makian01

makian01

makian01

makian01

تولید نظیر در نژادهای گاو شیری

تولید 

نظیر در نژادهای گاو شیری چکیده 

امروزه اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص این مسأله وجود داراست که آیا واقعاً فرایند کاهش اجرای برد آمیز تولیدمثل در جمعیت گاوهای شیری، وجود دارااست یا نه؟ در ایالات متحده ی آمریکا نرخ آبستنی حدود ۰/۵ درصد در سال تقریب زده شده می‌باشد . در سیستم بهبود گله های شیری(DHI) گزارشات راءس پردازش داده ها در پروو (Provo) نشان داده، که روزهای گشوده (days open) از ۱۲۸ روز در سال ۱۹۸۹ به نزدیک ۱۵۰ روز در سال ۲۰۰۳ ارتقا یافته می باشد .در طی این مدت، کل خدمت های سبب ساز به حاملگی از متوسط ۲/۰۴ به ۲/۲۴ رسید . راس پردازش رکوردهای گاوهای شیری در شمال کارولینا ، گزارشات مشابهی را مبنی بر پروسه رو به کاهش این مسأله ارائه داده می باشد . در بریتانیا نرخ آبستنی طی اولین خدمت از سال ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۰۳ به طور متوسط سالانه یک درصد رشد داشته هست . برخی کارشناسان معتقدند پائین داخل شدن نرخ آبستنی در فیض ضعف رئیس در برآوردن نیازهای گاوهای با ایجاد بالاست و بعضی دیگر بر این باورند که این خلل ناشی از ژنتیک حیوان میباشد .لغات کلیدی: آبستنی، CLA، BCS، توارث پذیری . 

ماشین آلات خوراک دام

سنجش آبستنی منتخب از مشکل بودن شناسایی اجزای ژنتیکی آبستنی، کمبود مقدار های ظریف می باشد . 

جهت سنجش اجزای تولیدمثلی سه سنجش وجود دارد: ۱- 

روزهای شیردهی طی اولی جفتگیری ۲- 

کارآیی تشخیص فحلی ۳- آبستنی یا این که بضاعت گاو به حاملگی در اولی یا دومی تلقیح . بیشتر سنجه های آبستنی یا ظریف نیستند و یا در بعضی موارد، نظیر مسافت ی گوساله زایی، به موقع نمی باشند . همچنین برای پیدا کردن تفاوت های ژنتیکی اکثری از صفات، تعداد دختران بالا با دقت دوچندان و قابل مقدار گیری مسئله نیاز می باشد . برخی کشورها مستمند رکوردهای تلقیح هم می باشند . برای سنجش بهداشت و صفات باروری در کشورهایی چون دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد، تحلیل های ژنتیکی و شاخص های آبستنی گاوهای ماده مورد دقت قرار می گیرد . در فرانسه، آلمان، اسرائیل و هلند، نظارت های ژنتیکی نرها بر شالوده آبستنی دختران انجام می گردد . در کانادا، آمریکا و بریتانیا نیازی به گزارشات تولیدمثل، انتشار بیماری و یا بقیه صفات نامناسب نمی باشد . در این کشورها کلیه داده ها از کانادا گرفته می شود و پارامترهای ژنتیکی تخمین یا حساب و کتاب می گردند که از توجه بالایی هم برخوردار نمی باشند . 

ژنتیک آبستنی وراثت پذیری آبستنی در اکثر گاوها، در حدود کمتر از یک تا ۳ درصد مقدار گیری شده میباشد . صفات تولیدمثلی بیشتر تحت تأثیر مدیریت، محیط و ژنتیک غیرافزایشی می باشند تا واریانس ژنتیک افزایشی . احتمال دیگر این می‌باشد که ما این صفات را به طور درست تعیین نکنیم . واریانس ژنتیک رو به بالا به ما قابلیت و امکان می دهد تا در گزینش ترقی کنیم . به طور مثال سوئد سالهای زیادی میباشد که راه و روش تلقیح مصنوعی(AI) را برای تقابل با تخمدانهای کیستی گاوهای شیری خود به اجرا درآورده می‌باشد . حتی درصورتی که توارث پذیری چه کسی است تخمدانها پائین باشد، رویش دهندگان این مرز و بوم وقوع این حالت را در گاوهای شیری خود کاهش داده اند . 

مانع ها تبارآمیزی در آبستنی آمیزش خویشاوندی (Inbreeding) به تیتر یک عیب در آبستنی گاوها و پیدایش صفات نامناسب شناخته می شود . مرحله فعلی آمیزش خویشاوندی در گاوهای شیری در محدوده ی ۲ تا ۳ درصد می باشد . آمیزش خویشاوندی موجب جراحت وصال به صفات حساس اقتصادی می شود . هر چندین ظاهراً هر یک درصد تغییر تحول در آمیزش خویشاوندی، مسافت ی دربین دو زایش را فقط به اندازه ۰/۲۵ روز تغییر‌و تحول می دهد، اما کاهش بروز آبستنی از ۰/۵ به ۱ درصد را توجیه نمی نماید . به هر حال مالکان گله ی گاوهای شیری جهت پرهیز از وقوع مشکلات، ادله خیر برای آمیزش بسته افراد دارنده قرابت فامیلی، دارا‌هستند . استعمال ی فراوان از توده ی مقداری از گاوهای نر گله می تواند به تبارآمیزی فراوان محدود جمعیت منتهی گردد . در عمده مورد ها رشد دهندگان بایستی از آمیزش خویشاوندی بیشتر از ۶/۲۵ % دوری کنند (مترجم) . 

رابطه ی منفی آبستنی با ایجاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.