makian01

makian01

makian01

makian01

تولـد تـا تـلیسـه شـکم اولیه

۶ 

فـاز تولـد تـا تـلیسـه شـکم اولیه – قسمت سوم نصیب 

سوم فاز 

۴ – تلقیح تا ۹۰ روز گذشته از زایش در این عصر افزایش وزن ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم روزانه جهت حمایت از یک امتیاز بدنی مناسب آن‌گاه از زایش لازم می شد . زیرا بعد از زایش تلیسه شکم اولیه توانمند نخواهد بود برای تامین احتیاجات مواد مغذی به اندازه کافی ماده کم آب مصرف کند و امتیاز بدنی در طی این مدت انتخاب کننده خواهد بود . استفاده از کامل کننده های معدنی و ویتامینه علاوه بر اثرات سلامت چکیده و ارتقاء بضاعت و توان سیستم ایمنی، سبب ساز اطمینان از رویش اسکلتی و ارتقا قدمت موءثر اقتصادی خواهند بود . اعتنا کافی برای دوری از مورد ها اسهال در سود کوکسیدیوز باید اعمال شود . اضافه کردن موننسین و بقیه ضد کوکسیدیوز ابزار قابل قبولی جهت در دست گرفتن چنین مواردی را تامین خواهد نمود . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

فاز 

۵ – ۶۰ روز قبلی از زایش طی دو ماه پایان آبستنی، تلیسه ها روزمره می بایست میان ۷۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم ارتقا وزن داشته باشند و برنامه تغذیه ای بایستی گوساله زایی در ۸۵ تا ۹۰ درصد وزن بلوغ را حمایت کند . در عین افزایش وزن امتیاز بدنی مناسب بایستی محافظت شود . بخاطر رویش پرسرعت جنین بالانس با صرفه مواد مغذی و ریزمغذی ها حتمی می باشد . در این عصر در چهره قابلیت تلیسه ها نباید در بهاربند گاوهای خشک چند شکم سنگین نگهداری و ترکیب شوند و در رخ عدم قابلیت پذیری دست‌کم ۸۰ سانتیمتر آخور برای آن ها باید در لحاظ گرفت . 

عوارض 

شایع در فاز ۴ و ۵ – 

سقط جنین – افت امتیاز بدنی – بالا رفتن امتیاز بدنی راهکارهای 

پیشگیری – 

جداسازی تلیسه های آبستن سنگین وزن از سایر تلیسه ها – 

بهاربند تلیسه های آبستن سنگین وزن از بهاربند گاوهای نو زا و بیمار‌ستان مسافت زیادی داشته باشد جهت پیشگیری از انتقال دست اندرکاران بیماری زا – 

بالانس دقیق طعام مصرفی بوسیله تلیسه حامله به طوری که نه سبب ساز به افت امتیاز بدنی گردد نه منجر چاق شدن ( در این تراز گاو احتیاجات – رشد نیز دارد که اگر تامیـن نگردد علائـم کمبـود پیدایش می کند و از طرفی چاقـی بسیار در این مرحلـه بدلیـل رشـد بافت پستان سبب ساز کاهش آلوئول های شیر ساز پستان می شود . 

– مصرف سیلـو و کنسانتـره در این مرحلـه بسیـار کنتـرل گردیده باشد . 

فاز 

۶ – ۳۰ روز قبلی از زایش تلیسه ها ۳ تا ۵ هفته قبل از زایش در گروه انتظار زایمان قرار گیرند بدلیل رشد زیاد پر سرعت جنین و بافت پستانی، احتیاجات پروتئین و انرژی تلیسه باردار در این محدوده وقتی شدیدا ارتقا می یابد . جیره غذایی و ماهیت فیزیکی خوراک بایستی رویش و بسط پرزهای شکمبه را حمایت نماید از سدیم مازاد جیره در قبلی از زایش پرهیز فرمایید چون سبب ساز ادم پستان می شود . از دامپزشک فارم بخواهید تا برنامه واکسیناسیون پیشین و آن‌گاه از زایمان را ارائه نماید . 

دلایل 

شایع در این فاز سقط 

جنین – ضعف و بی حالی به هم پا ژولیدگی – وضع حمل زود رس – ناتوانی در زایمان راهکارهای 

پیشگیری – سی روز باقی مانده به وضع حمل تلیسـه های باردار می بایست در محیطی کم آب و تمیـز قرار گیرند در غیر اینصورت احتمال ابتلا به ورم پستان و افزایش سوماتیک سل در شیر دهی اولیه بالا می رود . 

– خوراکی که در این مرحله در اختیار دام قرار می گیرد می بایست به نحوی باشد که شکمبه حیوان را فراهم دریافت طعام گاو شیری کند، بدین رخ که علاوه بر اینکه تعداد پاپیل های شکمبه را ارتقا می دهد حجم آنان را هم افزایش دهد . (افزایش تعداد و حجم پاپیل های شکمبه که در فرایند عمل های گوارشی فراوان حائز اهمیت هست به ترتیب از نحوه اسید پرو پیونیک و اسید بوتیریک فیس می پذیرد . 

که آن نیز با مصرف کنسانتره حاوی غلات میسر است) – ازدیاد مصرف غذا در این مرحله سبب ساز چاقی می شود که مشقت بار زایی همراه خواهد بود . 

– مصرف مواد معدنی و نمک ها در این مرحله بایست با محدودیت در اختیار دام قرار گیرد تا شرایط را برای ساخت املاح آن‌گاه از به دنیا آمدن فراهم سازد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.