makian01

makian01

makian01

makian01

ب مهم ترین نقش را در جیره دارد

آب 

آب مهم ترین نقش را در جیره دارد .بز ها به 2 تا 4 لیتر آب نو و تمیز در روز نیاز دارند .میزان زمینه نیاز آب برای هر بز به کارداران متفاوتی بستگی دارد مانند دمای محیط،رطوبت،باد،سطح فعالیت،وضعیت ایجاد و تولیدمثلی و غیره . سوای هیچ مدل محدودیتی باید آب تازه و منزه در اختیار بزها قرار گیرد . 

ماشین آلات خوراک دام

?Where 

are nutrients found متخصیصن تغذیه غذا را در پنج نوع تقسیم بندی می کنند: علوفه،کنسانتره،منابع پروتیینی،منابع مواد معدنی و آب اغلب نیاز های بز با خوردن علوفه برطرف می شود،علوفه شامل کاه ،یونجه و گراس(علف) میباشد .یونجه بالاترین فیبر را نسبت به مواد غذایی دارااست . حداقل 18 درصد فیبر نپخته دارااست .در نشخوارکنندگان فیبر مهم‌ترین عامل برای نشخوار میباشد .علوفه مهم‌ترین استدلال تغذیه ای تحریک کننده نشخوار می‌باشد که منجر بهبود هضم می شود . مواد خوراکی خشبی کربوهیدرات هایی را که به آرامی هضم می شوند، آماده می کنند .اکثری از علفها وگونه های متفاوت شاخ و برگ ها به خوبی گراس های برنا پروتیین را فراهم می کنند . آن ها همینطور اکثری ازمواد معدنی مورد نیاز را مهیا می کنند ولی اغلب همگی آن‌ها را ندارند .علی الخصوص نیاز های بزهای نر بالغ را تامین می نماید اما برای بزهای ماده حامله و شیرده ناکافی می‌باشد .انرژی مهم ترین برهان محدود کننده در تغذیه بزها می باشد .جیره های با کنسانتره بالا معمولا کمتر از 18 درصد فیبر داردو عمده از 70 درصد نیتروژن قابل هضم و کمتر از 20 درصد پروتئین داراست . 


کنسانتره مشتمل بر دانه غلات از پاراگراف ذرت و جو و جو دوسر و سورگوم و گندم می‌باشند .لبپیدها از طرز کنسانتره آماده می شود و بیشترین انرژی را تامین می نمایند . 2/25 برابر کالری بیشتری نسبت به هر گرم کربوهیدرات ساخت می نماید معمولا تغذیه با کنسانتره انرژی اضطراری برای سریعترین رویش را آماده می نماید .مصرف کنسانتره در عصر آبستنی و شیردهی بسیار واجب می باشد .و البته مقدار مصرف می بایست بادقت انجام شود نباید اکثر از یک درصد وزن بز باشد در‌صورتی‌که بخش اعظم شود سبب ایجاد بیماری گوارشی خواهد شد . کامل کننده های پروتیینی معمولا بیشتر از 20 درصد پروتئین خام دارا‌هستند . منابع مرسوم پروتئین خام عبارتند از سویا و کنجاله سویا، پنبه دانه و تولیدها جانبی آنها .گلوتن ذرت هم دارنده پروتئین بالا می باشد . یونجه و شبدر ممکن هست به عنوان کامل کننده پروتئین در چهره داشتن کیفیت خوب فعالیت نمایند . 


کامل کننده های پروتئینی می توانند شامل منابع نیتروژن باشند مانند اوره که به عنوان راهی برای افزایش پروتئین در رژیم غذایی مسئله استفاده قرار گیرد . این منابع نیتروژن، نیتروژن فارغ از پروتئین (NPN)نامیده می شود . باکتری شکمبه قوی به تولیدپروتئین از نیتروژن غیر پروتئینی (NPN)هستند . کامل کننده های معدنی به وسیله کمپانی های خوراکی ترکیب می شوند تا بتوانند تا حد قابلیت و امکان نیازهای بز را تامین کنند . در حالتی که علائم کمبودی قابل مشاهده باشد، سپس می بضاعت ترکیبی از مواد معدنی موضوع نیاز بز را تهیه کرد ویا فقط کامل کننده های فردی را تنظیم نمائید . نمک بایستی به صورت آزاد در اختیار بزها در تمام ارتفاع سال باشد .کامل کننده بایستی در طعام باشد چون اکثر زمان ها بزها تمایلی به مصرف بلوک های مواد معدنی ندارند .یک عدد از مواد معدنی قابل ذکر مس می باشد . 

بخش اعظمی از پرورش دهنگان بز می‌خواهند بدانند مقدار مصرف مس در جیره چه میزان باشد و در عین درحال حاضر از مسمومیت مس خودداری شود؟ 

متاسفانه هنوز محققین حداقلی برای برطرف کردن نیازهای بزها به مس تععین نکرده اند .بزها نسبت به گاو شیری میزان بیشتری مس را می توانند تحمل نمایند .به تازگی توصیه گردیده 40 میلی گرم در هر کیلوگرم مس نیاز بز را مهیا می کند .در حالتی که این اندازه تامین نشود در گیر آنمی خواهند شد .اگر اندازه کافی مس در آخرها بارداری دریافت نکنند بزغاله های آنان آن‌گاه از به دنیا آمدن قوی به ایستادن نخواهد بود .زیرا غلاف میلین دور و اطراف روان در مغزممکن هست به خیر رشد نکند .یک عدد دیگر از نشانه های نبود مس تلو تلو خوردن بزغاله ها در ماه اول میلاد هست چون معضلات غلاف میلین وجود دارااست که بر گره های سیناپسی اثر داشته هست . مس زیاد، در کبد عده می شودو باعث مرگ و از در میان رفتن کبد خواهد شد به نحوی که مس متعددی از کبد وارد خون گردیده و به گلبول های قرمز‌رنگ خون شکسته می شوندو بز را خواهد کشت .مسمومیت مس هنگامی چهره می دهد که دیگر کاری از دست شما بر نخواهد آمد . 


ویتامین ها از اهمیت مقداری در جیره نشخوارکنندگان برخوردار هستن .ویتامین های گروه Bو ویتامین Cو ویتامین Kدر شکمبه توسط میکروبهای شکمبه تولید می شوندو همچنین میزان کمی ویتامینA،D3وE در شرای بزها از علوفه مرغوب تغذیه شوند نیاز های ویتامینی آنان تامین خواهد شد . سلنیوم و ویتامین E با هم فعالیت می کنند و می توانند جایگزین یکدیگر برای هر یک از این مورد ها باشند، در صورتی که یک یا یک سری منشا کمبودی داشته باشند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.