makian01

makian01

makian01

makian01

هورمون سوماتوتروپیک در دام

هورمون سوماتوتروپیک یا سوماتوتروپین ، هورمون رشد میباشد که در نژادهای متعدد در میان 178 تا 196 اسید آمینه داراست که برای ادامه رویش خطی تن واجب میباشد .بیشتر تاثیرات این هورمون بر سلول های بدن به ویژه استخوان و ماهیچه میباشد که از قسمت قدامی غده ی هیپوفیز ترشح می شود وحدود 30 تا 40 درصد سلولهای این ناحیه از دسته سوماتوتروپ می باشند که هورمون پرورش را ترشح می‌کنند . ترشح مضاعف این هورمون پیش از بلوغ سبب رویش بیش از حد استخوانها گردیده و موقعیت ژیگانتریزم را به وجود می آورد ٬ همینطور ترشح زیاد پس از بلوغ سبب ساز ناهنجاری های آکرومگالی میگردد که با پهن شدن استخوانها همراه خواهد بود ٬ و فقدان آن طی زمان ابتدایی زندگی باعث بروز ناهنجاریهایی در رویش و کوتولگی می شود . 

ماشین آلات خوراک دام

اثرات 

متابولیکی هورمونهای رویش : از گزاره اثرات متا بولیک می بضاعت و توان به ذکر مورد ها زیر اشاره نمود . 

1- 

افزایش فراخوانی اسیدها ی چرب از بافت چربی ٬ ارتقاء اسیدهای چرب آزاد در خون و ارتقاء استعمال از اسیدهای چرب برای ساخت انرژِی 2- کاهش مقدار مصرف گلوکز در سراسر تن .این هورمون باعث کاهش چربی در جنازه و افزایش میزان گلوکز خون نیز می‌گردد ٬به این ترتیب در واقع هورمون رویش پروتئین های تن را افزایش می دهد ٬ذخایر چربی را به مصرف می رساند و کربوهیدرات ها راحفظ می کند . 

3- ارتقا میزان سنتز پروتئین در کلیه سلولهای تن که اثر را با افزایش در سرعت انتقال اسیدهای آمینه به سلول بدن اعمال می نماید وموجب ارتقا سنتز پروتئین ونگهداری ازت در تن میگردد . 

منش های متفاوت نوردهی تصنعی و مصنوعی به یاور تزریق هورمون رویش (سوماتوتروپین گاوی)بر روی گاوهای شیری می تواند در ارتقاء ساخت شیر ٬چربی تصحیح شده ٬ پروتئین و لاکتوز شیر نقش داشته باشد . 

برای این خواسته در آزمایشی به زمان 140 روز بر روی 40 گاو شیری که از نظر شیر دهی با نیز برابر بوده و اکثر از 70 روز از ساخت شیر آن‌ها می گذر کرد ٬با به کار گیری از 4 گروه آزمایشی که شامل : عصر ی فروغ روزمره ی طبیعی نوروفروغ روزمره ی ارگانیک به همپا تزریق عضلانی روزمره 14 میلی گرم هورمون ٬روشنایی طولانی (18 ساعت فروغ و روشنایی و 6 ساعت تاریکی مطلقاز 5 صبح لغایت 23) ٬روشنایی طولانی به همپا تزریق عضلانی روزانه 14میلی گرم هورمون بود٬انجام شد ٬ مشخص شد که استفاده از 18 ساعت فروغ و روشنایی 6 ساعت ظلمات در مقابل موقعیت معمول نور قادر است به میزان 9/1 کیلو گرم در روز ٬فاکتور اصلاح چربی شیر را ارتقاء دهد . این در حالی می‌باشد که به کار گیری از ساعت های عمده نور و روشنایی طی روز به همراه تزریق هورمون می تواند فاکتور اصلاح شیر را تا 7/7 کیلوگرم در روز ارتقاء دهد . تولید شیر عمده و استمرار شیر دهی از گزاره راههای رسیدن به آن ٬ استعمال از اثر تحریکی ترشح شیر (شیر سازی ) از تزریق هورمون می تواند باشد . در این مقاله مشخص و معلوم شد که به کارگیری از نور و روشنایی طولانی نسبت به نور و روشنایی ارگانیک میتواند شیر را در 8 تا 10 درصد در گاوها افزایش دهد و بیش از مخلوط راه های 3 توشه دوشش روزمره و تزریق 14 میلی گرم هورمون رشد (تروپست)٬سبب ارتقاء ارتقا ایجاد شیر خواهد شد . به طوری که در سایر کتابها و مقاله ها نیز به این زمینه اشاره گردیده می‌باشد که تزریق هورمون به گاوهای شیر ده باعث افزایش ساخت شیر شده و استفاده از این هورمون به همپا پرولاکتین جهت رویش پستانها ٬ضروری میباشد وتداوم شیر دهی در گاو هم عمده به این هورمون متعلق می باشد . ارتقاء ماده خشک مصرفی در گروه هایی که از 18 ساعت نور در روز استفاده می کردند نسبت به نوروروشنایی معمولی مقدار 800 گرم در روز بود و در همین حالت به همراه استعمال از هورمون پرورش ٬مقدار ماده ی کم آب مصرفی تا 2 کیلوگرم در روز ارتقاء داشت . 

مطلب فوق قادر است یکی از عوارض ارتقا در ساخت شیر ٬متعاقب مصرف خوراک بیشتر باشد . در حالا حاضر نتایج آزمایشها نشان میدهد که استفاده از هورمون و یا این که ارتفاع نوروروشنایی روزمره ی بخش اعظم هر کدام به تنهایی می تواند سبب به ساخت بخش اعظم شیر شود ولی از مخلوط این دو راه و روش با هم نتایج بهتری حاصل میشود . استعمال از هورمون رویش با جا به جایی ذخیره ی انرژی در تن گاوهابه افزایش شیر یاری می‌نماید و هر نوع کاهش در بالانس انرژی را به وسیله افزایش در مصرف ماده ی خشک جبران مینماید . 

همینطور در کل منش های مورد استفاده ی آزمایشی ٬تفاوتی از لحاظ آماری در لاکتوز و پروتئین شیر مشاهده نمی شود . 

نتیجه 

: به کار گیری از عصر ی روشنایی طولانی هورمون رویش به طور جدا سبب ارتقا در ایجاد شیر گاوهای شیر قریه بود . نتایج مطالعات کنونی توصیه کرد که ترکیبی از روشهای فوق به یار 3 بار دوشش روزانه تاثیر به سزایی روی ساخت شیر ٬تحریک وترشح شیر و افزایش در ماده ی کم آب مصرفی داشته است .ارتقاء مقدار سنتز پروتئین در همگی سلولهای بدن که اثر را با ارتقاء در سرعت انتقال اسیدهای آمینه به سلول تن اعمال می کند وموجب ارتقا سنتز پروتئین ونگهداری ازت در تن میگردد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.