makian01

makian01

makian01

makian01

برای شروع پرورش دام باید چه کارهایی انجام داد


تبصره1: ساختمانهای جنبی گاوداری تا گنجایش یکصد رأس گاو مولد مطابق معیارهای گزینش شده تهیه و طراحی می شود و از ظرفیت یکصد رأس به بالا، به ازای هر یکصد رأس گنجایش گاو اضافی، مساحت زیربنای اثرگذار مقام مورد نیاز به شرح ذیل قابل ارتقا می باشد . 

داروخانه و مریض‌خانه 15 درصد - 

گوساله دانی و زایشگاه 50 درصد - 

دفتر کار اداری و مدیر و مسکونی 30 درصد - 

تالار انتظار، تالار شیردوش، گاوهای محل 50 درصد - 

محل توده آوری و شیر سرد کن به همراه موتورخانه همچنین بقیه ساختمانها باید طبق زیربنای مفید گزینش شود و به نسبت گنجایش واحد گاوداری ارتقا یابد . 

تبصره2: با دقت به عوامل جوی و حالت اقلیمی مو جود در بخش ها متفاوت کشور، بنا یه تشخیص کمیسیون صدور پروانه استان، می توانایی به جای سکوی علوفه( غیر مسقف) از انبار یا هانگار علوفه( مسقف) به کار گیری کرد . 

تبصره3: در مناطق خیلی سرد، که آخور و راهرو تغذیه در زیر سقف قرار می گیرد، مساحت ذیل بنای غیر مفید نسبت به اندازه انتخاب شده تا 20 درصد قابل ارتقا می باشد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

4-فواصل: رعایت فواصل در خصوص تأسیسات گاوداری شیری، بر طبق جدول فواصل، منضم به ((نظام)) الزامی است . 


ب- 

ضوابط صادر شدن پروانه تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله 1-ظرفیت: گنجایش هر واحد پرواربندی گوساله جدیدالتأسیس، نباید در هر دوره از 50 رأس کمتر و از 1000 رأس اکثر باشد . 

تبصره: موسسات تعاونی ساخت و کشت و صنعتهای واجد شرایط می توانند، درخواست کننده اخذ پروانه تآسیس پرواربندی گوساله، بیش از هزار رأس در هر زمان باشند . 

2- زمین: دست‌کم زمین قضیه نیاز جهت تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله بر حسب میزانی که در زیر نقشه های منضم به ((نظام)) قید شده است، معلوم می شود . 

زمینهای ارائه شده جهت کشت نباتات علوفه ای بایستی از گونه های زمینهای آبی باشد و به میزانی انتخاب گردد که بتواند دستکم یک سوم کل نیاز غذایی موضوع نیاز دام را تأمین نماید . 

3- نقشه و جایگاه: جهت پرواربندی و پرورش گوساله، نقشه های تیپ برای ظرفیتهای 25-100 و 300 رآس در اقلیمهای سردسیر و گرمسیر به شرح منضم به کتاب طراحی، پیش بینی گردیده است . 

مبانی محاسباتی نقشه های تنظیم گردیده بر حسب هر رأس گوساله پروار انتخاب می شود و متوسط مساحت زیربنای اثر گذار قضیه نیاز به ازای هر رأس گوساله پرواری اصل در یک دوره، 85/4 متر مربع مسقف و 15/5 مترمربع غیر مسقف و به ازای هر رآس گوساله دورگ و بومی، 35/4 مترمربع مسقف و 5 مترمربع غیر مسقف، به شرح ذیر می باشد . 

. . . 

شرح 

گوساله اصیل گوساله دورگ بومی 

مسقف غیر مسقف مسقف غیر مسقف رده 

گوساله نر 5/2 4 2 4 منزل 

کارگری 4/0 ----- 4/0 ----- محل 

عملیات دامپزشکی 2/0 ----- 2/0 ----- انبار 

علوفه 17/1 ----- 17/1 ----- انبار 

کنسانتره 58/0 ----- 58/0 1 سیلو 

----- 15/1 ----- ----- توده 

کل (مترمربع) 85/4 15/5 35/4 5 . . 

.تبصره1: در واحدهای کمتر از یکصد رأس، احداث محل عملیات دامپزشکی لازم نیست و در ظرفیتهای بالای 100 رأس به ازای هر 100 رأس اضافه(علاوه بر آنچه که در بالا بیش تر گردید)، 10 مترمربع مسقف و دو برابر آن بهاربند در حیث گرفته می شود . 

