makian01

makian01

makian01

makian01

تب برفکی

تب 

برفکی fmd 

بیماری تب برفکی یک عدد از بیماری های واگیردار در حیوان‌ها است که شیوع آن می تواند عواقب شدید اقتصادی به یاور داشته باشد . این بیماری بیشترین اثر خود را روی گاو، گوسفند، خوک، بز و سایر حیوانات پسنتاندار سم دار دارااست . 

ماشین آلات خوراک دام

این بیماری ناشی از ویروس آنفولانزای خوکی می‌باشد که بسیار عفونی است و قادر است در بعضا از موردها در محفظه باقی بماند . این بیماری به حدی خطرناک می‌باشد که در صورتیکه شیوع FMD اتفاق افتد، کشورهای دیگر گوسفند و دام زنده یا این که محصول ها حیوانی ما را تا یک سری ماه پس از ریشه کنی این بیماری، نمی‌پذیرند . 


تاثیرات 

تب برفکی در دام‌ها: تب برفکی در خوک و گاو شدیدتر از گوسفند زنده میباشد و سبب می‌گردد در پا، لهجه و بینی حیوان‌ها جوش‌های لبریز مایع زده شود، که زیاد دردناک میباشد و منجر می شود حیوان ها آلوده به این بیماری لنگ بزنند، در میل کردن طعام بی‌اشتها شوند و بیش از حد بزاق ساخت نمایند . اما پیشین از این‌ها حیوان‌ها تب شدید مینمایند . 


در شرای گاوها و گوسفندان شیرده مبتلا این بیماری شوند افت شدید میزان شیر را خواهند داست و در‌صورتی‌که دام بارداری مبتلا این بیماری شود موجب سقط جنینش می‌شود . در حالتی که معالجه به موقع آغاز شود عمده دام‌های بالغ آن گاه از 10 الی 14 روز به وضعیت طبیعی خویش برمی‌گردند ولی گاوهای شیرده معمولا به حجم شیردهی دیرین خود نمیرسند . 


تب 

برفکی در گوسفند نشانه‌ 

های تب برفکی در گوسفند: تب 

سقط 

جنین لنگ 

زدن سقط 

جنین و مرگ در بره‌های جوان تولید 

جوش و جراحت روی دندان، زبان، بین انگشتان پا و در سم بیماری 

تب برفکی در گوسفندنشانه‌ های تب برفکی در گاو: بزاق 

بیش از حد در لب لنگ 

زدن تب 

از 

دست دادن اشتها کاهش 

ایجاد شیر ایجاد 

جوش و زخم در زبان، دندان، بینی، میان انگشتان پا، پاشنه پا تب 

برفکی در گاو علامت 

های تب برفکی در خوک: لنگ 

زدن شدید تب 

کاهش 

اشتها توده 

شدن دورهم آسیب 

و جوش در منطقه بینی، در دهان و پاها، بخصوص باند کرونر تب 

برفکی در خوک راه 

انتقال تب برفکی به حیوان ها دیگر: تماس 

مستقیم: تماس بدون واسطه فی مابین یک حیوان آلوده و کثیف و یک حیوان اصلی به بیماری سبب ساز به انتقال بیماری کی‌شود به عنوان مثال، لمس بینی به بینی . 


تماس 

غیر مستقیم: در این روش ابزارها و انسان‌ها فارغ از رعایت مساله بهداشتی منجر می‌شوند که بیماری از حیوان‌ها بیمار به حیوان‌ها با اهمیت به بیماری منتقل گردد به این چهره که وسایل و ابزار الات و محیط بوسیله مدفوع و مانده غذاهای دام های مریض کثیف میگردد . 


تنفس 

در محیط: استشمام هوای آلوده ناشی از تنفس دام‌های محفظه سبب بیماری در حیوانات اساسی می‌شود، گاوها و خوک‌ها بیشتر از این طرز دچار این بیماری می گردند . 


رویکرد 

پیشگیری از انتقال بیماری تب برفکی: برای پیشگیری بیشتر و ضرر و زیان کمتر ناشی از این بیماری راه‌هایی ارائه گردیده میباشد که در ادامه به آنالیز آن ها پرداخته‌ایم . 


ممنوعیت 

حرکت: دامداران بایستی دام مریض رو از مابقی قطع کنند و اذن حضور در محفظه مزرعه رو ندهند چراکه حضور در آن ها محیط را به طریق‌های گوناگون آلوده و کثیف مینماید و باعث خطر برای مابقی دام‌ها می‌گردد . 


از 

در میان بردن دام بیمار: برای پاکیزه کردن محیط یکی از طرق مطئمن از دربین بردن دام بیماری می باشد که از عصر درمان آن گذشته است، این فرمان برای کاهش میزان دفع ویروس و ارتقاء آن میباشد . 


سایر 

روش‌ها: بخش اعظمی 

از اقدامات دیگر برای متوقف کردن شیوع بیماری به کارگیری می‌شود، از گزاره چک و تست حیوان‌ها در مزارع در یک حوزه‌ با خطر بالا شیوع، ردیابی ظواهر و کردار حیوانات،بررسی افراد و تجهیزاتی که در نزدیکی یا این که نزدیک حیوانات قرار گرفته اند و ردیابی و تخریب تولیدات حیوانی و مزارع آلوده 


واکسیناسیون 

تب برفکی: واکسنها مقابل ویروس FMD در دسترس می‌باشند اما به خاطر خیلی مسائل اقتصادی تهیه کردن برای برخی از دامداران خلل هست . تصمیم در زمینه این‌که آیا واکسیناسیون در پیش‌رو شیوع بیماری مفید میباشد می شود یا این که نیکی محاسبه این فرمان معمولی می باشد و پایین تأثیر چند دلیل قرار می گیرد . واکسینه شدن حیوان‌ها با این که منجر نگهداری در برابر بیماری میشوند ولی باز هم احتمال آلوده شدن بوسیله ویروس برفکی وجود داراست . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.