makian01

makian01

makian01

makian01

خوراک های علوفه ای و کنسانتره دام علوفه

خوراک 
های علوفه ای و کنسانتره دام علوفه 
ها هر دسته طعام گیاهی و پرحجم که بها غذایی داشته باشد و خوش خوراک نیز باشد، علوفه اسم دارااست . 
یونجه: 
این علوفه بها غذایی زیادی داراست . یونجه به تیتر یک غذای عالی در تغذیه دام به خصوص برای گاو شیری به کارگیری می شود . پروتئین و کلسیم بالای این علوفه نشانه مرغوب بودن آن میباشد . مقطع برداشت یونجه زمانی هست که یک سوم بوته ها به گل بنشینند . در جیره غذایی گاو شیری، بین دو تا چهار کیلوگرم یونجه در روز کافی و مطلوب می باشد . 

شبدر: 

گیاهی می باشد یک سری ساله و معمولا بلندتر از یونجه ، ولی ریشه های آن به گسترده گی یونجه نبوده و کالا آن نیز از یونجه کمتر میباشد . ارزش غذایی شبدر شبیه به یونجه می باشد ، تنها پروتئین ناپخته آن اندکی کمتر از یونجه می باشد . 

یولاف: 

علفی می‌باشد یکسری ساله و پایا می‌باشد . به سهولت به وسیله بذر و ساقه زیر زمینی تکثیر میشود ، گل های طویل آن روی ساقه هایی با خارهای کوتاه مایل به ارغوانی هست . معمولا در اواخر تابستان و پاییز چرا میشود ، ولی تا فصل زمستان تقریبا خوش خوراک باقی می ماند . ساقه های این علف بد خوراک می باشد و غالبا دام ها از آن تغذیه نمی کنند . بر اساس ماده خشک ، حاوی 7 تا 13 درصد پروتئین ناپخته می‌باشد . 

سیلوها: 
برای استعمال بخش اعظم و خوبتر از علوفه های کم آب و هضم خوب تر این علوفه ها، آن‌ها را سیلو می کنند . 

غذا 
های فشرده گردیده یا کنسانتره دامی 
علوفه های آردی و خوراک هایی که از فن های کمی تشکیل گردیده اند طعام های کنسانتره ای می گویند . زمانی اندازه مشخصی از ماده هایی نظیر جو، سبوس، تفاله چغندر قند، کنجاله تخم پنبه را با تکمیل کننده های معدنی و ویتامینی ترکیب کنند، غذا کنسانتره تهیه و تنظیم می شود . 

برای برطرف کردن نیاز غذایی دام هایی که تولید بالایی دارند، علاوه بر علوفه باید میزان مشخصی از کنسانتره دامی هم به کارگیری کرد . به گاوهای مستقر و دورگ روستایی که اکثر از هشت کیلوگرم شیر ایجاد می کنند، بایستی مقدار مشخصی کنسانتره دامی داد . 

نکته 
های دارای اهمیت در تغذیه ترکیب علوفه و کنسانتره 
برای گاوهای شیری روستایی که تولید شیر آنان به هفت تا هشت کیلوگرم می رسد، حتمی نمی‌باشد که از کنسانتره به کار گیری نمایید . با علوفه های مرغوب می بضاعت و توان نیاز غذایی این دام ها را برطرف کرد . البته برای گاوهایی که در روز عمده از هشت کیلوگرم شیر ساخت می کنند، می بایست از کنسانتره به کار گیری کرد . 

برای این گاوها در برابر هر یک کیلوگرم شیر تولیدی، نیم کیلوگرم کنسانتره دامی حتمی میباشد . برای نمونه در صورتی‌که گاوی چهارده کیلوگرم شیر ساخت می کند، می بایست روزانه هفت کیلوگرم کنسانتره به بیشتر میزان اضطراری علوفه جدید و مرغوب بخورد . 

تغییر تحول جیره غذایی دام می بایست با احتیاط اندک قلیل انجام شود . تا سبب کم شدن ایجاد نشود . در حالتی که در غذای دام از ضایعات به کار گیری می شود بایستی با دقت به نوع ماده افزودنی از اندازه کنسانتره ناچیز کرد . 
علوفه های سبز، رطوبت زیادی دارند . به همین برهان دو تا سه برابر علوفه های خشک می بایست مصرف شوند . در صورتی‌که بتوان علوفه و کنسانتره را به طور کامل ادغام کرد، خیلی مناسب هست . در شرای این فعالیت انجام نشد، همت نمایید مسافت وقتی در میان تغذیه با علوفه و کنسانتره خیلی کم باشد . 

