makian01

makian01

makian01

makian01

پرورش گوسفند و تولید گوشت

ساخت گوشت قرمز رنگ جزءصفات اصلی اقتصادی در رویش نشخوار کنندگان به حساب می آید . بیشترین بخش از درآمد حاصل از رویش گوسفند به ایجاد گوشت برمی گردد . بالا بودن نسبت زایش در میش ها سبب ساز استحصال بخش اعظم گوشت در گوسفندداری ها شده که این فرمان نیز دال بر اهمیت باروری در گوسفند است . 

ماشین آلات خوراک دام

به خواسته افزایش قدرت باروری در گوسفندان و ساخت بره هایی با ماندگاری بیشتر روشهای مختلفی به عمل می رود: - زیر بودن سن در اولی زایش . 

- بیش از یک بار زایش در سال . 

- ارتقا درصد دوقلوزایی . 

- ارتقا تعداد بره های از شیر گرفته گردیده . 

- اصلاح نژاد . 

برای رسیدن به اهداف پیش بینی گردیده در منش های ارائه شده سلکسیون (انتخاب ) و برنامه های آمیخته گری انجام می شود و تحولات نوینی در تغییرات وضعیت تغذیه ای ، بهداشت و رئیس گله به وجود می آید که روشهای توسعه یافته ای نیز به عمل گرفته می شود . 

پتانسیل 

ایجاد گوشت گوسفندی در سرزمین : تعداد دام پیش‌رو کشتار در سال 1382 مطابق با ضریب 32 درصدی کشتار حدود 16 میلیون رأس پیش بینی گردیده بود که از این تعداد دام قابل کشتار پیش‌رو کشتار مطابق با آمار ارائه گردیده حدود 6 میلیون و 731 هزار راس در کشتارگاه ها و بقیه نیز به رخ سنتی و آزاد ذبح گردیده میباشد که اندازه گوشت تولیدی را می بضاعت و توان در حدود 284 هزار و 133 تن برآورد نمود . براین اساس از هر دام کشتاری به طور میانگین 70/17 کیلوگرم گوشت بدست آمد که این رقم خیلی کمتر از رقم مسئله انتظار می باشد . 

در واقع می بضاعت و توان گفت که پتانسیل گوشت تولیدی از گوسفند با توجه به حدود 51 میلیون راءس گوسفند و بره هنوز خیلی بیشتر از میزان تولیدفعلی میباشد . 

1- آمار نشان می دهد که بیش از 51 میلیون راءس گوسفند در سنین متفاوت در میهن وجود دارااست که هر سال به استدلال محدودیت در منابع علوفه ای و تغذیه ای افزایشی در حدود 3/1 میلیون راس برای آن پیش بینی می شود که با اعتنا به این اندازه افزایش ، تغییری در میزان گوشت تولیدی و محصول های دامی به ازای هر راس مشاهده نشده است . 

لذا خوبتر میباشد با دقت به حالت اقلیمی سرزمین ارتقا جمعیت دام متوقف گردد و برای تحقق این فرمان نیز هر سال دست‌کم بیش از نیم میلیون راس از آمار فعلی زمینه توجه برای کشتار اختصاص یابد . 

2- می بضاعت بره استحصالی از هر میش مولد را تا نسبت 3/1 (از 83/ . به 3/1 بره در یک سال ) ارتقاء داد . به عبارتی می بضاعت درصد آبستنی و درصد دوقلو زایی را در گله بالا موفقیت . 

در صورتیکه در مراکز و ایستگاههای پرورش گوسفند درصد دوقلوزایی تا 30 درصد و تولید بره تا میزان 3/1 به ازاء هر راءس میش در یک سال بالا رود و این فعالیت در مرحله مرزو بوم توسعه یابد می توانایی توقع داشت که پس از کسر تلفات علاوه بر اوضاع و احوال مو جود ، رقم قوچ و میش حذفی به مقدار 6 میلیون را برسد . 

3- در چهره کاهش تلفات میش و بره به ترتیب به اندازه 2و 5 درصد می توان به تعداد 5/2 میلیون مرکز بره اضافی در گله رسید . 

4- ارتقاء چهار کیلوگرمی گوشت تولیدی به ازاءهر دام کشتاری به وزن 22 کیلوگرم ، فقط به بهبود و اعمال راه و روش های تغذیه ای مطلوب امکانپذیر خواهد بود که پیش بینی می شود در فیس اجرای برنامه های اصلاح نژادی در دام های پرواری مقدار تولید به دوبرابر میزان فعلی رسد . 

در حالا حاضر با اعتنا به رعایت موارد فوق و با ثابت نگهداشتن میانگین وزن لاشه به مقدار 18 کیلوگرم مقدار ایجاد گوشت گوسفندی در سال آینده را می بضاعت تا رقم 620 هزار بدن ارتقاء اعطا کرد . 

منابع 

تولیدی گوشت گوسفندی و بره : نژاد های گوسفند نیز نظیر گاو و گوساله از نظیر مقدار تولید گوشت تفاوت هایی با نیز دارا‌هستند بنابر این برای ارتقاء درآمد یک پرواربندی و اقتصادی کردن واحد تولیدی خوب تر میباشد با دقت به موقعیت اقلیمی گوناگون در مرزو بوم از نژادهای مناسب به کار گیری شود . 

1- نژادهای گوشتی : در این نوع نژاد علاوه بر بالا بودن ساخت گوشت سهم پشم تولیدی نیز از رقم بالایی برخوردار میباشد . اما درآمد حاصل از پشم در رتبه دوم اهمیت قرار دارد . در همه نژادهای گوشتی 25 درصد از بره های ماده برای باروری جایگزین 25 درصد از میش های گله مادر شده و سایر کشتار می شوند . صفت مشترک تمامی نژادهای گوشتی ، وجود قابلیت رشد پرسرعت و نتاج عالی و مناسب آن‌ها در یک مرحله زیاد مضاعف برای پرواربندی می‌باشد . تفاوت جانور در فی مابین نژادهای گوشتی در اندازه باروری ، کیفیت پشم ، جثه دامهای بالغ ، طول عمر و مرتبه چربی دار بودن (میزان چربی ذخیره گردیده در بدن آنها) می‌باشد . 

مهم ترین نژاد های شناخته شده گوشتی عبارتند از سافولک ، همشایر ، بوردرلایستر ،دورست هورن ، لینکلن اکسفورد و ساوات داون میباشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.