makian01

makian01

makian01

makian01

پشم گوسفند رویش گوسفندان و دام ها

پشم 
گوسفند رویش گوسفندان و دام ها تنها به ادله دست یابی به گوشت این گونه حیوان‌ها نمی باشد و فواید متعددی دارااست که هر کدام برای بخشی از زندگی بشر کاربرد خاصی را دارد . دست یابی به گوشت مسئله نیاز دام چه بسا به وسیله شکار هم به دست می آید و چه بسا که سهل و آسان تر از پرورش دام هم می باشد و زحمت نگه داری و حفظ را ندارد و هم جنین هزینه ی آن نیز مضاعف اندک هست . اما دام ها و حیوانات اهلی هم زیرا گوسفندان فواید دیگری مثل پشم و شیر نیز برای بشر دارا هستند که فعالیت شکار دیگر این منافع را در اختیار بشر قرار نمی دهد . با توجه به ترقی دانش و کارخانه های نساجی نیاز به پشم در این نوع صنایع هم ارتقا یافته است ازاین رو می باشد که اشخاص می کوشند تا با گشترش پرورش های دام و گوسفند این نیاز را برطرف سازند . از آنجا که گوسفندان و بز ها بیشتر در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می کنند و از حالت جوی تاثیرات اکثری را می پذیرند، پوست این نوع حیوانات اهلی و یا این که وحشی ضخیم می باشد و در اکثری از مورد ها در ساخت پشم و خرقه کاربرد فراوانی را دارااست . 
صنعت نساجی برای رفع نیاز خود به پشم بسیار نیاز دارد اما چیزی که اهمیت فراوان زیادی داراست کیفیت این پشم هست که سبب ساز محاسبه یا این که قوت نتیجه ی عمل نساجان خواهد شد . در ارتفاع مورخ نساجی افراد مبادرت به ساخت پشم های تصنعی فراوانی کرده اند که با وجود ترقی های دوچندان هنوز نیز پشم گوسفند از حق تقدم و کیفیت به سزایی در مقایسه با مصنوعات ساختگی می باشد . 
ولی در این مطلب می خواهیم که برسی کنیم چه جیزهایی سبب می شود تا پشم گوسفند دارای مزایای زیادی برای نساجان باشد و یا این که به یک ماده ی پرطرف دار در این صنعت مبدل شود . 

آشنایی 
با پشم گوسفند آشنایی 
با پشم گوسفند اولیه از همه می توان به وجود نقص‌ و فرج در پشم گوسفند اشاره کرد که این خصوصیت سبب ساز می شود تا نسبت به سایر الیاف ها جذب آب بیشتری داشته باشد و چه بسا بیش از 18 درصد وزن خویش آب جذب کند فارغ از این که ما با مشاهده ی پشم متوجه مرطوب بودن آن شویم و یا این که بیش از 50 درصد وزن خود را آب جذب نماید سوای این‌که از لحاظ جذب آب اشباء شود و نتواند آب بیشتری را جذب کند . 
پشم های گوسفندی عایق گرما می باشند یعنی خیر فقط در سرمای شدید می توانند بدن آدم را از سرما برهانند و سبب مراقبت شدن گرمای بدن شوند، بلکه در تابیدن بسیار زیاد نور و روشنایی خورشید نیز می توانند از نفوذ گرما به بدن خودداری نمایند و منجر خنک نگه داشتن بدن شوند . از ان رو است که کوچ نشینان معمولآ جامه های خویش را از پشم گوسفند تهیه می نمایند . 

خصوصیات 
پشم گوسفند: پشم های گوسفندان فراوان مقاوم هست و الیاف آن زیاد ضخیم می‌باشد . در کنار این مقاومت پشم خواص ارتجاعی نیز دارد یعنی فارغ از این که حاد و پاره شود می تواند بیش از 30 درصد ارتقاء ارتفاع داشته باشد .از این رو است که در صنعت نساجی کاربرد فراوان داراست و همچنین در پارچه سازی و ساخت جامه هم بسیار کارامد می‌باشد زیرا جذب رنگ پشم زیاد بالا است و می تواند همگی رنگ های رنگ رزی هارا به خود جذب نماید . مراقبت رنگ پشم مستمر هست و رنگ ها را تغییر و تحول نمی دهد . 
اما این نظر که همه پشم های گوسفندان دارنده یک ویژگی و ماهیت باشند کاملآ نادرست می باشد . گوسفندان در نژاد های گوناگون پشم های متفاوتی را تولید می کنند البته در این در میان پشمی پر طرفدار خیس میباشد که قطر اندک تری داشته باشد . کیفیت چنین پشمی بسیار بالا تر از سایر پشم ها می باشد و نیز استعمال های بیشتری هم دارااست . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.