کاربرد کنجاله آفتابگردان درخوراک دام و طیور

کاربرد 

کنجاله آفتابگردان درخوراک دام و طیور کنجاله 

آفتابگردان چیست؟ آیا کاربرد این جنس درخوراک دام و طیور با اعتنا به ارزش آن برای دامداری ها و مرغداران صرفه اقتصادی دارد؟ 

کنجاله آفتابگردان جنس جانبی فرایند روغن کشی دانه آفتابگردان می باشد که می تواند بعنوان یک جنس ایده آل در خوراک دام و طیور مسئله به کارگیری قرار گیرد . 

ماشین آلات خوراک دام

از آنجائیکه ارزش گذاری کنجاله های حاصل از دانه های روغنی در بازار بر مبنا محتوی پروتئین آنها فیس گیرد ، در فیض در مقایسه کنجاله آفتابگردان با کنجاله سویا، اقتصادی بودن و کاربردی بودن این متاع بیش از پیش آشکار می گردد، که می تواند به تیتر آیتم ای مناسب جهت جایگزینی در جیره ها ی غذا دام و طیور در لحاظ گرفته شود . 


کاربرد 

کنجاله آفتابگردان درخوراک دام و طیور کنجاله آفتابگردان یک عدد از چهار کنجاله ایجاد شده از دانه های روغنی می باشد که در سراسر دنیا تولید و در طعام دام و طیور استفاده می گردد . کنجاله آفتابگردان دارای امکان بالایی در جیره غذایی نشخوار کنندگان و غیر نشخوار کنندگان به عنوان تامین کننده پروتئین، می باشد . این مال می تواند جایگزین کنجاله سویا در جیره های غذایی دام شود . همچنان، کنجاله های آفتابگردان با محتوی فیبر پایینتر و پروتئین فراتر می توانند در جیره غذایی طیور استعمال گردند . 

یک عدد از مزیت های کنجاله آفتابگردان، مقادیر بالای متیونین موجود در آن می باشد که در چهره مخلوط شدن با دیگر کنجاله ها می تواند در ایجاد غذا دام و طیور با کیفیت بالاتر و مفیدتر موثر باشد . 


کنجاله 

آفتابگردان در جیره گاوهای شیری از پاراگراف کاربرد اختصاصی کنجاله آفتابگردان می توان به استفاده آن در جیره گاوهای شیری اشاره نمود . فیض پژوهش ها نشان داده می باشد که به کارگیری کنجاله آفتاب در جیره غذایی گاوهای شیری به یاور کنجاله سویا منجر به افزایش تولید شیر و ساخت منشاء بی نقص تری از پروتئین قابل جذب در مقایسه با به کار گیری از کنجاله سویا به تنهایی در جیره غذایی ، شده می‌باشد . 


علاوه بر این، کنجاله آفتابگردان قادر است در جیره مرغ های تخم گذار و گوشتی به کارگیری گردد . واضح میباشد درصورتی که منشا لیزین کنجاله آفتابگردان در جیره غذایی مرغ های تخم گذار تامین گردد به راحتی می بضاعت و توان آن را جایگزین کنجاله سویا در جیره های غذایی نمود و با اعتنا به مقایسه ارزش این دو مال در بازار، می تواند به عنوان مورد جایگزین و مناسب در لحاظ گرفته شود . 

پروار‌بندی گوساله های نر

پروار‌بندی 

گوساله های نر جوان در جایگاه این 

نوع دربرگیرنده گوساله های نر جوان پیشرس بوده و مشخصات آن ها بشرح خلاصه می شوند: 

عمده این دامها را گوساله های نر برنا تشکیل داده و به ندرت در در بین آن ها گوساله ماده دیده می شود . 

به علت تغذیه مواد مواد متراکم از رویش بسیار پرسرعت و زیاد برخوردار میباشند . 

خیلی زود (حدوداً بین ۹ تا ۱۸ ماهگی به طور متوسط یک سالگی) آماده کشتار می شوند . در سن کشتار وزن گوساله ۳۰۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم می باشند . 

ماشین آلات خوراک دام

پرواربندی 

گاو در مرتع و جایگاه در این راه و روش پروار‌بندی گوساله های برنا و تلیسه ها در سن ۲ تا ۳ سالگی روانه کشتارگاه می شوند . 


