makian01

makian01

makian01

makian01

غذای مناسب برای گاو

یک راهنما برای ساخت موفق، غذای مناسب برای گاو میباشد . هزینه غذا بیشترین بهایی می باشد که برای حفظ گاو باید پرداخت .ادراک روند هضم نشخوارکنندگان وغذای اصلی آنها، نیازمند خوراک دادن و مدیر خوب هست . 
دستگاه 
گوارش: گاو متعلق به طبقه نشخوارکنندگاه می باشد . علاوه بر گاو، گوسفند، بز و آهو هم جز این گروهند . دستگاه گوارش نشخوارکنندگان به آن ها اجازه می دهد تا از مواد خوراکی خشبی به عنوان منابع غذایی به کار گیری کنند .شکمبه اولی قسمت از دستگاه گوارش حاوی یک جمعیت پهناور از میکروبها ( باکتریها و پروتوزئرها) می باشد . هضم اول بخش اعظم غذاها بوسیله میکروبها شکمبه انجام می گیرد .میکربها می توانند دیواره سلولزی و همی سلولزی سلولهای تشکیل دهنده علوفه ها را بشکنند و تجزیه نمایند همچنین اینها قادر به تجزیه نشاسته و پروتئین جیره غذایی حیوان نیز هستند . نگاری کوچکترین بخش معده هست که طعام بعداز تخمیر وارد آن می شود .هزارلا آب مواد غذایی را می گیرد . آنزمهای گوارشی طعام را در شیردان و روده کوچک تجزیه می نمایند . جذب طعام عمدتاً در روده کوچک حادثه می افتد . حیوان‌ها تک معده ای توانا به تجزیه و هضم سلولز نمی باشند . وقتی که نشخوارکنندگان علوفه مصرف می نمایند تکه های والا غذا را پاره ای جویدن می بلعند آنگاه در وقت استراحت آنها را به وسیله مری به داخل دهن بر می گردانند و پس از عالی جویدن، دوباره می بلعند . اینکار سبب ساز کوچک شدن قطعات علوفه می شود و متنابه آن سطح دسترسی میکروبهای شکمبه را بر روی قطعات خوراک ارتقا می دهد . 
مواد 
مغذی: احتیاجات غذایی برای هر مجموعه از حیوان ها مختلف می‌باشد . روشهای متفاوت تغذیه براساس رشد، ساخت و متابولیسم تهیه می شود انواع مواد غذایی براساس عملشان در متابولیسم یا به وسیله ساختار شیمیایی آن ها مشخص و توصیف می شوند . 
انرژی: 
انرژی برای بدن بضاعت و توان عمل کردن مهیا می نماید .انرژی در جیره های غذایی گاو معمولاً براساس % کلی ماده غذایی قابل جذب(TDN) ابلاغ می شود .کار کردن رشد، شیردهی، ایجاد مثل، تکان و هضم طعام را شامل می شود . ارژی عمده ترین قسمت هزینه طعام را دربرگیرنده می شود . منابع نخستین انرژی برای گاو، سلولز و همی سلولز علوفه ها و نشاسته باطن دانه ها هست .چربی ها و روغنها بیشترین و کمترین دما محتوی انرژی می‌باشند ولی معمولاً قسمت کوچکی از جیره غذایی را تشکیل می دهند . 
پروتئین: 
پروتئین یکی از مهم ترین ساختار های تن می باشد . آن یک ماکرو ملکول می باشد که سیستم عصبی و بافت پیوندی را تشکیل می دهد . پروتئین از واحدهایی به اسم آمینو اسید تشکیل گردیده است .یک رژیم غذایی با پروتئین کافی برای رشد، نگهداری، شیردهی، تولید مانند لازم هست . پروتئین به ترکیبات گوناگون براساس امکان حل شان در شکمبه تقسیم می شوند .پروتئین حل شده در شکمبه به وسیله میکروبهای شکمبه گوارش می شود . پروتیئن غیر محلول در شکمبه دست نخورده باقی می ماند و فارغ از تغییر به قسمتهای بعدی می رود .پروتیئن عبوری در روده کوچک هضم و جذب می شود . 
مواد 
معدنی: مواد معدنی متعدد جهت رشد، شکل دهی استخوان، تولید مانند و خیلی از کارهای دیگر تن زمینه نیازند . آن مدل از مینرال ها که مقدارشان دوچندان هست .ماکرو مینرال اسم دارا‌هستند که دربرگیرنده سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر می شوند .بسته به گونه و کیفیت طعام محتویات مینرالی آنها متغیر میباشد .برای اضافه کردن مینرالی مکمل بایستی از میزان ظریف مورد احتیاج باخبر باشیم جور ترکیب مینرال های مکمل قضیه نیاز براساس مواد غذایی در جیره و احتیاجات حیوان انتخاب می شود . 
ویتامینها: 
ویتامینها نقش کاتالیزورهای زیستی را در بدن موجود زنده دارا هستند . ویتامینهای A،D،E معمولاً در علوفه های جدید به وفور یافت می شوند . در سیلاژها به خاطر تخمیر اکثر ویتامینهایشان تخریب می شود . دانه ها معمولاً دربردارنده اندازه پاره ای از این نوع ویتامینها هستند . 
ویتامین A برای پرورش طبیعی، تولید مانند و مراقبت حتمی می باشد . کمبود این ویتامین عارضه ها متعددی بسته به دسته عمل و جنس گاو دارد . ویتامین D برای رویش مناسب استخوان نیاز است . فقدان این ویتامین در گوساله موجب قوسی شدن استخوانهای دراز و قابل انعطاف شدن آنها می شود . در حیوانات پیر خیس نبود ویتامینD سبب سستی و شکنندگی استخوانها می گردد . ویتامین E به همراه سلنیوم برای توسعه و گسترش بافت ماهیچه ای مورد نیاز می باشد . کمبود این ویتامین به هم پا سلنیوم موجب بیماری عضله سفید می شود . از این بیماری می توانایی با تزریق E/Se به گوساله نو متولد گردیده و به گاوهای ماده با خوراندن تکمیل کننده های E/Se به گاوهای مامان جلوگیری کرد . کاربرد کمپلکس ویتامین Bدر جیره های غذایی گاوها به غیر از در موارد استثنا معمولاً نیاز نمی‌باشد . این ویتامین به طور بخش اعظم بوسیله میکروبهای شکمبه ساخت می شود و آن گاه توسط دیواره شکمبه جذب می شوند .کاربرد این ویتامین در جیره گوساله های برنا که هنوز میکروبهای شکمبه آن‌ها فعال نشده اند اهمیت داراست و همینطور گاوی که شکمبه اش فاقد جمعیت میکروبی می باشد به مکمل ویتامینB احتیاج دارد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.