makian01

makian01

makian01

makian01

زمانی که قصد خرید دام دارید به چه مسائلی اعتنا می کنید؟

زمانی 

که قصد خرید دام دارید به چه مسائلی اعتنا می کنید؟ آیا می دانید یک دام خوب باید چه خصوصیت هایی داشته باشد؟ ولی تمام دامداران،‌نشانه های یک دام عالی را می دانند . 

البته آیا از میزان اهمیت هر یک ازاین آرم ها هم آگاهی دارید؟ آیا اساسی ترین آرم و اندازه آنها را می دانید؟ دراین مقاله سعی می کنیم شما را درخرید یک گاو شیری عالی و پرمحصول امداد کنیم . همچنین کلیدی ترین نماد های یک گاو شیری خوب را به شما معرفی کنیم . 

به این ترتیب، با خرید دام عالی و پرمحصول نیز تولید خیر و خوبی خواهید داشت وهم دام های غیر مناسب وکم فرآورده خویش را ناچیز ناچیز با دامهای پرمحصول،‌ عوض کرده و نژاد گاوهای خویش را اصلاح می نمائید . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

نشانه 

های عمومی گاو سالم گذشته وعظ می کرد زخرید گاو شیری باید ازسالم وبیمارنبودن آن اطمینان پیدا فرمایید . می بایست اعتنا نمائید که گاو مسئله لحاظ به طور تر و تمیز واکسینه شده می باشد وکارت بهداشت دارد . یک گاو سالم،‌تحرک کافی،‌چشمان شفاف، درشت و براق،‌موهای درخشان و تمیز،‌گوش برجسته و سیخ ،‌پوزه صاف و مرطوب و لب های گشاده داراست . 

توجه نمایید تا حرکت های غیر عادی گاو را با تحرک وشادابی آن خطا نگیرید . گاو را حرکت دهید تا ازمناسب بودن PARSHOLDIN،‌راه رفتن منظم گاو ولنگ نزدن آن،‌ مطمئن گردید . 

خصوصیت 

های اختصاصی گاوهای شیری ۱- 

قد و قامت(اندازه قد) خوب می‌باشد بدانید که قد حیوان اثری درشیردهی آن ندارد . 

ولی گاو کوچک و ضعیف به علت این که نمی تواند غذای بیشتری بخورد ودرتلقیح تصنعی به اسپرم های خوب،‌جواب نمی دهد،‌برای نگهداری مطلوب نمی‌باشد . 

درهرصورت گاوها را به سه گونه تقسیم می کنند: الف) 

قد بلند به ارتفاع ۱۵۰ تا ۵/۱۴۷ سانتی متر ب) 

قد متوسط به طول ١٤٠ تا ١٣٧سانتی متر ج) 

کوتاه قد به طول ١٣٠ تا ١٢٧ سانتی متر ۲- 

عمق بدن عمق بدن گاو شیری را با خط کشهای اختصاصی (کولیس) مقدار گیری می کنند . البته با دیدن ظاهر گاو نیز می توان به عمق بدن آن پی موفقیت . به طوری که هرچه فاصله گودال شیر تا آخرین دنده از قسمت عقبی حیوان بخش اعظم باشد، آن حیوان غذای بیشتری می تواند بخورد و قدرت ساخت بالاتری داراست . اما این صفت رابطه مستقیمی بامیزان ساخت شیر ندارد اما درعمر اقتصادی وتوانایی گاو برای تولید اکثر اثر داراست . 

۳- 

زاویه دار بودن بدن درمنظر پشتی این صفت به طور بدون واسطه با شیرواری گاو ارتباط دارد . زاویه داربودن یعنی هر وقت از عقب حیوان به سمت سرش نگاه کنیم،‌یک زاویه تیز که به سمت آخرین گردن باریکتر می شود،‌ببینیم . هرچه این زاویه تیزترباشد ، دام ازنظر ویژگی های شیرواری،‌وضعیت بهتری دارد . البته باید دقت داشته باشید که نباید این صفت را با لاغری گاو اشتباه گرفت . 

زاویه داربودن گاو درمنظر پشتی نشان می دهد که این گاو سروگردن کشیده،‌ دنده های برجسته و ظریف وبدنی کشیده و موزون دارد . درحقیقت کمر صاف، سفت و قوی،‌گردن نازک و کشیده، نداشتن غبغب وزاویه داربودن گلو موجب به وجود داخل شدن چنین زاویه ای شده می باشد . 

۴- 

عرض وزاویه کپل عرض کپل رابطه مستقیمی با زایمان سهل وآسان وبه جهان وارد شدن گوساله سالم و درشت دارد . هرچه عرض کپل گاو شیری بیشتر باشد، خوب تر میباشد . برای پی بردن عرض کپل، کافی می‌باشد که فاصله دو استخوان مفصل خاصره راست و چپ گاو را مقدار گیری کنیم . مسافت این دو، نشان دهنده پهنا کپل گاو است . 

*نکته 

مهم* نکته حساس دیگر این است که زاویه کپل گاو می بایست یک شیب ملایم از سمت برجستگی مفصل ران به استخوان ورکی ذیل گاو داشته باشد . برای میزان گیری این زاویه باید به استخوان مفصل ران گاو توجه فرمائید وشیب آن را نسبت به محل پین گاو نظارت نمایید . شیب فراتر و شیب تحت تر برای گاو شیری مناسب نمیباشد و موجب حزن هایی درتولید نظیر وخروج ناقص ترشح های رحمی گاو می شود . 

همچنین دقیق بودن و یک نواختی دم ازمحل اتصال تا انتها،‌نشان دهنده شیرواری گاو می باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.