makian01

makian01

makian01

makian01

آیا گاوهای شما از فری استال استفاده می کنند ؟

آیا گاوهای شما از فری استال استفاده می کنند ؟ ارتباطی که در بین ساختار فری استال و کف فری استال وجود داراست روی چگونگی استعمال گاوهایتان از فری استال تاثیر می گذارد . با توجه به این‌که بین دو بستر ریزی متوالی ارتفاع بستر تغییر‌و تحول می کند؛ بنابر این ابعاد استال نیز تغییر تحول می کنند . با تغییر تحول چگونگی ورود گاو به استال چگونگی وضعیت گاو روی بستر و فضای مو جود تغییر و تحول می کند و قابلیت و امکان داراست که گاو تصمیم بگیرد هیچ زمان از استال استفاده نکند . 

آیا گاوهای شما از فری استال به کارگیری می نمایند ؟ ارتباطی که بین ساختار فری استال و کف فری استال وجود داراست روی چگونگی به کار گیری گاوهایتان از فری استال تاثیر می گذارد . با اعتنا به اینکه فی مابین دو بستر ریزی پشت سر هم طول بستر تغییر‌و تحول می کند؛ بنابر این ابعاد استال هم تغییر‌و تحول می نمایند . با تغییر چگونگی ورود گاو به استال چگونگی موقعیت گاو روی بستر و فضای جانور تغییر و تحول مینماید و امکان دارااست که گاو تصمیم بگیرد هیچ وقت از استال به کار گیری نکند . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

در این مقاله ما استالهایی با بستر ثابت و متغیر را توصیف می کنیم . بستر های ثابت ارتفاعشان در هنگام دو بستر ریزی پی در پی از ۲ .۵ تا ۷ .۵ سانتی متر تغییر‌و تحول می کنند . مثال این مدل بستر ها بسترهای لاستیکی می باشند . شیوه استعمال گاو از این دسته استالها عموما ثابت خواهد بود . بنابراین به مکان میله گردنی و تخته سینه به میزان کافی توجه فرمایید تا گاوها از استال به طور مطلوب استعمال کنند . استالهایی با بستر متغیر آنهایی هستند که دارنده بسترهای غیر آلی (ماسه) یا این که آلی( کلش؛ تراشه چوب) می باشند .و ارتفاع آنها دربین دو بستر ریزی پشت سرهم احتمالااز ۱۵ تا ۲۲ .۵ سانتی متر تغییر تحول می نماید . طریق استفاده گاو از چنین استالهایی متفاوت می باشد زیرا فضای مسئله استفاده گاو تغییر و تحول می کند . به طور ایده آل ارتفاع استالهایی با بسترهای متغیر دربین دو بستر ریزی متواتر باید مشابه باشد البته در فعالیت اینطور نمیباشد . در شکلهای ۱ و ۲ فری استالهای جلو گشوده با بستر های ثابت و متغیر نشان داده گردیده می‌باشد . 

● 

مکان و ارتفاع تخته سینه تخته سینه به این خواسته طراحی شده است تا گاوها در مکان خود نگه داشته گردیده و فضای مطلوب برای جلو رفتن به هنگام بلند شدن داشته باشند . همینطور با استعمال از تخته سینه انتهای استال پاک باقی می ماند . تخته سینه بایستی با ابعاد تن یا این که مسافت سینه تا دم یک گاو منطبق داشته باشد . گاوهای هلشتاین بالغ عموما ۱۶۵ تا ۱۸۰ سانتی متر و گاوهای کوچکتر ۱۵۰ تا ۱۶۵ سانتی متر فضای فی مابین تخته سینه تا انتهای استال را اشغال می نمایند . برای اثر گذار واقع شدن تخته سینه بایستی آن ۱۰ تا۱۵ سانتی متر فراتر از مرحله بستر قرار گیرد . این طول تکان رو به جلوی گاوها را در اختیار گرفتن کرده و به گاو اذن می دهد که هنگام استراحت کردن دستان جلوی خویش را دراز کند(وضعیت همگانی استراحت گاو) . برخی از تخته سینه ها عریض بوده و مدور می باشند و به گاو اذن می دهند که دستان خویش را سهل و آسان خیس دراز نماید . از لوله های پی او سی ( ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری) نیز می توان استعمال کرد . مکان تخته سینه در فری استالهایی با بستر ثابت از جدول پشتی استال تا انتهای تخته سینه اندازه گیری می شود . 

