makian01

makian01

makian01

makian01

اثر افزودن روغن آفتابگردان ، سلنیوم و ویتامین ای در جیره غذایی گاوها

هدف این مطالعه ارزیابی تاثیرات روغن آفتابگردان ،سلنیوم و ویتامین "ای" بر جیره های غذایی گاو و تاثیر آن بر روی شیر گاو وپارامتر های خون اشخاص استعمال کننده بود . 

دلایل مطالعه:امروزه مردم بطور دور از شوخی از اثرات اکسیدان ها بر تندستی ابراز نگرانی کرده و بدنبال راهی برای پیشگیری و غلبه بر پیری و بیماری هایی از قبیل سرطان و حزن های قلبی اند . دو دسته آنتی اکسیدان حیاتی و ارگانیک که در این مسئله موءثر شناخته شده اند ، ویتامین "ای" و سلنیوم اند .نقاط زیادی از دنیا و از جمله برزیل با کمبود سلنیوم مواجهه بوده و اضطراری ست که این ماده به جیره غذایی افزوده شود . بدلیل بالا بودن بها غذایی شیر،با افزودن این ترکیبات به شیر میتوان مشکل ها ناشی از این کمبود را مرتفع ایجاد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

شرح 

آزمایش: بیست 

و چهار گاو نژاد جرسی در چهار تیمار طبقه بندی شدند: تیمار1)شاهد 

تیمار 2)افزودن روزانه 2 .5میلی 

گرم سلنیوم +1000واحد ویتامین "ای" در روز به ماده خشک جیره تیمار 

3) افزودن روزانه 3 درصد رو غن آفتابگردان به ماده خشک جیره تیمار 4) )افزودن روزانه 2 .5 

میلی گرم سلنیوم +1000واحد ویتامین "ای" در روز به ماده خشک جیره+ اضافه کردن 3 درصد رو غن آفتابگردان به ماده کم آب جیره این 

عصر تحقیقاتی دوازده هفته به ارتفاع انجامید (بعلاوه چهارده روز جهت سازگاری یافتن با جیره ) گاوها دوبار در روز شیر دوشی می شدند و هر هفته فاکتور های چربی، پروتئین ، لاکتوز و کل ماده کم آب حساب و کتاب و نظارت می شد . همچنین در هفته ی 0 ،4 و 12 سرم خون گاوها از لحاظ مرحله ویتامین "ای" و سلنیوم نظارت گشت . 

شیر گاوهای زیر تیمار و عده آوری گردیده ،مورد تغذیه کودکان یک مکتب ابتدایی قرار گرفت .( روزمره 500 میلی لیتر ) و در طی این سه ماه از این کودکان مثال خون گرفته و مرحله سلنیوم و ویتامین "ای" مثال ها آنالیز شد . 

مشاجره 

و بررسی: بر طبق نتایج آزمایشات اضافه کردن تکمیل کننده روغن منجر کاهش چربی شیر شوید و این تیمار تاثیری بر پروتئین شیر و لاکتوز و کل ماده کم آب نداشت . 

سطح سلنیوم شیر در گاوهایی که مکمل سلنیوم دریافت کرده بودند اکثر بود .(0 .038 میلی گرم بر لیتر برای گروه شاهد و 0 .115 

میلی گرم بر لیتر برای گروه در یافت کننده تکمیل کننده روغن و سلنیوم) ویتامین ای در نمونه خون تیم دریافت کننده کامل کننده ویتامین "ای" ارتقاء داشته است . برای گروه شاهد تراز آن 4 .93 میلی گرم بر لیتر و برای تیم دریافت کننده مکمل روغن و آنتی اکسیدان 6 .58 میلی گرم بر لیتر بود . 

سرم خون کودکانی که از شیر گاوهای گیرنده تکمیل کننده سلنیوم تغذیه کرده بودند از تراز سلنیوم بیشتری تا 28 و 84 روزگی برخوردار بود .(0 .045 میلی گرم بر لیتر برای گروه شاهد و 0 .118 میلی گرم بر لیتر پس از 24 روز) . 

کودکانی که از شیر گاوهای مکمل ویتامین "ای" به کارگیری کرده بودند هم در مثال گیری سرم خون مرحله ویتامین "ای" بیشتری داشتند .(10 .2 میلی گرم بر لیتر برای مجموعه دریافت کننده کامل کننده روغن +ویتامین "ای" و 5 .96 

میلی گرم بر لیتر برای مجموعه شاهد تا 28روزگی) فیض 

گیری: بر طبق نتایج ، روغن آفتابگردان در جیره گاو سبب کاهش چربی شیر گشته ، سلنیوم و ویتامین "ای" در جیره غذایی گاو منجر ارتقاء ویتامین"ای" و سلنیوم در سرم خون گاو و سلنیوم شیر گردید . همینطور جیره های غنی شده با سلنیوم و ویتامین "ای" سبب ارتقا تراز مواد مغذی با اهمیت در بدن کودک ها گردید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.