makian01

makian01

makian01

makian01

پروار‌بندی گوساله های نر

پروار‌بندی 

گوساله های نر جوان در جایگاه این 

نوع دربرگیرنده گوساله های نر جوان پیشرس بوده و مشخصات آن ها بشرح خلاصه می شوند: 

عمده این دامها را گوساله های نر برنا تشکیل داده و به ندرت در در بین آن ها گوساله ماده دیده می شود . 

به علت تغذیه مواد مواد متراکم از رویش بسیار پرسرعت و زیاد برخوردار میباشند . 

خیلی زود (حدوداً بین ۹ تا ۱۸ ماهگی به طور متوسط یک سالگی) آماده کشتار می شوند . در سن کشتار وزن گوساله ۳۰۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم می باشند . 

ماشین آلات خوراک دام

پرواربندی 

گاو در مرتع و جایگاه در این راه و روش پروار‌بندی گوساله های برنا و تلیسه ها در سن ۲ تا ۳ سالگی روانه کشتارگاه می شوند . 


راه و روش عمل به این فیس می‌باشد که گوساله ها از بدو ولادت مستیقاً از پستان مامان شیر خورده و تمام شیر مامان صرف تغذیه نوزاد می گردد . در آغاز فصل زمستان گوساله در جایگاه از تغذیه بهتری برخوردار گردیده و به اضافی وزنی حدود ۴۰۰ – ۳۰۰ گرم در روز می رسد . در بهار دوم با چرا در مراتع به اضافی وزنی حدود ۷۰۰ – ۶۰۰ گرم در روز می رسد . با استارت دو‌مین فصل پاییز در سن ۱۶ تا ۱۸ ماهگی روانه کشتارگاه می شود . ولی یک‌سری از دامپروان با اجرای یک برنامه تغذیه فشرده در دو‌مین فصل‌زمستان دام های لاغر را پروار نموده و در سن ۳۰ – ۲۴ ماهگی به وزن زنده ۷۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم روانه کشتارگاه می کنند . 


مدیریت 

ماه های پروار‌بندی گوساله سه 

ماهه نخستین زمان پروار (3 تا 6 ماهگی) در این دوره، استخوان‏ها و اعضای غیرماهیچه ایی مثل اندامهای گوارشی گوساله‏ ها رویش مى‏کند . بنابراین گوساله‏ها به خوراک‏ هایى نیاز دارند که پروتئین زیادى داشته باشد . استعمال از یونجه مرغوب و کنجاله تخم پنبه در این دوره برای پرورش گوساله ها دوچندان موءثر می‌باشد . همینطور حتما از پودر استخوان، DCP، کربنات کلسیم یا این که پودر آهک و خوراک‏هاى کلسیم‏دار به کارگیری شود تا گوساله ها رویش استخوانی مناسبی داشته و قد بلند شوند . نمک یددار هم هیچ وقت فراموش نشود (نیم درصد کنسانتره) . 

بیشتر ‏وزن روزانه نژادهای اصیل در این دوره، حدود 700 تا 800 گرم با ضریب تبدیل حدود 5 ، با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می گردد . بنابراین، پروار دام‏هاى جوان از نظر اقتصادى به صرفه ‏تر می باشد . 


نکات 

اساسی دیگری که در این زمان بایستی موضوع توجه قرار بگیرد عبارتند از: 

در این زمان خوراکی متساوی 50% کنسانتره و 50% علوفه مرغوب یونجه به گوساله ها بدهید . در آخرها این زمان به تدریج، سیلوی ذرت را وارد خوراک نموده و جایگزین بخشی از یونجه مصرفی کنید . 

مطلقا با مشورت کردن دامپزشک از داروهای ضد انگل برای گوساله ها استفاده نمایید . زیرا ممکن هست گوساله ها مبتلا انگل داخلی (گوارشی یا این که ریوی) و یا فرنگی گردیده و رشد مناسبی نداشته باشند و غذا را به هدر برود . 

طبق برنامه دامپزشکی منطقه، مطلقا واکسنها بخصوص تببرفکی، شاربن و زردی زمینه به کار گیری قرار بگیرد . 

آب تمیز و گوارا مدام می بایست در دسترس گوساله ها باشد . 

شبها هم گاوداری بایستی دارنده نوروروشنایی مطلوب باشد . مواظب نفخ احتمالی گوساله ها باشید بخصوص هنگام تغییر‌و تحول جیره .سه 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.