makian01

makian01

makian01

makian01

پرورش شتر

شتر حیوانی هست که در قران مجید از آن چندین توشه به‌عنوان آیاتی از آفرینش یادشده است . 


آخرین گزارش اداره جهانی اقتصاد در سال 2016، عوامل ریسک را برای تحولات اقتصادی قرن حاضر، 29 زمینه مطرح نموده میباشد . کلیه این عامل ها از پیش‌زمینه تغییرات اقلیمی تبعیت می‌کنند که مهم‌ترین ویژگی مربوط به گرم شدن زمین ناشی از سوخت فسیلی (تولید دی‌اکسید کربن) و مواد مشابه مانند گاز متان است که مورد انتها به حد زیادی به جمعیت و رشد دام‌های اهلی برای رفع احتیاجات بشر مربوط می‌شود . لحاظ به ویژگی‌های بارز این حیوان، بسیاری از محققان معتقد می‌باشند با اعتنا به مخاطراتی که در آینده دنیا با آن مواجه می‌باشد بی‌تردید شترها یکی از منجیان انسان‌ها خواهند بود . 


در اکوسیستم گرمسیری و نیمه گرمسیری، با مشخصه‌هایی چون گرمای شدید، تبخیر فاحش، بارندگی جزئی آن‌هم با پراکنش نامنظم و اختلاف مضاعف رتبه حرارت در شبانه‌روز (که گاه به بیش از 35 سکو می‌رسد)، فقدان آب به‌ویژه آب قابل شرب که عرصه را بر ادامه حیات هر موجودی تنگ می‌کند، شتر صرفا دامی میباشد که با داشتن مشخصات بیولوژیکی استثنایی در چنین شرایط دشواری زیست و تولید‏مثل می‌کند و با عادات چرایی مختص خود سبب ساز محافظت و احیای این مراتع می شود . این حیوان قادر می‌باشد در دمای 40 مرتبه هوا و 50 جایگاه شن صحرا که حیوان دیگری توان عبور ندارد، مسافر خود را به مقصد برساند . وجود شتر برای صحرانورد، راهبردی برای حضور در صحرا است و فارغ از او نمی‌توانند ادعای ادامه حیات داشته باشند . 


شترها نقش قابل‌توجهی در بقاء و حیات انسان‌ها به‌خصوص در بخش وسیعی از آفریقا و آسیا دارا‌هستند . این نقش عمیق و شگرف موجب گردیده که این حیوان در اغلب جمعیت‌های روستایی و عشایری به بخشی از زندگی، تمدن و باورهای مردمان تبدیل شود . به‌گونه‌ای که در این جامعه ها داشتن شتر مایه افتخار و نشان قدرت، معیاری برای اعتبار اجتماعی و پایه بقاء خانواده و قبیله بوده و هست . مونس و راهگشای مردان به‌خصوص در موقعیت طاقت فرسا و بخش ها بیابانی بوده است . 


اگر‌چه به ادله پیشرفت‌های یک سری دهه اخیر نقش شتر در زندگی انسان‌ها کم‌رنگ‌تر شده و استفاده از آن در کارهای کشاورزی، حمل‌ونقل و نیروی نظامی کاهش پیداکرده است، ولی هنوز هم در برخی مناطق به‌ویژه مناطق خشک و نیمه‌خشک زندگی فارغ از وجود شتر طاقت فرسا و سخت می‌باشد . شتر برای ساکنین این مناطق، تأمین‌کننده نیازهای روزانه زندگی و هم وسیله‌ای برای کسب درآمد است . خوشبختانه در سال‌های اخیر کاربردهای جدیدی برای شتر تعریف‌شده و استفاده از این حیوان در صنعت گردشگری، فعالیت‌های ورزشی، مراسم، جشن‌های ملی و مذهبی و فیلم‌های تاریخی افزایش و گسترش‌یافته می‌باشد و در خانواده شتر سانان شترهای یک‌ کوهانِ به عامل گستردگی و میزان جمعیت دارای بیشترین اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند . 


برای توسعه و پایداری مناطق حاشیه‌ای ‌باید به بهره برداری منطقی و پایدار و محافظت ‌منابع ‌برای آیندگان توجه داشت . نزدیک نیمی از مراتع کشور در وضعیت بسیار فقیر و فقیر قرار دارا هستند که به خاطر وضعیت اقلیمی، عمدتاً در آنان گیاهان شادی پسند و نباتات خاردار میروید و شتر مهم‌ترین ‌دامی که ‌با این اقلیم تطابق یافته و تولیدمثل و بازده اقتصادی دارااست . چنانچه رئیس درستی بر این مراتع اعمال شود، ارتقاء گنجایش یک‌سری برابری جمعیت شتر و ساخت تولیدات آن را شاهد خواهیم بود . زیرا در صورتیکه دست‌کم درصد از این مراتع به پرورش شتر اختصاص ‌یابد و جهت هر نفر شتر مولد 50 هکتار مرتع در حیث گرفته شود‌، ظرفیت پایانی پذیرش‌ شتر در این زیستگاه‌ها در موقعیت فعلی مراتع، 400 هزار نفر شتر مولد (کل گله هزار نفر) برآورد می‌شود که تعدادی برابر جمعیت فعلی می باشد و با توجه به در لحاظ گرفتن ‌روش‌های ‌جدید بهبود و بسط مراتع، این رقم قابل‌افزایش خواهد بود . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

برخلاف سایر دام‌های اهلی که مساله علمی رشد دام پیشرفت فراوانی پیداکرده و در بهبود و گسترش آن ها به عمل گرفته می‌شود، در مسئله شتر این مشاجره کمتر دخالت پیداکرده هست و داده ها رویش شتر بیشتر سینه‌به‌سینه از پدر به پسر انتقال‌یافته می‌باشد و بازتابی از فرهنگ، آداب‌ورسوم مردم عشایر و پرورش‌دهندگان شتر در هر حوزه‌ میباشد . برای رهایی از این موقعیت باید سیاست‌های رشد علمی با هدف ها تولیدی متناسب با توانمندی‌های هرگونه و نژادی از شتر برنامه‌ریزی شود و بر آن اساس از علوم تصحیح نژاد، تغذیه، تولیدمثل، بهداشت، مرتبه و مدیریت پرورش همراه با بالا بردن تمدن مدیریت رویش شتر دامداران، استفاده جست . تا این حیوان مانند دیگر دام‌های اهلی بتواند در چرخه اقتصاد و تولید (گوشت، شیر، کرک، پوست، داروئی و فرآورده‌های بیولوژیک) نقش خویش را ایفا نماید . از طرف دیگر تنوع زیاد و گستردگی شترها، ابزار و زمان بسیار مناسبی می‌باشد تا متخصصین علم ها ژنتیک و اصلاح نژاد، به کمک علم و تکنولوژی روز حداکثر استعمال را از این حیوان ارزش ژنتیکی بنمایند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.