makian01

makian01

makian01

makian01

اپیدمیولوژی در طیور



ج 

– اپیدمیولوژی سندرم EPIDEMIOLOGY در سال 1984 عامل رینو تراکئیت عفونی بوقلمون یا TURKY RHINOTRACHITIS یا ( TRT ) با رویه سرولوژیکی از مرغان تخمگذار قطع گردیده در سال 1987 PICAULT از کشور فرانسه چیره شد دلیل سر باد کرده ویروس طیور یا SWOLLEN HEAD SYNDROM یا ( SHS ) ازطیور و بوقلمونهایی که دارای علایم معین بیماری بودند انقطاع کند . چندی آنگاه در مرکز تحقیقات طیور PLOUFARGAN دخالت مستقیم دلیل TRT در ایجاد سندرم SHS به وسیله میکروسکوپ الکترونیک به ثبوت رسید و مشخص و معلوم گردید ویروس TRT در سلولهای اولیه جنین در جوجه و بوقلمون به راحتی رشد میکند با همکاریهای علمی و فنی و تحقیقاتی که بین مرکز تحقیقات Ploufargan و موسسه رون مریودر لیون فرانسه انجام شد ویروس TRT را در روی سلولهای اولیه تراشه یا نای جنین جوجه و بوقلمون رشد و گسترش دادند و با این کار تحقیقاتی توانسته واکسنهای زنده و کشته SHS را در روی سلولهای فوق الذکر و سلولهای کلیه میمون سبز افریقایی یا سلول ( Vero ) تهیه و تولید نمایند . در هم اکنون حاضر دامنه بسط بیماری بسط یافته و از اکثر کشورهای دنیا نظیر فرانسه ، بلژیک ، ایتالیا ، هلند ، اسپانیا ، لیبی ، مراکش ، تونس ، مکزیک ، پاکستان ، ایران ، عراق ، و عربستان سعودی بیماری گزارش گردیده می‌باشد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام و طیور


راجع‌به 

– تشخیص سندرم Diagnostic : 1 – تشخیص سندرم راز باد کرده ویروس معمولا بر مبنای علایم درمانگاهی ، دسته طیور و پیشرفت بیماری و ضایعات و complication که به وجود می آورد معین می شود . 

2 – تشخیص سرولوژیکی : با به کار گیری از روشهای الیز Elisa ایمونو فلورسانس آنتی بادی بیماری تشخیص داده می شود . باید یاد آور نحس الیزا روشی سریع و با کاربردی بالا در این بیماری استفاده می شود در حالا حاضر مرکز تحقیقات Ploufargan و رون مریو در فرانسه یکی از مراکز رفرنس برای تشخیص این بیماری می باشند . 

3 – تشخیص تفریقی سندرم : ممکن میباشد این سندرم با بیماریهای نیو کاسل ( ND ) برونشیت عفونی طیور IB ) ، کریزای عفونی ( IC ) ، لارنگو تراکئید عفونی یا ( ILT ) و پاستورلوز طیور نادرست شود . در بیماری نیو کاسل علامت ها و ضایعات شدید عصبی یا Torticolis دیده می شود .در بیماری برونشیت عفونی نانیسم و تخم مرغ لمبه وجود دارااست . در بیماری کریزای عفونی ترشحات بینی خیلی زیاد و طیور مبتلا دارای حرکت می باشند ولی در SHS حرکت وجود ندارد . در بیماری لارنگو تراکئید عفونی جراحات بیشتر در باطن تراشه یا نای و حلق دیده می شود . 

ه 

– معالجه در سندرم Treatment به حیث می رسد در شکل کامل و نهایی سندرم رمز باد کرده ویروسی طیور به ویژه در مواقعی که بیماری با عامل ها ثانویه میکروبی مانند اشیرشیاکلی ، کریزای عفونی ، پاستورلاها ، مایکو پلاسماها و دست اندرکاران ویروسی اصلی دستگاه تنفس مخصوصا برونشیت عفونی همپا باشد یک دسته Complication در این بیماری به وجود می آید که باید از آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف به مدت چهار تا پنج روز در آب آشامیدنی استعمال نمود و تظاهرات و ضایعات سندرم SHS به حد اقل ممکن تقلیل بخشید . یاد آور میشود 6 تا 8 هفته آن‌گاه از انقطاع آنتی بیوتیکها مجددا بیماری عود نموده و ظواهر می شود و به همین جهت می‌باشد که باید در مصرف آنتی بیوتیکها نهایت دقت و هوشیاری و احتیاط را مبذول داشت . 


و 

- پیشگیری و کنترل سندرم Prevention رعایت اصول بهداشت و قرنطینه از اساسی ترین عوامل پیشگیری و کنترل بیماری محسوب می شود . در صورتی که با برسی های سرولوژیکی متوجه شدیم گله مادری Pneumovirus آلوده و کثیف میباشد باید قبلی از اینکه دست اندرکاران میکروبی و ویروسی دیگر مجال پیدا کنند ومشکلات و مشکل‌ها به وجود آورند و آن فرم Complication ایجاد شود لازم هست به عبارتی طور که قبلا نیز متذکر شدم ازآنتی بیوتیکهای وسیع الطیف به کار گیری شود .در حالا حاظر دو مدل واکسن زنده وکشته روغنی به ترتیب با ویروسها TRT و SHS برای طیور تهیه گردیده می‌باشد واکسن زنده ای که با ویروس TRT تهیه گردیده می باشد در پولتهای مامان گوشتی و تخمگذار و پولتهای تخمگذار تجارتی در سن 10 هفتگی به عنوان واکسن اولیه یا Primovaccination به چهره اسپری یا آب آشامیدنی مصرف می کنند و در فیس لزوم میتوان از همین واکسن به عنوان راپل در دومین واکسیناسیون نیز در سن14 – 16 هفتگی در آب آشامیدنی استعمال نمود . باید توجه داشت که واکسن TRT را در جوجه های گوشتی به حافظه انتر فرانسی که با ویروس برونشیت عفونی به ویژه واکسن برونشیت عفونی که با واریانت ها تهیه شده باشد ایجاد می کنند نباید تو ولی مصرف گردد . واکسن کشته روغنی SHS که با ویروس SHS تهیه گردیده است بیشتر در سن 20 تا 22 هفتگی یعنی دو هفته پیش ازشروع تخمگذاری در پولتهای تخمگذار ومادر های گوشتی مصرف می گردد . 

در اکنون حاضر چهار مدل واکسن کشته روغنی SHS به رخ زیر : 

– منووالان ( SHS Vaccine ) 

- بی والان ( ND vacc + SHS Vacc ) 

– تری والان ( ND Vacc + IB Vacc + SHS Vacc ) 

– وواکسن چهار تایی ( ND Vacc + IB Vacc + EDS Vacc + SHS Vacc )

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.