راه و روش عمل به این فیس می‌باشد که گوساله ها از بدو ولادت مستیقاً از پستان مامان شیر خورده و تمام شیر مامان صرف تغذیه نوزاد می گردد . در آغاز فصل زمستان گوساله در جایگاه از تغذیه بهتری برخوردار گردیده و به اضافی وزنی حدود ۴۰۰ – ۳۰۰ گرم در روز می رسد . در بهار دوم با چرا در مراتع به اضافی وزنی حدود ۷۰۰ – ۶۰۰ گرم در روز می رسد . با استارت دو‌مین فصل پاییز در سن ۱۶ تا ۱۸ ماهگی روانه کشتارگاه می شود . ولی یک‌سری از دامپروان با اجرای یک برنامه تغذیه فشرده در دو‌مین فصل‌زمستان دام های لاغر را پروار نموده و در سن ۳۰ – ۲۴ ماهگی به وزن زنده ۷۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم روانه کشتارگاه می کنند . 


مدیریت 

ماه های پروار‌بندی گوساله سه 

ماهه نخستین زمان پروار (3 تا 6 ماهگی) در این دوره، استخوان‏ها و اعضای غیرماهیچه ایی مثل اندامهای گوارشی گوساله‏ ها رویش مى‏کند . بنابراین گوساله‏ها به خوراک‏ هایى نیاز دارند که پروتئین زیادى داشته باشد . استعمال از یونجه مرغوب و کنجاله تخم پنبه در این دوره برای پرورش گوساله ها دوچندان موءثر می‌باشد . همینطور حتما از پودر استخوان، DCP، کربنات کلسیم یا این که پودر آهک و خوراک‏هاى کلسیم‏دار به کارگیری شود تا گوساله ها رویش استخوانی مناسبی داشته و قد بلند شوند . نمک یددار هم هیچ وقت فراموش نشود (نیم درصد کنسانتره) . 

بیشتر ‏وزن روزانه نژادهای اصیل در این دوره، حدود 700 تا 800 گرم با ضریب تبدیل حدود 5 ، با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می گردد . بنابراین، پروار دام‏هاى جوان از نظر اقتصادى به صرفه ‏تر می باشد . 


نکات 

اساسی دیگری که در این زمان بایستی موضوع توجه قرار بگیرد عبارتند از: 

در این زمان خوراکی متساوی 50% کنسانتره و 50% علوفه مرغوب یونجه به گوساله ها بدهید . در آخرها این زمان به تدریج، سیلوی ذرت را وارد خوراک نموده و جایگزین بخشی از یونجه مصرفی کنید . 

مطلقا با مشورت کردن دامپزشک از داروهای ضد انگل برای گوساله ها استفاده نمایید . زیرا ممکن هست گوساله ها مبتلا انگل داخلی (گوارشی یا این که ریوی) و یا فرنگی گردیده و رشد مناسبی نداشته باشند و غذا را به هدر برود . 

طبق برنامه دامپزشکی منطقه، مطلقا واکسنها بخصوص تببرفکی، شاربن و زردی زمینه به کار گیری قرار بگیرد . 

آب تمیز و گوارا مدام می بایست در دسترس گوساله ها باشد . 

شبها هم گاوداری بایستی دارنده نوروروشنایی مطلوب باشد . مواظب نفخ احتمالی گوساله ها باشید بخصوص هنگام تغییر‌و تحول جیره .سه 

فواید به کارگیری از کنستانتره در تغذیه گوسفندان

فواید 
به کارگیری از کنستانتره در تغذیه گوسفندان 

پروار بندی گوسفندان رویه های مختلفی داراست که یکی از آنان فراهم کردن تغذیه و خوراکی آنها به بهترین صورت می باشد . تغذیه دام که گوسفند را هم دربرگیرنده می شود، اهمیت فوق العاده ای دارد و و تنها محدود به مصرف علوفه نمی باشد . قضیه مهمی که در این ارتباط وجود دارد، مقوی بودن خوراکی های مصرفی هست . 
در شرایط معمول، شایسته ترین تغذیه گوسفندان که هم مقوی بوده و نیز در تپل شدن آن‌ها تأثیرگذار می‌باشد دربرگیرنده مواد پایین می باشد: 
یونجه 
جو 
سبوس 
گندم کنجاله 
ذرت کنجاله 
کلزا کنجاله 
سویا و 
تفاله چغندر مهیا کردن این موردها برای مصرف گوسفندان کاری طاقت فرسا میباشد و بی تردید از حیث اقتصادی برای دامداران به صرفه نمیباشد . در این موارد استعمال از یک جایگزین به دامداران پیشنهاد می شود . کنسانتره یک غذا دام فراوان مقوی هست که محتوی مواد معدنی و انواع ویتامین های مورد نیاز آنهاست . این غذا با داشتن هفت درصد پروتئین و همچنین هجده درصد فیبر، نقش بسزایی در چاق کردن دام ها و تقویت آنها دارد . همینطور معادل کلیه خوراکی های ذکر شده در بالا بوده و خاصیت کلیه آنها را در خود دارد . 



