makian01

makian01

makian01

makian01

تغذیه گاو

ماشین آلات خوراک دام

سبوس گندم: سبوس گندم بسته به دسته گندم دربردارنده 16-5/12 درصد پروتئین نپخته و 6/4 درصد چربی و حدود 10 درصد فیبر خام می باشد . بها پروتئین سبوس بیشتر از ذرت و آرد گندم بوده اما به پای دانه های روغنی بخصوص سویا نمی برسد . سبوس از دیگر مواد، فسفر بیشتری داشته(حدود 20/1 درصد) اما از لحاظ کلسیم بینوا و حاوی حدود 14/0 درصد می باشد . 


تفاله چغندر قند: غذایی حجیم و خوشمزه و ارزان می باشد که دارنده مواد قندی بسیار بوده و حدود 6/9 درصد پروتئین و 5/0 درصد چربی می باشد . از حیث کلسیم بی نیاز و ازلحاظ فسفر ضعیف می باشد . 


کنجاله تخم پنبه: مقدار پروتئین کنجاله پنبه دانه استاندارد شده دست‌کم 36 درصد و حداکثر 43 درصد می باشد . چربی دراین مدل کنجاله حدود 6 درصد بوده و مواد قابل هضم آن کمتر از کنجاله سویا می باشد . دارای حدود یک درصد فسفر و 2/0 درصد کلسیم می باشد . 


کنجاله سویا: این ماده غذایی جایگاه اولیه را ازنظر پروتئین وارزش غذایی درپروتئین های گیاهی دارا می باشد و دارای 46-41 درصد پروتئین خام وحدود 3/5 – 1 درصد چربی (بسته به رویکرد روغن کشی)می باشد . کنجاله سویا دارنده 29/0 درصد کلسیم و 66/0 درصد فسفر می باشد . کنجاله سویا از حیث اسید آمینه متیونین بینوا میباشد . 


ملاس چغندر قند: ملاس ماده ای انرژی زا است که از اضافی کارخانه های قند به دست می آید . ملاس از حیث انرژی و موادقندی غنی می باشد و سبب خوشخوراکی و چسبندگی دانه های ریز و پودری مانند ویتامین های مو جود در کنسانتره می شود . 


مکمل دامی: ترکیبی از مواد معدنی می باشد و در شرای چه دام به اندازه قلیل به آن نیازمند میباشد ولی در صورتیکه همین میزان کم به تن دام نرسد چرخه با اهمیت اش را به خطر خواهد انداخت . 


نمک: جهت تامین مواد معدنی مورد نیاز دام و همینطور تحریک اشتهای دام به عمل می رود و از سنگ نمک تهیه و تنظیم می شود . 


زئولیت: 

درفرآیند هضم و جذب خوراک و ارتقا تولید، نقش آفرینی می کند 

اوره: اوره به تیتر جانشین پروتئین، ازمواد ازته ساده و ارزان قیمت می باشد که درسیستم گوارشی گاو تبدیل به پروتئین می شود . کارشناسان معتقدند اوره هنگامی موءثر می باشد که به اندازه کافی مواد نشاسته ای(غلات) و مواد قندی درجیره وجود داشته باشد . اندازه اوره درکنسانتره معمولاً درحدود 1 درصد می باشد . 


ناگفته نماند که دربعضی از فرمول های کنسانتره که برای گوساله های جوان و یادام های با راندمان بالاتهیه می شود از مواد دیگری نظیر پودر ماهی هم برای تهیه جیره به کارگیری می شود . 




اهمیت مصرف کنسانتره دررابطه با ایجاد شیر 


پس از زایمان، میزان ساخت شیر بتدریج بیشتر می شود تا این‌که درهفته چهارم تا ششم به حداکثر ایجاد خود می رسد و بعد بتدریج وعظ میکرد زاین مقدار ایجاد ناچیز گردیده تا هنگامی که گاو را کم آب کرده وبرای وضع حمل بعدی فراهم می کنند . میزان ساخت شیر درمدت 305 روز شیرواری ، با نحوه تغذیه رابطه مستقیم دارااست . یعنی تغذیه درست منجر بالارفتن ایجاد شیر شده ودرزمان کاهش شیر، این کاهش با افت کمتری ادامه خواهد یافت . بدین ترتیب دراوایل عصر شیردهی، مصرف کنسانتره از عامل ها اضطراری و موثر برای ازدیاد ساخت شیر، درطول دوره شیردهی می‌باشد . 


دردو ماه پایان آبستنی به برهان رشد جنین وفشار روی شکمبه وتغییرات هورمونی ناشی از زایش، دام غذای کمتری مصرف می کند . پس از زایمان با وجود این که رحم به موقعیت ارگانیک خود برمی گردد و اندازه مصرف علوفه، بتدریج ارتقا می یابد اما این مقدار تکافوی میزان ساخت شیر را نمی کند، درنتیجه بایستی دستکم 55 درصد جیره غذایی گاو را کنسانتره تشکیل دهد تا علاوه بر رسیدن به اوج تولید، علیرغم اشتهای اندک حیوان، تامین کننده نیازهای دام هم باشد . 


اهمیت مصرف کنسانتره دررابطه با پروار گوساله ها 

پس از ساخت گوساله، بسته به لحاظ دامدار که قصد داراست آن را پروار نماید و یا این که گوساله ماده را برای جانشینی درگله مراقبت نماید، مقدار مصرف طعام مضاعف مهم می باشد . چرا که مقدار رویش روزانه گوساله های پرواری ارتباط مستقیم با مقدار مصرف خوراک دارااست . همینطور درگوساله های جایگزین که به تیتر تلیسه ودرنهایت گاو شیری درگله باقی خواهند ماند، اندازه مصرف طعام مضاعف اهمیت داراست . 


مصرف کنسانتره درجیره گوساله های برنا از آخر هفته نخستین به دنیاآمدن ضروریست . ولی هیچگاه نباید فراموش کرد که حتماً درساعات نخستین به دنیاآمدن بایستی آغوز یا ماک را به گوساله خوراند . برنامه ریزی درست درکنار مصرف کنسانتره دامی در واحدهای پرواربندی باعث افزایش وزن روزمره فی مابین 1200 تا 1500 گرم درگوساله می شود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.