makian01

makian01

makian01

makian01

گاوهای کم آب آبستن

ب) 
گاوهای کم آب آبستن: 
در پایان عصر شیرواری یعنی سه ماه قبل از زایمان ناچیز اندک باید از اندازه کنسانتره دامی و علوفه های مرغوب قلیل کرد . به جای آن می توان، خوراک های اندک ارزش خیس را در غذای دام قرار داد . یعنی می بضاعت به طور بی نقص از علوفه به کار گیری کرد و دیگر به دام ها کنسانتره نداد . به کارگیری فراوان از غذای آردی در گاوهای خشک سبب چاقی آن ها می شود . در نتیجه، مشقت بار زایی و بیشترشدن هزینه ها را به دنبال دارد . دو هفته قبل از زایمان، اندک ناچیز مقدار کنسانتره در غذای دام را بیش تر نمائید . همینطور از علوفه های مرغوب نظیر یونجه بایستی در غذا دام به کار گیری کرد . 
ج) 
گوساله های پرواری: 
ـ سه ماهه اولیه دوره پروار: در این دوره، استخوان ها و اندام گوساله ها رویش می نماید . براین اساس گوساله ها به طعام هایی نیاز دارند که پروتئین زیادی داشته باشند . برای این کار، علوفه هایی نظیر یونجه و شبدر مناسب هستند . به علاوه در مخلوط کنسانتره باید از کنجاله تخم پنبه به کارگیری کرد . همچنین استعمال از کربنات کلسیم یا این که پودر آهک و طعام های کلسیم دار واجب هست .اضافه وزن روزانه در این دوره، با هزینه کمتر و سرعت بخش اعظم انجام شود . بنابراین، پروار دام های برنا از لحاظ اقتصادی بهینه تر است . 

ـ سه ماهه دوم پروار: در این دوره گوساله ها رویش ابتدایی خود را انجام داده اند . در نتیجه، استخوان ها و اندام ها رشد کمتری دارا‌هستند . بنابراین، برای پروار و چاق شدن گوساله ها باید از غذا های پرانرژی و علوفه هایی که تا حدودی مرغوب هستند، استعمال کرد . آرد جو، تفاله چغندر قند، ملاس، علف باغ و کمی یونجه و کاه برای این دوره مناسب میباشند . در این زمان برای طولانی تر شدن وزن گوساله ها می بایست هزینه بیشتری کرد . همینطور هفتاد درصد غذای دام می بایست از کنسانتره دامی که مواد پرانرژی دارد، تشکیل شود . 

راه 
بی نیاز سازی کاه 
به عامل استعمال فراوان کاه در تغذیه دام، بی نیاز سازی این علوفه اهمیت متعددی دارااست . برای غنی سازی کاه، ابتدا آب و میزان مشخصی اوره را با نیز ادغام می کنند . در صورتیکه ملاس نیز وجود داشته باشد، میزان مشخی از ملاس هم با آن مخلوط می نمایند . وقتی اوره و ملاس در آب به خوبی حل شد، آن را بر روی توده کاه می پاشند و کاه را به نیز می زنند . بعد آب را در باطن سیلوی سیمانی می ریزند و فشرده می نمایند . با این کار هوای باطن سیلو خارج می شود . آن گاه اب استعمال از پلاستیک روی آن را می پوشانند . این کاه به زمان بیست و پنج روز به همین فیس باقی می ماند و آن گاه مصرف می شود . 

اندازه 
ماده های ضروری برای غنی سازی کاه ـ 
ملاس ۴ تا ۱۰ کیلوگرم ـ 
کاه ۱۰۰ کیلوگرم ـ 
آب ۵۰ تا ۸۰ لیتر ـ 
اوره ۴ کیلوگرم استفاده 
های بی نیاز سازی کاه ۱ پانزده درصد به قیمت غذایی کاه اضافه می شود . 
۲ پروتئین کاه بیشتر می شود . 
۳ کاه خوش طعام می شود . 
۴ اگر در بی نیاز سازی کاه از ملاس نیز استفاده شود، انرژی آن اکثر می شود . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.