makian01

makian01

makian01

makian01

گوسفندان ایران

گوسفندان 
ایران گوسفندان اهل ایران از نظر پشم در مجموعه گوسفندان با پشم ضخیم یا قالی می‌باشند . همه این گوسفندان دنبه دار می باشند به استثنای زل که دارای نیم دنبه یا فارغ از دنبه بوده و قره گل که دارای نیم دنبه‌است . لازم میباشد ذکر شود مهمترین تقسیم‌بندی گوسفندان در کشور‌ایران در قبل بر پایه مرغوبیت پشم بوده، ولی هم‌اکنون بخش اعظم به گوشت و تعداد زایش آن توجه می گردد و در بعضا بخش ها کشور ایران پشم چیده گردیده در صحرا رها می شود . 
گوسفندان ایرانی رنگ‌های مختلفی دارا‌هستند از پاراگراف می‌توان به سفید، سیاه، خرمایی، قهوه‌ای، نخودی و خاکستری اشاره کرد . 

آتابای 
گوسفند افشاری یک عدد از شایسته ترین نژادهای گوسفند کشور ایران برای شیر و گوشت است، در اکنون حاضر دیگر این نژاد منشأ خاصی ندارد و در تمام بخشها کشور ایران در رنگ‌های قرمز - سرخ و سپید رشد داده میشود . 
بلوچی 
بهمنی 
تالشی 
ترک 
قشقایی لک 
قشقایی زل نژاد بدون دنبه جمهوری اسلامی ایران بوده و از لحاظ کیفیت گوشت به برهان تقسیم مناسب چربی در سطح گوشت یکی از مرغوب ترین‌ها هست . 
زندی 
گوسفند 
سنجابی سنگسری 
شال 
شاهرودی 
عربی 
فراهانی 
فشندی 
کبود 
شیراز کردی 
خراسانی کرمانی 
کلکویی 
لری 
لری 
بختیاری قره‌قل 
قزل 
نائینی 
مغانی 
گوسفند 
مهربان شایسته ترین 
نژادها شایسته ترین 
نژادهای گوسفند در عالم عبارت‌اند از: 
نژاد رومانف که رکورد زایش تا ۹ قلو در یک شکم رحم دارااست . 
نژاد بولانی که دوقلو زایی در آن ناچیز و بیش بسیار میباشد . 
نژاد مرینوس که دارنده پشم‌های لطیفی میباشد . 
گوسفند قره‌گل که پشمهایش دارنده جعد خاصی می باشد . 
افشاری(گوسفند) 
استفاده 
انسان‌ها از شیر و گوشت گوسفند استعمال می کنند و از این حیث گوسفند جانوری موثر برای بشر هست . در مناطق بادیه‌نشین شیر گوسفند نوشیده می گردد . پوستش برای کفش‌دوزی کاربرد داراست و پشمش برای ریسندگی و پارچه بافی کاربرد گسترده‌ای دارااست . همینطور از فضولات گوسفند که پشکل اسم دارااست به‌عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شود . جمعیت کل گوسفند و بز دنیا در حدود دو میلیارد راءس است که حدود دو سوم این مقدار (بیشتر از ۱٬۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ راس) گوسفند و سایر (در حدود ۷۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ راس) بز است . بیشترین تعداد گوسفندان عالم به تعداد صد و پنجاه میلیون راس در استرالیا رویش داده می‌شود، پس از آن چین با حدود صد و چهل میلیون راس، هند با حدود هشتاد میلیون راس و ایران با حدود شصت میلیون مرکز قرار دارند؛ کشورهای سودان، نیجریه، نیوزلند، انگلیس، پاکستان و اتیوپی در رده‌های بعدی قرار دارند . 

بیماری‌ها 
در راز عمده گوسفندان (دقیقا در سینوس مجرای بینی) دو یا این که چندین کرم بلندمرتبه زندگی می‌نمایند که لارو مگس انگلی گوسفند یا Oestrus ovis می باشند که پس از کشتن گوسفند قصاب رمز گوسفند را به زمین می‌کوبد تا خارج شوند ولی نوعی انگل دیگر کرم مغز هم وجود داراست که به مغز حیواناتی چون گوسفند، بز، گوزن و برخی حیوانات دیگر نیز یورش میکند .[۲] همینطور انگل‌های گوارشی متنوعی ممکن می باشد از طرز گوشت گوسفند منتقل شوند که نیاز به پختن بی نقص گوشت دارد . در مسئله مبتلا شدن به انگل تفاوتی در میان گوسفند و دیگر حیوان ها وجود ندارد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.