makian01

makian01

makian01

makian01

نمونه جیره بره پرواری

نمونه 

جیره بره پرواری با دقت به ارتقاء روزافزون جمعیت میهن و نیاز به مصرف پروتئین حیوانی، گوسفند می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین دام برای تأمین بخشی از احتیاجات گوشت قرمز در مرز و بوم محسوب شود، ازاین‌رو دعوا پرواربندی به‌عنوان مورد مطلوب جهت تولید گوشت مطرح میشود . درواقع پرواربندی عبارت میباشد از رساندن دام به یک وزن معین با به کار گیری از جیره‌ای متعادل و مطلوب در کوتاه‌ترین مدت ممکن . به همین جهت بایستی از دیدگاه علمی توجه خاصی به پرواربندی مبذول داشت . در کشور ایران پرواربندی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که رایج‌ترین این شیوه، پرواربندی بره می باشد . 

ماشین آلات خوراک دام

به‌طوری اعتقاد و باور در بحث پرواربندی برای وصال به کالا نهایی، عوامل مختلفی ازجمله سن، گزینش نژاد مطلوب دام (ازنظر گوشتی بودن)، خرید گوسفندان سالم، ارزان بودن قیمت گوسفند، رعایت اصول بهداشتی جایگاه، تأمین غذا و علوفه مطلوب و ارزان‌قیمت، نحوه انبار کردن خوراک و . . . قادر است در موفقیت پروار تأثیرگذار باشد . 

حالا در این مقاله قصد داریم به جیره بره پرواری به‌عنوان یک عدد از فاکتورهای مؤثر در پرواربندی بپردازیم لطفاً تا نقطه پایان مقاله ما را ملازمت و همراهی بفرمایید . 

ویژگی 

و مشخصات جیره بره پرواری: جیره عبارت می باشد از اندازه معینی از طعام که در طی روز جهت وزن گیری و تأمین احتیاجات انرژی و . . . در دسترس دام قرار می‌گیرد . 

به‌طورکلی 

جیره بره پرواری می بایست دارنده خصوصیات زیر باشد: ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد . 

توانایی در برآورده کردن احتیاجات دام . 

در دسترس بودن منابع جیره . 

خوش‌خوراک بودن جیره . 

قابلیت هضم بالا . 

بضاعت در افزایش وزن بره . 

عدم اختلالات متابولیکی ازجمله اسید وز و بیماری‌های گوارشی . 

طعام 

مورداستفاده در جیره بره پرواری: منابع طعام مورداستفاده در جیره بره پرواری کشور، از دو بخش مرتع و غیر مرتع تأمین می گردد . منابع غذا در بخش مرتع شامل: علوفه‌های مرتع، جنگل‌ها و بیابان‌ها است، منابع طعام غیر مرتع هم شامل: گیاهان علوفه‌ای، تولیدات زراعی و باغی، مواد متراکم محصول ها فرعی کارخانجات و . . . میباشد . 


مهم‌ترین 

اقلام خوراکی که در جیره بره پرواری مورداستفاده قرار می‌گیرند: 1- علوفه: دربرگیرنده یونجه، شبدر، کاه و سیلو (سیلوی ذرت و غیره)؛ که در این بخش، یونجه به‌عنوان مهم ترین علوفه مورداستفاده در جیره بره پرواری می باشد . 

2- کنسانتره: شامل گونه های دانه‌ها (جو، گندم و . . .) گونه های کنجاله ها (کنجاله سویا، تخم پنبه، آفتابگردان و . . .)، انواع تفاله (چغندر و نیشکر)، مکمل‌های معدنی (دی کلسیم فسفات، پودر استخوان سنگ‌آهک، آجرهای لیسیدنی و نمک)، مکمل ویتامینی پودر خون، پودر پر، پودر ماهی و غیره؛ که در بخش کنسانتره، جو به‌عنوان باارزش‌ترین اقلام خوراکی مورداستفاده جهت رشد در جیره بره پرواری است . 

از طرفی دیگر می‌توان اقلامی که در جیره بره پرواری به کار می‌روند را به دودسته حجیم و غیر حجیم تقسیم‌بندی کرد: اقلام حجیم شامل علوفه‌ها (علوفه‌های مرتع، غلات، حبوبات، یونجه و . . .) می باشند که این گروه ازنظر فیبر خام بی نیاز البته ازنظر انرژی و پروتئین بینوا میباشند . دسته دوم یعنی اقلام غیر حجیم شامل: شامل مواد متراکم یعنی کنسانتره ها می‌باشند دربرگیرنده اشکال دانه، کنجاله و . . . . این مدل از اقلام برعکس جور اول، میزان فیبر در آن‌ها پایین ولی انرژی و پروتئین بالایی دارند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.