makian01

makian01

makian01

makian01

مواد قابل به کارگیری درتغذیه گوسفند پرواری

جیره 

غذایی مسئله نیاز گوسفند پرواری: 

مقدار غذایی که در24 ساعت در دست دام قرار می گیرد تا دام بتواند به عمل های خویش ادامه داده و ایجاد شیر داشته باشد، جیره غذایی گفته می شود . 

جیره غذایی متعادل مخلوطی از چند ماده خوراکی میباشد که دارای میزان و نسبت صحیحی از انرژی و مواد مغذی گوناگون بوده و 

چنان چه روزانه و به مقدار کافی در دست دام قرار گیرد، احتیاجات آن را از نظر انرژی ، پروتئین، موا معدنی وسایر مواد مغذی درمدت 24 ساعت تامین می نماید . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

مواد 

قابل به کارگیری درتغذیه گوسفند پرواری 

1-دانه جو اگر بصورت بلغوری خورانده شود، یکی از منابع تامین انرژی برای دام می باشد . 


2-کاه ساقه کم آب تیره غلات و حبوبات می‌باشد که پس از کوبیدن وجدا کردن دانه بدست . 


می آید . از لحاظ مواد غذایی بسیار ضعیف میباشد . برای گوسفند پرواری کاه بایستی با کود اوره غنی سازی شود . 


3-سبوس، غشاء فرنگی دانه غلات است که قیمت غذایی متعددی دارد، برای دام سهل وآسان الهضم وملین ودارای فسفر زیادی می باشد . 


4-کنجاله اضافی کارخانجات روغن کشی بوده که دارای اهمیت ترین آن، کنجاله تخم پنبه و کنجاله سویا می‌باشد . 

این ماده پروتئین زیادی دارااست و یک عدد از با اهمیت ترین مواد درخوراک گوسفند پرواری می باشد 

5-تفاله 

وملاس چغندر، اضافی کارخانجات قند می باشد و به علت قندی بودن و خوش غذا کردن مواد غذایی برای پرواربندی دوچندان مطلوب می باشند 

6-یونجه برای دام خوش خوراک می باشد و از لحاظ پروتئین ، کلسیم و ویتامین مضاعف غنی میباشد . بها غذایی برگ یونجه بیش تر از ساقه آن هست لذا برهه زمانی و روش برداشت آن تاثیر متعددی روی قیمت غذایی آن دارد . 




نیاز 

غذایی دام پرواری: 

الف- انرژی به وسیله مواد غذایی تامین شده و برای حفظ بافت های بدن، فعالیت های با اهمیت و رشد و نمو صرف می شود . چنان چه انرژی قضیه نیاز دام تامین نشود، علایم ظاهری کمبود، نظیر لاغری و عدم تناسب اندام پیدایش می نماید . 


ب- پروتئین از شیوه مواد غذایی تامین می شود و وجود آن برای رویش و نمو دام ضرورت دارد . 

کنجاله دانه های روغنی و یونجه از کلیدی ترین منابع تامین پروتئین هستند 

ج- آب برای گوسفند پرواری زیاد واجب و متوسط مصرف آن 3 تا 5 لیتر در روز میباشد . 


د- مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر، ید و آهن برای رشد ونمو دام لازم است . برای تامین نمک مورد نیاز دام خوبتر میباشد ازسنگ نمک به کارگیری شود . 


ه- ویتامین ها برای کار های معمولی لازم هستند . بخصوص ویتامین D که درجذب کلسیم وفسفر نقش دارااست . کلسیم و فسفر در رشد اسکلتی دام مضاعف اثرگذار می باشند . 




اصول 

تنظیم جیره متعادل: 

برای تهیه و تنظیم یک جیره متعادل باید از میزان احتیاجات گوسفند به اندازه ماده کم آب ، انرژی ، پروتئین ومواد مغذی اطلاع داشت . جیره غذایی ضمن خوش خوراکی، قابل هضم بودن ومقوی بودن بایستی از نظر اقتصادی هم باصرفه باشد و زیرا گوسفند یک حیوان نشخوار کننده است، وجود مقدارکافی مواد خشبی درجیره حتمی می باشد . مواد خوراکی قضیه استفاده درپرواربندی گوسفند نژاد کریم ومهربان شامل یونجه، جو بلغور شده، کنجاله تخم پنبه ، سبوس گندم، تفاله خشک چغندر قند و کربنات کلسیم می‌باشد .برای هر راءس دام، میزان غذا مصرفی درهرروز 1300 گرم میباشد . نسبت ترکیب کنسانتره وعلوفه به ترتیب 780 گرم و 520 گرم بوده بطوریکه کنسانتره ویونجه را کاملاً با نیز ادغام کرده ودرسه نوبت صبح، ظهر و عصردراختیار بره ها قرار داده می شود . برای عادت کردن بره ها وجلوگیری از مشکل ها گوارشی ناشی از غذا مصرفی، تغییر و تحول جیره باید به تدریج وطی یک هفته تا ده روز انجام شود . درماه دوم پرواربندی میزان خوراکی مصرفی 1600 گرم می شود بطوری که برای هر بره 1280 گرم کنسانتره و 320 گرم یونجه به صورت مخلوط درسه وعده داده می شود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.