makian01

makian01

makian01

makian01

مواد غذایی جیره و خوراک دام و طیور


بطور خلاصه می بضاعت و توان در جیره آغازین تا 25 % و در جیره پایانی تا 40 % سویای مو جود را با آفتابگردان جایگزین نمود . ولی در جیره حاوی آنزیم می توانایی مقادیر بیشتری از این ماده را استفاده کرد .رنگ کنجاله آفتابگردان تیره میباشد وچون رنگ طعام درمصرف آن بوسیله طیورجذبه دارد، مصرف آن پاره ای محدود می شود . 
6- 
کنجاله تخم پنبه کنجاله تخم پنبه دارای 2300 انرژی متابولیسمی و 41 % پروتئین هست . تخم پنبه دارای ماده ضدتغذیه ای گوسیپول هست که در گله های تخم گذار اهمیت دارااست چون در سفیده و زرده تخم مرغ تولید رنگ می کند . تغییر تحول رنگ زرده بصورت بوجود آمدن لکه های سبز تا سیاه هست که بستگی به برهه زمانی مقطع انبارداری دارااست و رنگ سفیده ، هم بدلیل پاره شدن غشاء به رنگ صورتی درمی آید . برای به کارگیری از تخم پنبه می توانایی از سولفات آهن به نسبت 1 به 1 استعمال کرد ، زیرا ترکیبات آهن دار با گوسیپول کمپلکس می دهند و آنرا از دسترس سیستم گوارشی طیورخارج می سازند . 
7- 
نخود نخود دارنده 2600-2400 انرژی و23 تا 25% پروتئین می باشد . اندازه متیونین آن همانند سویا پائین می باشد که در بازه زمانی جیره نویسی بایستی زمینه دقت قرار بگیرد . دارنده ماده ضدتغذیه ای آنتی تریپسین می‌باشد البته مقدار این ماده در نخود زیاد کمتر از سویا هست که این میزان قلیل هم با حرارت از در بین می رود ضمن این‌که حرارت تأثیر مثبت روی میزان پروتئین قابل هضم دارااست . تانن ماده ضد تغذیه ای دیگری میباشد که در نخود وجود داراست . هر چه اندازه تانن بخش اعظم باشد قابلیت هضم پروتئین نخود پائین تر خواهد بود . اگر به روشی بتوانیم میزان مواد ضدتغذیه ای نخود را پائین آوریم این ماده با سویا رقابت خواهد کرد و با پروتئین سویا قابل مقایسه خواهد بود . 
8- 
پودر گوشت پودر گوشت در حدود 55% پروتئین خام داراست و تجزیه کردن و داشتن چک آن بدلیل متغیر بودن ماده اول بصورت موردی، نیاز می باشد . میزان متیونین ، سیستئین و تریپتوفان آن کم و لیزین بالاست . اندازه انرژی پودر گوشت به میزان چربی موجود در آن بستگی دارااست . وجود یک آنتی اکسیدان در پودر گوشت برای دوری از خرابی آن اهمیت دارد . پودر گوشت به این استدلال که حرارت می بیند و رطوبتش گرفته می شود آلودگی ندارد . ولی بزودی ممکن هست آلودگی به آن منتقل گردد . پودر گوشت در حالتی که دربردارنده استخوان باشد می بایست با بها ارزانتری در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و در این موقعیت 40 تا 50% پروتئین ناپخته داراست و منشاء خوبی برای کلسیم و فسفر می باشد اما هر چه فسفر آن پائین خیس باشد بهتر می‌باشد چون ممکن می‌باشد محدود کننده باشد .اندازه مصرف پودر گوشت بطور میانگین 5 تا 7% و حداکثر 10% می باشد . درصورتی که اندازه پروتئین پودر گوشت نامشخص باشد خوبتر است عمده از 4 تا 5% درجیره به کار گیری نشود . 
9- 
پودر ماهی پودر ماهی داخلی که از ماهی کیلکا بدست می آید حدود 60% پروتئین دارد . پودر ماهی فرنگی از ماهی های آنچوی ، هرینگ ، منهادان گرفته می شود و در حدود 64% پروتئین دارااست . ترکیب اسید آمینه ها و قابلیت و امکان هضم آن ها دوچندان بالاست . بخاطربو و مزه ای که در گوشت و تخم مرغ ایجاد می نماید در مصرف آن محدودیت داریم و حداکثر 5% در جیره استعمال می شود . درجیره جوجه های گوشتی این میزان در آخر عصر می بایست به دست‌کم برسد . 
اگرمیزان چربی پودر ماهی بیش از 1% باشد،مقدار عطر بخصوص بعدازطبخ ایراد ساز است . پودرماهی نیز همانند پودرگوشت باید حاوی آنتی اکسیدان باشد . 
پودر ماهی ممکن میباشد موجب سائیدگی سنگدان شود . زمانیکه این جراحات مشاهده شد بایستی بلافاصله مواد پروتئینی با منشاء حیوانی قطع گردیده و مقدار دانه های خوراک کمی درشت خیس گردد تا سنگدان به وضعیت معمولی در آید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.