makian01

makian01

makian01

makian01

تاثیر هورمون پرورش بر ارتقاء ساخت شیر گاوها

تاثیر 

هورمون پرورش بر ارتقاء ساخت شیر گاوها 

دست اندرکاران زیادی بر ساخت شیر در گاوها موثرند و به کار گیری از هورمون رشد یکی از موثرترین این راهها به شمار می آید . هورمون رویش (هورمون سوماتوتروپیک یا این که سوماتوتروپین (BST)) اشکال مختلفی دارد که در بین ۱۷۸ تا ۱۹۶ اسید آمینه می تواند داشته باشد . 

ماشین آلات خوراک دام

هورمون رویش بر بخش های مختلف بدن مخصوصا بر استخوان ها و ماهیچه ها موءثر بوده و برای پرورش خطی بدن بسیار مفیدند . 


یکی از مهمترین کاربردهای هورمون رشد کاربرد آن در ارتقاء ایجاد شیر در گاوهاست . این هورمون از نصیب قدامی غده ی هیپوفیز ترشح می شود و تاثیر مستقیمی بر رویش حیوان داراست . 


ترشح بیش از حد هورمون رویش پس از مدت بلوغ موجب ناهنجاری های آکرومگالی و پهن شدن استخوانها می شود . فقدان این هورمون در زمان ابتدایی معاش دام نیز موجب کاهش رشد دام و کوتولگی آن می شود . 




مهم ترین 

اثرات متابولیک هورمون پرورش عبارتند از: هورمون رشد موجب افزایش میزان سنتز پروتئین در همگی سلول های تن گردیده که تاثیر مستقیمی بر افزایش سرعت انتقال اسیدهای آمینه می شود . این مساله به بهبود سنتر پروتئین و نگهداری ازت در بدن نیز امداد می کند . 

از دیگر اثرات متابولیکی هورمون پرورش میتوان به ارتقا خروج اسیدهای چرب از بافت چربی، ارتقاء اسیدهای چرب آزاد در خون و مصرف بیشتر اسیدهای چرب برای ایجاد انرژی مسئله نیاز بدن اشاره کرد . 

هورمون پرورش با کاهش مقدار مصرف گلوکز در کل بدن موجب کاهش چربی در لاشه شده و مقدار گلوکر خون را افزایش می‌دهد . این دستور به مفهوم ارتقاء پروتئین های بدن، مصرف ذخایر چربی و حفظ کربوهیدرات ها در تن گاو است . 

تزریق هورمون رشد (سوماتوتروپین گاوی) به گاوهای شیری به یاور روش های نوردهی تصنعی می‌تواند تاثیر بسیار شگرفی بر افزایش تولید شیر داشته و میزان چربی اصلاح گردیده (FCM)، پروتئین و لاکتوز شیر را ارتقاء دهد . 


همینطور تزریق هورمون رویش به گاوهای شیری به همراه پرولاکتین تاثیر مضاعف مثبتی بر رویش پستانها و دوام شیر دهی در گاوها دارد . طبق محاسبه های انجام شده تغذیه دام با ماده خشک مصرفی (DMI) اکثر هم در کنار هورمون پرورش میتواند بر ارتقاء تولید شیر گاوها تاثیر گذاشته و به نیز میل کردن تعادل انرژی در تن دام را جبران نماید . 


تاکنون تست های زیادی در مسئله عامل ها موءثر بر ارتقاء ایجاد شیر در گاوها انجام گردیده که در آن ها فاکتورهایی مانند به کارگیری از هورمون رویش و یا این که ارتفاع نور روزانه ی عمده مسئله محاسبه قرار گرفته میباشد . طبق نتایج بدست آمده از این آزمایشها، مخلوط این دو رویکرد تاثیر مضاعف مثبتی بر افزایش ایجاد شیر در گاوها داشته هست . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.