makian01

makian01

makian01

makian01

خوراک های علوفه ای و کنسانتره دام علوفه

خوراک 
های علوفه ای و کنسانتره دام علوفه 
ها هر دسته طعام گیاهی و پرحجم که بها غذایی داشته باشد و خوش خوراک نیز باشد، علوفه اسم دارااست . 
یونجه: 
این علوفه بها غذایی زیادی داراست . یونجه به تیتر یک غذای عالی در تغذیه دام به خصوص برای گاو شیری به کارگیری می شود . پروتئین و کلسیم بالای این علوفه نشانه مرغوب بودن آن میباشد . مقطع برداشت یونجه زمانی هست که یک سوم بوته ها به گل بنشینند . در جیره غذایی گاو شیری، بین دو تا چهار کیلوگرم یونجه در روز کافی و مطلوب می باشد . 

شبدر: 

گیاهی می باشد یک سری ساله و معمولا بلندتر از یونجه ، ولی ریشه های آن به گسترده گی یونجه نبوده و کالا آن نیز از یونجه کمتر میباشد . ارزش غذایی شبدر شبیه به یونجه می باشد ، تنها پروتئین ناپخته آن اندکی کمتر از یونجه می باشد . 

یولاف: 

علفی می‌باشد یکسری ساله و پایا می‌باشد . به سهولت به وسیله بذر و ساقه زیر زمینی تکثیر میشود ، گل های طویل آن روی ساقه هایی با خارهای کوتاه مایل به ارغوانی هست . معمولا در اواخر تابستان و پاییز چرا میشود ، ولی تا فصل زمستان تقریبا خوش خوراک باقی می ماند . ساقه های این علف بد خوراک می باشد و غالبا دام ها از آن تغذیه نمی کنند . بر اساس ماده خشک ، حاوی 7 تا 13 درصد پروتئین ناپخته می‌باشد . 

سیلوها: 
برای استعمال بخش اعظم و خوبتر از علوفه های کم آب و هضم خوب تر این علوفه ها، آن‌ها را سیلو می کنند . 

غذا 
های فشرده گردیده یا کنسانتره دامی 
علوفه های آردی و خوراک هایی که از فن های کمی تشکیل گردیده اند طعام های کنسانتره ای می گویند . زمانی اندازه مشخصی از ماده هایی نظیر جو، سبوس، تفاله چغندر قند، کنجاله تخم پنبه را با تکمیل کننده های معدنی و ویتامینی ترکیب کنند، غذا کنسانتره تهیه و تنظیم می شود . 

برای برطرف کردن نیاز غذایی دام هایی که تولید بالایی دارند، علاوه بر علوفه باید میزان مشخصی از کنسانتره دامی هم به کارگیری کرد . به گاوهای مستقر و دورگ روستایی که اکثر از هشت کیلوگرم شیر ایجاد می کنند، بایستی مقدار مشخصی کنسانتره دامی داد . 

نکته 
های دارای اهمیت در تغذیه ترکیب علوفه و کنسانتره 
برای گاوهای شیری روستایی که تولید شیر آنان به هفت تا هشت کیلوگرم می رسد، حتمی نمی‌باشد که از کنسانتره به کار گیری نمایید . با علوفه های مرغوب می بضاعت و توان نیاز غذایی این دام ها را برطرف کرد . البته برای گاوهایی که در روز عمده از هشت کیلوگرم شیر ساخت می کنند، می بایست از کنسانتره به کار گیری کرد . 

برای این گاوها در برابر هر یک کیلوگرم شیر تولیدی، نیم کیلوگرم کنسانتره دامی حتمی میباشد . برای نمونه در صورتی‌که گاوی چهارده کیلوگرم شیر ساخت می کند، می بایست روزانه هفت کیلوگرم کنسانتره به بیشتر میزان اضطراری علوفه جدید و مرغوب بخورد . 

تغییر تحول جیره غذایی دام می بایست با احتیاط اندک قلیل انجام شود . تا سبب کم شدن ایجاد نشود . در حالتی که در غذای دام از ضایعات به کار گیری می شود بایستی با دقت به نوع ماده افزودنی از اندازه کنسانتره ناچیز کرد . 
علوفه های سبز، رطوبت زیادی دارند . به همین برهان دو تا سه برابر علوفه های خشک می بایست مصرف شوند . در صورتی‌که بتوان علوفه و کنسانتره را به طور کامل ادغام کرد، خیلی مناسب هست . در شرای این فعالیت انجام نشد، همت نمایید مسافت وقتی در میان تغذیه با علوفه و کنسانتره خیلی کم باشد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.