makian01

makian01

makian01

makian01

مدیریت استرس گرمایی بر روی دام

به علت پراکندگی گاو در بهاربند جهت خنک نمودن بدن دام در برهه زمانی شیر دوشی در انتظار دوشش بهترین دوران خنک سازی می باشد .که بوسیله هواکش ها ، پنکه ومه پاش ها می توانایی دمای بدن گاو را کاهش اعطا کرد و در فیض سبب به ارتقا ایجاد شیر می گردد . 
معمولاً در برهه زمانی استرس گرمایی رعایت بهداشت از ضروریات کار گاوداری می باشد زیرا باعث غم های سم و لنگش دام و خطر دچار به بیماری ورم پستان می گردد . بخاطر تجمع حشره‌ها گاو تحریک گردیده و نا آرام بوده و بعضاً به یاد خراشیدگی پوست بدن کیفیت پوست را نیز کاهش می دهد . 

در زمان استرس گرمایی باید آب خنک و کافی در اختیار دام قرار گیرد تا در اثر تبادل سکو حرارت بدن مصرف خوراک ایده آل شود و در پی آن ایجاد ارتقاء یابد . 

مدیریت 
استرس گرمایی 
مدیریت 
گله: 
به منظور جلوگیری از اثرات استرس گرمایی، میتوان گاوها را تاحد ممکن در حالت آهسته و خنک حفظ کرد و آب تازه و منزه در حد کافی در تمام زمان ها در اختیار آن‌ها قرار بخشید . به کارگیری از سایه بان، پنکه و دوش آب )در مناطقی که رطوبت بالا نباشد( و سیستم خنک کننده، وسایل قابل قبولی جهت قلیل کردن دما در زمان استرس گرمایی می باشد . 

پیشنهاد میشود که طعام به دفعات بسیار و در دوران های خنک روز در اختیار دام قرار گیرد . 

سفارش 
متخصصین تغذیه 
به 
خواسته محدود کردن خطرها فیزیولوژیکی مربوط به استرس گرمایی و به ویژه اسیدوز شکمبه ای، ساختار جیره می تواند به صورت زیر باشد: 
انرژی بالا، جیره خوش غذا و با کیفیت تر و علوفه های خوش غذا تر . برای مهار اسیدوز، می بضاعت در جیره از مخمر زنده ویژه نشخوارکنندگان استعمال کرد . در غایت میتوان مصرف آنتی اکسیدان ها را ارتقاء بخشید . 

مخمر زندهی ویژه نشخوارکنندگان کار شکمبه را برای تلاش باصرفه تضمین می کند . 

ساکارومیسسیس سرویسیه سویه CNCM-1077یکی از مخمرهای ویژه نشخوارکنندگان می‌باشد که تاثیر آن در نشخوارکنندگان به ثابت رسیده می باشد . 

استرس 
گرمایی و استرس اکسیداسیونی 
عموماً استرس گرمایی ساخت رادیکالهای آزاد را زیاد کرده و منتهی به استرس اکسیداسیونی می شود . در گاوهای شیری استرس اکسیداسیونی اثر منفی بر ایمنی و تولید مثل داشته و سبب ارتقاء پیدایش ورم پستان ، کاهش باروری، ارتقاء مرگ و میر رویان، ارتقا جفت ماندگی و زایش زودتر از موقع و در نهایت اثر بر وزن زنده گوساله ها، مرگ و میر و کاهش سلامتی می شود . 

نقش 
سلنیوم 
سلنیوم درشکل آلی همراه با اسیدآمینه می باشد و نقش مهمی در تعادل آنتی اکسیدانی داشته و سلول ها را از جراحت مراقبت می نماید . پژوهش ها نشان داده میباشد که میزان عمل آنتی اکسیدانی سلنوآنزیم به حالت سلنیوم و مصرف جیره دارد، بدین ترتیب لزوم افزودن سلنیوم به جیره مشخص و معلوم می شود . 

نتیجه 
گیری: 
استرس گرمایی برعملکرد و تندرست گاو اثر سوء دارد . به کارگیری از روشهای مدیریتی گله در حد قابلیت و امکان پیش از بروز مشکلات تولیدی، یک راه عمل موءثر میباشد . ابزارهای تغذیه ای مثل مخمر زنده ویژه نشخوارکنندگان می تواند مفید واقع شود . 

پژوهش ها نشان داده که در موقعیت استرس، استراتژی های خوب منجر مهار اسیدوز، باصرفه کردن مصرف طعام و دوری از کاهش ایجاد شیر می شود . علاوه بر این به کار گیری از آنتی اکسیدانهایی مثل مخمر بی نیاز از سلنیوم به کاهش اثر استرس گرمایی بر تعادل اکسیداسیونی یاری کرده و در سود کیفیت شیر و تندرست گاو بهبود می یابد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.