تبصره2: جهت بارگیری و تخلیه گوساله می بایست سکوی مایحتاج پیش بینی شود . 

تبصره3: با اعتنا به دست اندرکاران جوی و موقعیت اقلیمی در مناطق متعدد کشور، سازه به تشخیص کمیسیون صدور پروانه استان، می بضاعت به جای سکوی علوفه( غیرمسقف) از انبار علوفه (مسقف) به کار گیری کرد . 

4-فواصل: رعایت فواصل در خصوص تأسیسات پرواربندی گوساله، بر طبق جدول فواصل منضم به ((نظام)) الزامی می‌باشد . 

تبصره1: تأسیسات موجودی که جهت صدر پروانه فایده براری واحدهای فوق الذکر به کار خواهد رفت، باید به تائید کمیسیون صدور پروانه استان رسیده باشد و مبنای حساب و کتاب ظرفیت چنین واحدهائی براساس آنچه که در قسمتهای قبلی ذکر شده است، می باشد . 

تبصره2: گاوداریهای موجودی که به علت عدم قابلیت و امکان رعایت مسافت مشمول دریافت پروانه فایده برداری نوسازی یا بهسازی نشوند، می توانند برابر مقررات انتقال، پروانه تأسیس دریافت نمایند . 

تبصره3: تمدید پروانه منفعت برداری واحدهای گاوداری شیری بالای هزار رأس، که قبلاً پروانه فایده برداری اخذ کرده اند،بلامانع هست . 


کشتارگاه 

صنعتی دام و طیور به منظور استحصال بهداشتی و اقتصادی گوشت و استفاده صحیح از محصول های دامی و عرضه اصولی آنها به مرکز ها مصرف، پایه گذاری کردن نظام اجرائی مشخصی جهت کشتارگاههای صنعتی و تأسیس مجتمع های کشتارگاهی لازم می‌باشد . 

به 

طور کلی کشتارگاه ، شامل قسمتهائی جهت: بیهوشی، خونگیری، پوست کنی، تخلیه امعاء و احشاء، شقه کردن، بازرسی لاشه، دوش دادن و تراز ورود به تونل سرد هست که فضاهای واجب برای این پروسه به شرح ذیل است: 1- سطح بیهوشی: فضای ضروری برای بیوش کردن یک رأس گاو 3 متر مربع و بازه واجب یک دقیقه می باشد . 

2- مرحله خونگیری: طول کانال واجب برای خونگیری یک رأس گاو 5/1 متر با عرض 80 سانتی متر برای هر پست خونگیری و بازه هنگامی که برای خونگیری در نظر گرفته می شود، 10 دقیقه می باشد . 

مسافت واجب میان خونگیری و بقیه اعمال کشتار به ارتفاع 3 تا 4 متر است . 

3- تراز پوست کنی: برای پوست کندن هر رأس گاو، که حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد، 4 متر مربع در لحاظ گرفته شده می‌باشد . 

4- مرحله تخلیه: فضای حتمی برای تخلیه امعاء و احشاء و قفسه صدری به ارتفاع 3 متر و فضای مسئله نظر جهت تخلیه محتوای محوطه بطنی به طول 2 متر تعیین می گردد . 

5- سطح شقه کردن: طول محل اضطراری برای شقه کردن 2 متردر لحاظ گرفته می شود . 

6- سطح بازرسی: ارتفاع محل واجب برای بازرسی لاشه 2 متر در حیث گرفته می شود . 

7- تراز دوش دادن: ارتفاع محل حتمی برای دوش دادن 3 متر در حیث گرفته می شود . 

8- مرحله خنک کردن: جهت خنک نمودن لاشه های کشتاری پیشین از توزیع یا این که ارسال به تونل انجماد، واجب است که متناسب با ظرفیت کشتاری، اتاق سرد با حرارت 0 تا 4 مرتبه سانتی گراد تولید شود . 

9- مرحله ورود به تونل: طول فاصله محل جنازه دوش داده شده تا تونل سرد، بایستی 3 تا 4 متر باشد . 

چون عملیات توزین پس از این تراز صورت می گیرد، می بضاعت و توان ارتفاع این مسافت را برای انتظار جنازه ها در حد مسئله نیاز در نظر گرفت . در رخ طولانی شدن ریل در این قسمت، می توانایی به فیس ریلهای رفت و رجوع و با فواصل متناسب ارتفاع این قسمت را کوتاه کرد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.