makian01

makian01

makian01

makian01

نقش برخی مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی گاوهای شیری

نقش 

برخی مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی گاوهای شیری دکتر معالج 

سید فرشاد کاتب مشاور 

علمی دامپزشکی کمپانی سپاهان دانه پارسیان مواد تغذیه ای معدنی یکی از قلیل دقت ترین اجزا در رژیم غذایی گاوهای شیری می باشند .مکملهای معدنی بعنوان یک ابزار مدیریتی ، لازم می باشد که گاوداران بایستی شیوه و چگونگی به کارگیری از آن‌ها را در گله هایشان خاطره بگیرند و این که چه طور توسط به کارگیری از این تکمیل کننده ها میتوان از هزینه های زیاد گران و فارغ از توجیه اقتصادی ، جلوگیری کرد و از طرف دیگر چه طور سبب ارتقا بازده ایجاد و سود وری در گله هایشان خواهد شد . 

پس از رعایت مورد ها مذکور ، انجام یک مدیریت خوب در اجرای برنامه های آمیزشی گله و نیز جبران کمبودهای مواد معدنی ایجاد گردیده که ناشی از فقدان این مواد در خاک و یا این که دیگر فاکتورهای محیطی تاثیر گذار بر این مواد باشد احتمالاً مهمترین عوامل موثری میباشند که ما درجهت مراقبت تندرست گله و بهبود تولیدمثل به آن احتیاج داریم . 

در صورتیکه ما بعنوان یک تولیدکننده گاوهای شیری ، نقش تغذیه ای مواد معدنی را ندانیم ، خوب تر می باشد از مشاورین علمی که برای شرکت های بلندمرتبه مواد معدنی کار می کنند و یا از یک مدیر حفظ غذا که ممکن هست حتی خودش گاوی نداشته باشد و یا این که از یک دامپزشکی که در فارم ، به عنوان کلینسین می باشد ، جهت بر طرف کردن مساله و مشکلات تغذیه فارم استفاده کنیم . 

در هر حال ، اکثر زمان ها وقت ها ، از اندازه مناسبی مواد تغذیه ای معدنی در جیره گاوها به کارگیری نمی کنیم که این امر سلامتی دامها را به مخاطره می اندازد و مشکلاتی از قبیل ورم پستان ، آبله گاوی ، آلودگی های قارچی ، آلودگی های انگلی ، لنگش ، اسهال های عفونی ، جفت ماندگی ، بیماری دیده صورتی و بخش اعظمی مشکل ها دیگر را ساخت می کند . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

لغت مواد مغذی و معدنی به مفهوم امکان فراهمی زیستی برای حیوان می باشد البته با رعایت اندازه توازن و با بالانس آنان در جیره ، در صورتیکه مواد معدنی به مقدار مناسب به حیوان داده شوند سبب ساز به نگه داشتن حیوان در موقعیت سلامت از یک طرف و از طرف دیگر سبب ساز به ارتقاء مقدار باروری خواهد شد . 

یک بالانس مطلوب از مکمل های معدنی قادر است اکثر زمان ها بطور مهم منجر به مراقبت سالمی و پرهیز از اسهال های کلی باسیلوزی در گوساله ها و هم جلوگیری از اسهال ها در حیوان‌ها بالغ شود . 

ریزش زمستانه پوشش مویی و رویش مجدد آن در بهار بسیار با اهمیت می باشد و رابطه خیلی قربت با توان ساخت مثل و سلامت حیوان دارد . هر دو موضوع گفته گردیده در بالا پایین تاثیر مکمل های معدنی و بالانس آنها در جیره غذایی می باشند . 

احتمالاً گاو های شیری عمده از گاوهای گوشتی از نبود های مواد معدنی سختی می برند زیرا فشار متعددی را به حافظه تولید و ترشح شیر مضاعف متحمل می شوند . 

اکثر اوقات گاوهای شیری در محفظه های یکنواخت معاش می نمایند در مشاهدات نویسنده اثبات شده که در اغلب این قسمتها پاسخ های ضعیفی از ایمنی در نتیجه عدم بالانس مواد معدنی ایجاد می‌شود که سبب ساز به کاهش میزان آبستنی ، اندازه بالای ورم پستان و افزایش سلولهای سوماتیک شیر (s .c .c) خواهد شد . 

برای پی بردن به بضاعت های یک گاو در اندازه تعیین غذایش ، آنرا در یک بستر یا این که محلی که نتواند بطور آزادانه حرکت کند ، حفظ می کنیم بطوریکه سموم در خارج از تن دام و محفظه وجود نداشته باشد و بعد آنرا به مکان دیگر انتقال داده ، بطوری که بتواند از تمامی مواد تغذیه ای استعمال کند . 

در هر دو موقعیت یک دانشمند دانش بیولوژی با چشم ها و نگاههای زیاد ظریف و هنرمندانه باید هرگونه علائمی مربوط به فقدان مواد معدنی یا این که هرگونه مواد غذایی دیگر که از لحاظ مدیریتی ساخت می گردد را متوجه شود و این دستور منوط به نگهداری سالم حیوان می باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.