makian01

makian01

makian01

makian01

بلندی شترهای دوکوهانه مغولستان

بلندی شترهای دوکوهانه مغولستان بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی متر و وزن میانگین زنده آن‌ها ۴۶۰ کیلوگرم میباشد . قطر کوهان‌ها در میان ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر میباشد که درشترهای فربه دوکوهان مجموعاً بیش از ۱۰۰ کیلوگرم چربی دارا‌هستند . شترهای مغولستان سری کوچک، سینه‌ای پهن و پاهایی تقریباً بدون واسطه دارند . 
شترهای 
دوکوهانه در ایران 
برخی از عشایر جمهوری اسلامی ایران شترهای دوکوهانه نر را با شترهای ماده یک کوهانه تلاقی می دهند که شترهای دورگ حاصله در نسل اولیه یک کوهانه بوده و کوهان آن کشیده خیس از کوهان شترهای یک کوهانه هست و در مجموع خوش اندام و دارای سرکوچک، گردن کلفت و کشیده، دم کوتاه، پشم بلند و مجعد روی پیشانی، پس راز و زیر چانه بوده و یکی از مشخصات معلوم آنان در نسل اولیه این می‌باشد که مدام سنگین خیس از پدر و مامان خود بوده و وزن آن‌ها به نهصد تا نهصد و پنجاه کیلوگرم می‌رسد و دارنده گنجایش انجام شغل های سخت تری نسبت به شتر دوکوهانه است . 
عشایر کشورمان از این دورگ‌ها جهت حمل بار اکثر وعبور از مناطق صعب العبور که شتر دوکوهانه قادر به رفتن از آنجا نیست به کار گیری می کنند . ولی این تلاقی در بین اولاد نسل نخستین به آن گاه به لحاظ ضعیف و غیر طبیعی بودن و مرگ و میر فراوان نتاج آن ها توصیه نمی شود . 
به لحاظ میرسد که در حالت فعلی به علت قلت جمعیت آنها، وجود همخونی سبب ساز خواهد شوید که انقراض نسل این دسته شتر شدیدتر گردد که منش از فی مابین بردن آن وارد نمودن خون جدید در گله می‌باشد . بنا به تجربه شترداران یک عدد از طرق انتشار شترهای دوکوهانه در مرزوبوم وارد نمودن خون تازه در گله، انجام تلاقی تدریجی دربین دورگ‌های حاصله از تلاقی شتر نر دوکوهانه با ماده یک کوهانه وشتر ماده یک کوهانه با شتر نر دو کوهانه در طی سه نسل هست که نتایج حاصله در تلاقی تدریجی در نسل سوم (F۳)، شتر دوکوهانه با مرتبه خلوص خونی ۹۴ درصد می‌باشد . 
ساختار 
وجودی شتر 
خانواده شتر یکی از کوچکترین خانواده‌ها در بین جانوران است . به جز شتر یک‌کوهانه و دو‌‌کوهانه چهار مدل دیگر از این خانواده وجود دارد که در حرفه کوه آند در آمریکای جنوبی زندگی می نمایند . آنها کوچکتر از اقوام خود در آسیا و آفریقا و تمامی فارغ از کوهان میباشند . 
تفاوت شتر یک‌کوهانه با دوکوهانه به قرار پایین است: • شتر دوکوهانه: شتر دوکوهانه دارای پوست بلند و بهم فشرده ، بویژه در نصیب جلوی تن و گلو می‌باشد، پاهای پشت او بلندتر از پاهای جلو می‌باشد و بدنش در مقایسه با قد نسبتا کشیده می باشد . 
• شتر یک‌کوهانه: شتر یک‌کوهانه پوست کوتاه با وضعیت پشمی و پاهایی بطور کلی بلندتر از شتر دوکوهانه دارد . پاهای جلو بلندتر از پاهای عقب بوده و بدنش با مقایسه با قد دوچندان کوتاه میباشد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.