در استالهایی با بستر متغیر ؛ بعدها بدن گاو روی بستر با دقت به وزنی که دام دارد مشخص میشود . هرچه که دام از بستر اکثر استفاده می نماید ؛ بستر نازک خیس شده و تخته سینه نمایان خیس می گردد و حرکت دام به سمت جلو را در اختیار گرفتن می کند . علاوه بر این جدول انتهایی استال بیشتر نمایان شده و فضای در دسترس دام کاهش می یابد . هنگامیکه دور و بر محدود باشد گاوداران برای بهبود مقبولیت استال تخته سینه را بر می دارا هستند . بهترین مورد این می باشد که تخته سینه را بیشتر به سمت جلو استال ببریم تا هنگامیکه تراز بستر ذیل می‌باشد فضای کافی برای تن دام وجود داشته باشد . مکان تخته سینه در استالهایی با بستر متغییر از جدول پشتی استال تا انتهای تخته سینه مقدار گیری می شود . 

در استالهایی با بستر متغییر ؛ قرار دادن تخته سینه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر فراتر از جدول انتهایی به حیث می برسد که خوب تر هست . هنگامی که استال مملو از بستر است اکثرا تخته سینه پوشیده گردیده و وقتی که تراز بستر تحت میباشد تخته سینه اکثر نمایان می باشد . 

● 

مکان میله گردنی میله گردنی سبب می شود وقتی که دام وارد استال میگردد بیش از میزان جلو نرود . در ضمن میله گردنی فضای به جلو رفتن دام به هنگام بلند شدن را نیز حفظ می نماید به صورتی که دام می تواند به سادگی بلند شود .میله های گردنی که در مکان قابل قبولی قرار گرفته باشند سبب ساز می شوند که هر چهار پای دام هنگام ورود به استال در داخل آن قرار گرفته و گاو به مقدار کافی در انتهای استال قرار گیرد تا استال پاک باقی بماند . در ضمن مکان میله گردنی باید با بزرگترین دام گله انطباق داشته باشد نه با کوچکترین دام گله . برای این که راحتی دام در داخل استال ارتقا یابد میله گردنی می بایست در ۱۶۵ سانتی متری از لبه خارجی استال قرار گرفته باشد .طول میان کف بستر و میله گردنی معمولا ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتی متر از ذیل میله گردنی می باشد . 

بعضی از گاوداران میله گردنی را در ۱۲۰ سانتی متری بالای تراز بستر با موفقیت قرار داده اند . استالهایی با با بستر متغیربه صورت تراز شیبداری از جلو به سمت عقب می باشند . بنابر این میله گردنی اکثر زمان ها ۱۱۲ .۵ تا ۱۱۵ سانتی متر فراتر از جدول انتهایی استال می باشد . برخی از گاوداران میله گردنی را روی میله جدا کننده فوقانی و ۱۲۰ سانتی متر فراتر از جدول انتهایی به خوبی نصب کرده اند اما آن‌ها یک افزایش نسبتا ثابتی را با تناوب بسترریزی محافظت می کنند . به یاد داشته باشید که ارتفاع بسترهای متغییر از ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در بین دو بستر ریزی متوالی باشد . بنابر این طریق قرار دریافت کردن دام در آنها متعدد می باشد . این دستور از آنجاییکه جدول انتهایی استال بخش اعظم نمایان میباشد معمولا خوب می باشد و باعث می‌گردد که گاوها روی جدول انتهایی به استراحت نپردازند . فضای مازاد به‌وجود آمده فی مابین میله گردنی و بستر استال به گاوها اجازه می دهد بخش اعظم وارد و باطن استال گردیده و این به‌این مفهوم میباشد که مدفو رفتارهای غلط و ادرار بیشتری روی بستر استال توده می شود . مجددا می گوییم که این نگرانی می تواند با حفظ سطح استال کاهش پیدا نماید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.