makian01

makian01

makian01

makian01

بیماری‌های مهم تلیسه تلیسه گوساله

بیماری‌های 
مهم تلیسه تلیسه گوساله ماده‌ای هست که هنوز زایمان نکرده می باشد یا این که به گوساله ماده 9 ماه به بالا تا وضع حمل اولیه گفته میشود . در این زمان ممکن است در معرض بیماری‌های زیادی قرار بگیرند . 


عدم 
رشد کافی در بین سنین 9 تا 16 ماهگی می بایست به قد و وزن مطلوب رسد تا برای تلقیح آماده شوند . سن 15 ماه و وزن 350 کیلو برای تلقیح تصنعی و مصنوعی مناسب می باشد . لذا عدم رشد کافی می‌تواند به مفهوم بیماری باشد . 

عوارض 
عدم رویش کافی نداشتن جیره غذایی مطلوب برای رویش دام: در این مرحله جیره دام باید دربردارنده انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی باشد . چاقی دام سبب عدم آبستنی و مشکل‌ها آن گاه از زایمان می شود . 

آلودگی انگلی: انگل‌های خارجی مثل کنه، کک و شپش که بر روی پوست حیوان زندگی می‌نمایند . انگل‌های داخلی مانند کرم روده، شیردان، ریه و جگر که از روش آب یا این که خوراک وارد تن حیوان می‌گردد . 

علامتها 
این بیماری 

سرعت رویش کم، بی حالی و بی اشتهایی، ژولیده بودن موهای دام، مبتـلا شـدن بـه بیماری‌هایـی ماننـد زردی و بابزیـوز (عامـل آن کنـه خصوصـا در فصـول گرم سـال) 
پیشگیری 
تهیه 
جیره مناسب 
استعمال 
از تکمیل کننده های غذایی ویتامینه و معدنی 
استعمال 
از داروی ضد انگل با تجویز دامپزشک 
سم 
پاشی رده دام 
برای سم پاشـی جایـگاه دام ابتـدا می بایست کـود و بسـتر و آخورهـای دام را تخلیه کرده و سـپس سـم را در مخزن سـمپاش با دز پیشـنهادی به وسیله شـرکت تولید کننده بـا آب مخلـوط و اقـدام بـه سمپاشـی کـف، دیوارهـا و سـقف جایـگاه بسـته و محوطـه بهاربنـد نمود . 

زردی 
(تیلریوز) دلیل بیماری زردی ( انگل تیلریا) از شیوه کنه منتقل می شود که پس از نشستن بر روی پوست حیوان و نیش زدن موجب انتقال انگل به خون حیوان صاحب خانه می گردد . 

بیماری 
های تلیسه 
علائم 
تب 
بالای 41 درجه 
اندک 
اشتهایی و عدم نشخوار 
زردی 
مخاطهای چشم 
کاهش 
ایجاد شیر و گوشت و وجود نقاط خون ریزی روی مخاط چشم 
متورم 
شدن غدد لنفاوی جلوی کتف 
پیشگیری 
نبرد 
با کنه‌ها در فصول فصل بهار و فصل تابستان از طرز سمپاشی رده و تن دام 
استعمال 
از ضد انگل مطلوب (آیورمکتین) 
به کار گیری 
از واکسن ضد زردی از سه ماهگی و تکرار آن سالی یکبار به غیر از برهه زمانی آبستنی 


پیروپلاسموز 
(بابزیوز) عامـل بیمـاری بابزیوز (انگل بابزیا) از شیوه کنه منتقل می شـود که پس از نشسـتن بـر روی پوسـت حیـوان و نیـش زدن موجـب انتقـال انـگل بـه خـون حیـوان میزبـان می‌شـود . 

علامت ها 
بیماری تب 
ناگهانی 41 تا 42 درجه 
بی 
اشتهایی و عدم نشخوار 
خون 
در ادرار 
تنفس 
و ضربان قلب بالا 
پیشگیری 
نزاع 
با کنه ها در فصول فصل بهار و فصل تابستان از روش سمپاشی جایگاه و تن دام 
به کارگیری 
از داروی ضد انگل 
استعمال 
از واکسن ضد بابزیوز 
بیماری 
تب برفکی بیمـاری تـب برفکـی یـک بیمـاری عفونـی بسـیار واگیـردار ویروسـی اسـت کـه حتی از طریـق هـوا می‌توانـد منتقـل شـود و خسـارت‌های فراوانی را بـه واحـد گاوداری وارد کنـد . ایـن ویـروس می‌توانـد همـه رده‌هـای سـنی (گاو و گوسـاله و تلیسـه) را درگیـر نماید و زمان کمون این بیماری 3 تا 20 روز میباشد . این ویروس پایداری بالایی در فضولات حیوان دارااست . 

علت 
بیماری عامـل ایـن بیمـاری ویـروس اسـت و به راحتـی می توانـد از طرز هـوا، خـوراک دام ماشـین‌های حمـل خـوراک و . . . منتقل شـود و در سـطح گله هم از طریـق آب، طعام دام، لبـاس، چکمـه کارگـران و ترشـحات دفـع شـده از بـدن دام به راحتـی پخـش و تعـداد زیـادی از حیوانـات را مشغول کند . 

علامتها 
بیماری تب 
ناگهانی و شدید 42 درجه 
بی 
اشتهایی 
کاهش 
تولید شیر 
ساخت 
تاول و زخم بر روی زبان، کام و دهان، روی پستان و سوراخ دربین سم 
پیشگیری 
واکسیناسیون 
(دو نوبت در سال به وسیله شبکه ی دامپزشکی انجام می‌گیرد) 
دوری 
از ورود دام مشکوک به گله، ضدعفونی ماشین‌های حمل غذا دام و شیر با موادی مثل فرمالین 5 درصد، سود 2 درصد و آهک 
مکمل‌های 
تقویتی ویتامین و مواد معدنی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.