالی های اخیر بر مراتع، هزینه خوراک و مراقبت دام برای دامداران روستایی و عشایر ارتقا یافته و امکان فعالیت در این صنعت برای بسیاری از دامداران سخت می باشد . برای ارتقا ساخت و ارتقاء منفعت وری اقدامات تصحیح نژادی و مدیریتی می بایست در فرمان عمل دامداران محترم قرار بگیرد . یکی از این اقدامات می تواند جایگزینی و استفاده از بزهای پرتولید همچون سانن و آلپاین در گله های مستقر باشد . با اعتنا به خصوصیت های ژنتیکی و تطابق مطلوب این بزها با حالت آب و هوایی کشور می توانایی توقع داشت که مرحله تولید و فیض اقتصادی دامداران در برنامه های بین دوران و بلند مقطع ارتقاء یابد . در سال های اخیر معاونت بهبود محصولات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط رویش دامهای سبک، اقدام به صدور مجوزهای حتمی برای واردات بزهای سانن و آلپاین نموده هست . انتظار می رود با ورود نژادهای برتر بز شیری میانگین ساخت شیر بز در گله های ساکن در یک دوره شیردهی از 80 کیلوگرم به حدود 500 تا 700 کیلوگرم برسد . لذا این امیدواری وجود دارااست که با ارتقا ایجاد شیر بز در کشور، اولا صنعت رشد بز علاوه بر تولید گوشت بتواند بخش مهمی از نیاز شیر نپخته سرزمین را تأمین کند و از طرفی گسترش رویش بزهای شیری بتواند امداد مهمی به اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایر داشته و نقش مهمی در اشتغال زایی جوانان جویای فعالیت این خانوارها ایفا نماید . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.