البته 
استعمال از کنسانتره چه فوایدی برای دام دارد؟ 
نیازی به خرید تک تک موارد ذکر شده در بالا نمی‌باشد و از این رو هزینه ها را کاهش می دهد . 
در مقطع کوتاه تری وزن گوسفند افززایش یافته و از همین رو راندمان عمل عمده می شود . 
مقوی بودن به برهان داشتن فیبر، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین . 
تاثیر گذار در گرانقدر شدن شکمبه گوسفند که پس از چهارده روز از مصرف نمایان می شود . 
نداشتن ناخالصی هایی همچون خرده آهن یا شیشه . 


برای 
استفاده از کنسانتره به چه نکاتی می بایست توجه کرد؟ 
در استفاده از کنسانتره، مقدار و جثه گوسفند اهمیت زیادی داراست . چون برای هر اندازه، میزان مشخصی از این خوراک بایستی استفاده شود . 
مقادیر مشخص و معلوم گردیده بر شالوده جثه به شرح پایین می باشند: 
گوسفند 
کوچک؛ سیصد گرم در روز گوسفند 
متوسط؛ چهارصدوپنجاه گرم در روز گوسفند 
بزرگ؛ ششصد گرم در روز ذکر این نکته هم واجب هست که این خوراک، یک مکمل خوب برای یونجه محسوب می شود . بدین ترتیب خوبتر می‌باشد در مقطع به کار گیری کمی یونجه به آن بیشتر فرمایید که مقدار آن از صد تا صدوپنجاه گرم مختلف میباشد . 

جیره غذایی مسئله نیاز گوسفند پرواری

ماشین آلات خوراک دام

جیره 

غذایی مسئله نیاز گوسفند پرواری: میزان غذایی که در24 ساعت در دسترس دام قرار می گیرد تا دام بتواند به عمل های خود ادامه داده و ایجاد شیر داشته باشد، جیره غذایی گفته می شود . 

جیره غذایی متعادل مخلوطی از چند ماده خوراکی هست که دارنده میزان و نسبت صحیحی از انرژی و مواد مغذی مختلف بوده و چنان چه روزانه و به اندازه کافی در دست دام قرار گیرد، احتیاجات آن را از نظر انرژی ، پروتئین، موا معدنی وسایر مواد مغذی درمدت 24 ساعت تامین می کند اصول 

تهیه جیره متعادل: برای تهیه یک جیره متعادل بایستی از میزان احتیاجات گوسفند به مقدار ماده خشک ، انرژی ، پروتئین ومواد مغذی اطلاع داشت . جیره غذایی ضمن خوش خوراکی، قابل هضم بودن ومقوی بودن بایستی از لحاظ اقتصادی هم با صرفه باشد و چون گوسفند یک حیوان نشخوار کننده است، وجود مقدارکافی مواد خشبی درجیره واجب است . مواد خوراکی قضیه استعمال درپرواربندی گوسفند نژاد کریم شامل یونجه، جو بلغور شده، کنجاله تخم پنبه ، سبوس گندم، تفاله کم آب چغندر قند و کربنات کلسیم میباشد .برای هر راءس دام، میزان خوراک مصرفی درهرروز 1300 گرم هست . نسبت ادغام کنسانتره وعلوفه به ترتیب 780 گرم و 520 گرم بوده بطوریکه کنسانتره ویونجه را کاملاً با نیز ادغام کرده و درسه نوبت صبح، ظهر و عصردراختیار بره ها قرار داده می شود . برای عادت کردن بره ها وجلوگیری از مشکل‌ها گوارشی ناشی از غذا مصرفی، تغییر و تحول جیره می بایست به تدریج وطی یک هفته تا ده روز انجام شود . درماه دوم پرواربندی میزان خوراکی مصرفی 1600 گرم می شود بطوری که برای هر بره 1280 گرم کنسانتره و 320 گرم یونجه به فیس ادغام درسه وعده داده می شود . 



جدول 

یک: ادغام کنسانتره ودرصد هر مورد از مواد غذایی 

دیف 

ماده خوراکی درصد 

جو بلغور گردیده 53 

کنجاله تخم پنبه 10 

سبوس گندم 3/11 

تفاله خشک چغندر قند 26 

کربنات کلسیم 7/0