makian01

makian01

makian01

makian01

کسب درآمد ماهانه ۱۵ میلیون تومان از گاوداری

کسب 

درآمد ماهانه ۱۵ میلیون تومان از گاوداری کارآفرین ۴۶ساله با ابلاغ این‌که کارم را با دو گاو شروع کردم گفت:گاوداری واقعاً شغل لذت گزیده است . من می گویم این شغل نتیجه در سود میباشد . ضرر و زیان ندارد . تماماً برکت میباشد . 

۱۲ 

خرداد ماه ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۹ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال ایده ها کسب 

درآمد ماهانه 15 میلیون تومان از گاوداری به گزارش خبر نگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در اکنون حاضر، حدود یک میلیون و 600 هزار واحد دامداری زیر حیث اتحادیه ی دامداران جمهوری اسلامی ایران سرگرم به عمل می‌باشند که وظیفه تأمین گوشت و شیر مرزوبوم را به عهده دارا هستند . بر شالوده آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشاورزی، در درحال حاضر حاضر 3 میلیون نفر در کارها دامپروری مرزوبوم در قالب واحدهای صنعتی، سنتی، دامی کوچک و بزرگ و عشایری کار دارا هستند که بها سرمایه ی آن ها در زیربخش دام و طیور بیش از 209 هزار میلیارد ریال می‌باشد . 


کارم را با 2گاو آغاز کردم 

کارکشته دشتی،46 سال دارااست و نیز حالا بومی دهلران می باشد . دارای 4 فرزند پسر میباشد که هر 4 فرزندش در کار ها به وی کمک می نمایند . او که فردی با انگیزه و بانشاط می‌باشد در رابطه ورودش به میدان رشد گاو شیرده این چنین می گوید:شغل پدرم گاوداری بود . من مدام آن گاه از تعطیل شدن مکتب به سوله گاوداری می آمدم و هم بازی می کردم و هم به پدرم یاری می کردم . ناچیز قلیل به این شغل علاقمند شدم . درنظرم بود که وقتی بزرگتر شدم شغل پدرم را ادامه دهم . بازه گذر کرد و من بزرگتر شدم . تحصیلاتم را نتوانستم تا کالج ادامه دهم . از شیوه یکی از دوستانم با حرفه کابینت سازی آشنا شدم . فعالیت کابینت کار هنری بود و از انجام آن رضایت داشتم درآمدش نیز بد کمبود . حرفه کابینت سازی را تا مدتی ادامه دادم در کنارش دست و پا شکسته رویش گاو شیری را نیز انجام می دادم . ولی بعد از مدتی فعالیت و کاسبی چوب و کابینت سازی به عامل بیحرکتی مسکن کساد شد و همچنین دست هم مضاعف گردیده بود . این شد که خیلی زود تغییر تحول شیوه دادم به چهره دور از شوخی خیس وارد شغل رشد گاو شیری شدم . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

او می گوید:سوله پدری که در اختیارم بود، فقط باید یک برنامه ریزی مدون انجام می دادم تا گاوداری از جدید شیوه بیفتد . شروع کارم فقط با 2 راءس گاو بود . هم عمل کابینت می کردم و نیز عمل گاوداری . ولی با بسط کارم در گاوداری و افزایش تعداد گاوها از 4 فرزند پسرم نیز امداد گرفتم . شرایط فعلی با نیز عمل رویش گاو شیری را انجام می دهیم . این شغل در دهلران به عامل آب و هوای عالی و دشت های فراوان، درآمدزایی خیر داراست . زمانی هوا خوب باشد گاوها را به دشت می بریم و وقتی هوا مساعد نباشد در سوله به گاو ها علوفه می دهیم . هزینه علوفه گاو ها خیلی بالاست و به صرفه نمیباشد که همواره علوفه بدهیم . برای 6 نفر اشتغالزایی داشته ام . از درآمدم راضی هستم . با درآمد این شغل یک عدد از پسرهایم داماد گردیده می‌باشد . 


*گاوداری 

شغل پربرکتی است 

دشتی با ابلاغ اینکه گاوداری شغل پربرکتی می باشد می افزاید:در حالا حاضر 20 عدد گاو شیری دارم که از فروش شیرهای این گاوها کسب درآمد می کنم . اولیه هر سال یک‌سری تلیسه ( گوساله برنا ماده نزاییده) نیز خریداری می کنم تا والا شوند . تلیسه ها معمولاً 8 ماهه می‌باشند . برهه زمانی باردار شدن این تلیسه ها در 16 تا 18 ماهگی آنها می‌باشد . یعنی نزدیک به 8 الی 10 ماه از آنان محافظت می کنیم تا به بازه زمانی استاندارد باروری برسند . هنگامی 18 ماهه شدند از روش لقاح مصنوعی آنها را بارور می کنیم . 


این کارآفرین می گوید:از هر گاو تلیسه 10 طفل در 10 سال پی در پی می شود گرفت . بعد از مدتی زمانی این گاوهای شیری پیرتر شدند آن ها را به کشتارگاه تحویل می دهیم . این چرخه هر سال تکرار می شود . بعضا گوساله ها را هم می فروشیم . یعنی درآمدم نیز از فروش شیر و نیز از فروش گوساله و هم از فروش گوشت میباشد . 


کارکشته دشتی اظهار می کند: گاوداری واقعاً شغل لذت گوشه ای هست . اینجانب می گویم این شغل سود در سود میباشد . زیان ندارد . تماماً برکت است . ساخت روزمره شیر در مزرعه ما به طور میانگین 25 تا 20 کیلوگیرم از هر گاو هست . هر گاو با اعتنا به نژادش شیردهی متفاوتی دارااست . شیرها را به ارزش هر کیلو 2 هزارتومان می فروشیم . برای فروش شیر مشکلی نداریم حتی شرمنده اقوام می شویم . شیر زود به فروش می رسد . بستنی فروش ها، لبنیاتی ها و مغازه ها مشتری دایم ما هستند . میانگین درآمد ماهانه مزرعه رشد گاو شیری با کسر هزینه های سرازیر ماهانه 15 میلیون تومان می‌باشد . با توجه به تجربه ای که از پدرم در مراقبت از گاوها به یادگار دارم دامپزشک گاو ها خودم هستم و درمان گاوها و واکسن زدن آن ها با خودم می باشد . اما دامپزشکی را به پسر بزرگم هم یاد دادم . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.