makian01

makian01

makian01

makian01

آغوز و خوراک جایگزین شیر

بخش ها و تجهیزات موضوع نیازبره هایی که به فیس تصنعی و مصنوعی رویش می یابند بایستی به میزان کافی از تحت موقعیت تهویه و محیط مطلوب از جایگزین شیر تغذیه نمایند .بره ها در یک‌سری هفته نخستین معاش حرارت تن خود را نمی توانند با محیط تطبیق دهند . براین اساس بایستی از تجهیزات گرمازا همانطور که در زمینه جوجه های یکروزه به کار گیری می شود مانند مامان مصنوعی ،لامپها وغیره استعمال نماییم . طی پژوهش ها انجام شده حرارت 20 سکو سانتیگراد محیط ، بهترین حالت دمایی برای رشد بره ها می باشد . در صورتیکه زمین خاکی و یا این که بتون باشد بایستی روی آن را باکاه و یا تراشه چوب بپوشانیم . برای بره های نو به دنیا آمده می‌توانیم از دربهای چوبی یا فلزی عده شونده سیار به کارگیری نماییم . برای هربره 0 .9 مترمربع باکس چوبی سیار در تراز بتونی 0 .5 الی 0 .6 مترمربع تازمان اتمام شیرخوارگی کافی می‌باشد .جعبه های چوبی جمع شونده از حیث بهداشت و استعمال باصرفه از سطح دارنده مزیت می باشند . پستانک ها و سطلهای شیر موضوع استفاده،دارای دونوع می باشند . 
نوع اول سیستم اتوماتیک و دسته دوم پستانک عادی می باشد: در سیستم خودکار یک دگمه باز وبسته کردن وجود دارااست که به کپسول پلاستیکی متصل است،وجوددارد .در سیستم پستانک ، رعایت بهداشت سخت تر بوده و میل کردن شیر سردتر می‌باشد . جور دیگر پستانک متصل به کپسول پلاستیکی هست که بره برای دریافت شیر می بایست فشار متعددی را با مکش به پستانک و کپسول وارد نماید . 
در سیستم پستانک دار دو دسته سطل به کار گیری می شود: پستانک-سطل دسته I : دارای یک لاستیک به طول یک متر که ازداخل شیر عبور کرده و پستانک در راءس سطل قرار می گیرد . 
پستانک - سطل نوعII: پستانک ها در دور و اطراف قرار دارا‌هستند و شیر با نیروی جاذبه زمین به درون پستانک هاجاری می شود و بره ها آن را می خورند .شیر همیشه در پستانک قرار داراست و تغذیه بره ها را آسانتر می نماید . درسیستم خود کار ، هیچ افتی در میزان رشد بره ها نسبت به سیستم سطل وجود ندارد .پستانک های ازجنس لاتکس یا این که لاستیک برای این عمل ایده آل هستند . 
پستانک های لاستیکی دارنده ارتفاع 4-3 سانتیمتر بوده و برا ی هر پستانک 5-3 راس بره در حیث گرفته می شود .برای پرورش تصنعی بره ها دو یا سه نصیب در حیث گرفته می شود . او‌لین بخش، بخش عادت یا وفق دادن بره ها می باشد .بخش دوم مرحله عبور و بخش سوم بخش انفرادی است . 
بره ها از بخش دوم (عبور) به بخش عادت پذیری آورده می شود .دراین بخش در شرای بره ها به تغذیه تصنعی عادت نمایند دیگر نیازی به کمک ندارند . 3-2 روز بایستی ارزیابی انجام شود تا از عادت کردن بره ها به پستانک ها مطمئن شویم .بره ها تازمان از شیرگیری در بخش سوم می نظیر . در آغول های فلزی و تخته ای،به ازای هر راءس 0 .18 مترمربع و در آغولهای بتونی 0 .54 مترمربع تراز به ازای هر راس بره در لحاظ می گیریم . اگر در فصل‌زمستان ، تعداد زیادی بره را بخواهیم به طور مصنوعی رشد دهیم ، باید علاوه بر اینکه دمای محفظه را فراتر از 15 مرتبه سانتیگراد نگهداریم،تهویه مطلوب هم انجام دهیم تا سرعت پرورش بره ها در حد قابل قبولی بماند . 

آغوز 
و خوراک جایگزین شیر 
برای بره های تازه به دنیا امده مصرف آغوز دارای اهمیت ویژه ای است . نیز برای بره هایی که توسط مامان خویش تغذیه می شوند و نیز برای بره هایی که به طور تصنعی تغذیه می شوند آغوز سبب ساز افزایش اقتدار زنده مانی و مبداء اجزای غذائی ویژه می باشد . علاوه براین که از لحاظ انرژی و پروتئین غنی می باشد،دارای آنتی کورها و گولوبولینهای موضوع نیاز بره است . 
بره ها می بایست در 24-18 ساعت اولیه معاش آغوز مصرف نمایند .36-24 ساعت آن‌گاه از به دنیاآمدن میزان جذب مواد دارای اهمیت آغوز از روده از روده باریک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد . به بره هایی که می خوا‌هیم بهصورت مصنوعی پرورش دهیم باید بوسیله شیشه و پستانک آغوز خورانده شود و یا این که اجازه دهیم تا در 6 ساعت نخستین زندگی از مامان خود تغذیه نماید . 
بره های تازه به عالم آمده به مصرف 20 میلی لیتر آغوز به ازای هر 0 .5 کیلوگرم وزن زنده بدن نیازمندند .این میزان در 4 دفعه با فواصل هم اندازه داده می شود .می بضاعت آغوز اضافی را یخ‌زده نموده و برای مصارف آینده محافظت نماییم . اگر از گوسفندان آغوز کافی برای تغذیه بره تامین نشود این کمبود را می توان از آغوز گاو تامین نمود برای این‌که آنتی کورهای موجود در آغوز یخ زده دناتوره نشوند بایستی به رخ غیرمستقیم گرما داده شود و به‌این روش با نگهداری آنتی کورهای آغوز به آرامی ذوب نموده و به مصرف بره برسانیم . 
آغوز یخ‌زده را داخل کیسه درون آب گرم قرار می دهیم . برروی کیسه دربردارنده آغوز به آرامی آب گرم می ریزیم و تا ذوب آغوز یخ‌زده ادامه می دهیم .طعام های فراهم گردیده به تیتر جایگزین شیر باید تنها برای بره ها فراهم شده باشند و طعام جایگزین ایجاد شده ب شیر گاو برای بره ها مناسب نمی باشد زیرا ذرات چربی جان دار درشیر آماده گردیده برای بره ها بایستی در اندازه های هم اندازه (هموژن) باشند . شیر گاو به علت وجود لاکتوز فراوان می تواند سبب اسهال و درنتیجه مرگ و میر بره ها شود . 



ترکیبات 
یک غذای جایگزین شیر برای تغذیه بره ها در جدول 1 آورده گردیده می باشد : 
پروتئین 
خام 
24-22% 

چربی 

35-25% 

خاکستر 

8-5% 

سلولز 
خام 
1-0 .5% 

ویتامین 
20 .000 
IU/kg 
ویتامین 
5000 
IU/kg 
ویتامین 
100-50 
IU/kg 
لاکتوز 

25-22% 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.