makian01

makian01

makian01

makian01

اصول رویش گوسفند

اصول 
رویش گوسفند و بز( پرواربندی ) پرواربندی عبارت هست از تغذیه متعادل دام‌های نر دارای سن کمتراز یک سال به مراد تامین سرعت پرورش کافی در جهت ایجاد گوشت است برای بازه بازه و وزن مشخصی انجام میشود . در پرواربندی با حیوانات باید تمام تجهیزات برای دام‌های جوان و نو متذکر شد . 
این امر به عارضه ها ذیل است: 
1-ضریب تبدیل حیوان برنا کمتر از پیرمی‌باشد . 
2-سرعت رویش حیوان برنا ببشتر میباشد . 
3-افزایش وزن در دام‌های مسن و حذفی ناشی از ذخیره چربی میباشد اما در نرهای برنا به چهره ذخیره پروتئین( عضله ماهیچه) می باشد . 
4-بازار پسندی گوشت حیوان کهن سال کم هست . 
5-ارزش یابی وزن زنده یا این که لاشه دام‌های نوجوان نسبت به دام‌های ماده و مسن اکثر میباشد . 

روش‌های 
متعدد پرواربندی 
1-پرواربندی 
کوتاه مدت بره‌های شیرخوار از سن دو هفتگی وهمزمان با آغاز تغذیه بره ها با مواد کنسانتره شده و علوفه تا سن 14 ماهگی انجام می گردد . برای در دست گرفتن تغذیه بره ها و ممانعت مادر ها از تغذیه با کنسانتره یک دیوار انقطاع کننده که صرفا بره ها میتوانند عبور کنند در آغل قرار داده میشود . ارتقاء وزن در این خط مش 300-250 گرم می‌باشد . پروار بره‌های شیرخوار در چراگاه نیز قابل اجرا میباشد . 
2-پرواربندی 
طولانی برهه زمانی بره‌های شیر خوار در این راه پس از آن که بره ها به مقطع 7-8 هفته با شیر مادر تغذیه شدند، به تدریج شیرگیری شده و تغذیه آنها با کنسانتره و علوفه شروع میگردد . وزن بره ها در شروع تغذیه حدود 22-18 کیلوگرم هست . وزن آخرین در این روش 50-45 کیلو است و ارتفاع مدت پرواربندی با احتساب مدت شیرخوارگی 7 ماه هست . 

مزیت‌های 
پرواربندی طولانی مقطع نسبت به کوتاه مدت 
الف: در اثر محدود شدن عصر شیرخوارگی به 6-5 هفته گوسفند مامان زودتر بارور میشود . 

ب: مصرف غذا در مقایسه با رویکرد کوتاه بازه کمتر می باشد . 

3- 
پرواربندی با شیر(بره‌های شیر پروار) در این نوع پرواربندی عمده مواد مغذی قضیه نیاز بره ها از طریق شیر مادر و یا جانشین شیر تامین می‌گردد و بره ها در وزن مساوی 20k g کشتار میگردند . 

رنگ گوشت این بره ها سفید با چربی سپید تا صورتی روشن بوده ومقدار آهن در گوشت آن‌ها مضاعف کم است . 

4- 
پرواربندی تجارتی پرواربند بره ها را از گله‌های داشتی عشایر یا این که روستایی تنظیم می‌نمایند . 

با شروع فصل بهار بره ها یاور با مادر به چراگاه و مرتع منتقل می شوند و در وزن مناسب به فروش می‌رسند . 

به علت ارتقاء تقاضا برای مصرف گوشت بره‌های شیرخوار در آخرها فصل زمستان، عشایر و دامپروران روستایی بره‌هایی که در فصل پاییز متولد می‌شوند را با غذای کامل کننده تغذیه کرده و در آخرها فصل زمستان می فروشند . بیشتر دامداران فروش خویش را از اواسط اردیبهشت ماه ماه آغاز می کنند . سطح دوم فروش دام تقریباً وسط خرداد هست . به هر هم اکنون در رویش تجاری از بره‌هایی که از وسط خرداد ماه ماه به فروش می‌رسند برای پرواربندی به کار گیری میگردد . 

مزایای 
پرواربندی علاوه 
بر اقتصادی و اجتماعی بودن فعالیت‌های پرواربندی دارنده مزایای دیگری به شرح تحت است: 
1- 
استعمال از حداکثر ظرفیت ایجاد گوشت دام برای ساخت تعادل میان مرتع جان دار و تعداد واحد دامی‌در مملکت می بایست حتی‌الامکان از افزایش غیر اصولی تعداد دام دوری شود . با کاهش دام‌های موجود و رشد صحیح آن ها مقدار ایجاد همچنان اثبات باقی میماند . به نحوی که در تغذیه متعادل یک بره با وزن 30kg(‌با تغذیه غیر اصولی) به بازار ارائه میشود و از تخریب مرتع دوری می‌شود . 

2- 
افزایش مرغوبیت گوشت در فعالیت‌های پرواربندی تغذیه مطلوب و متعادل گوسفندان علاوه بر ارتقاء سرعت رویش حیوان سبب بهتر شدن کیفیت گوشت تولیدی می‌گردد . 

3-برگشت 
پر سرعت سرمایه چنانچه سرمایه گذاری صرفا در موضوع پرواربندی انجام شود در نقطه نهایی دوره هم سرمایه به دست دامدار رسیده و نیز یک سود به دست او خواهد رسید که این فرمان موجب دلگرمی‌دامدار شده و او به فعالیت خویش عشق بیشتری نشان میدهد . 

4-کمک 
به حفاظت از مراتع کشور 3- چون عشایر دارنده تجهیزات حتمی برای پرواربندی نمی‌باشند، ممکن می‌باشد که در گله بره‌هایی داشته باشند که رویش کافی را نکرده باشند . به همین یاد آن‌ها را به فروش نمی‌رسانند و آنان را تا 12-11 ماهگی حفظ میکنند و بعد به فروش می رسانند . شیشک ها توسط چوبداران خریداری شده و در مراتعی که به آنها حق علف تناول کردن میدهند چرا میدهند که این خود منجر تخریب مرتع میگردد . 

منش عمل چوبداران علاوه بر تخریب مرتع باعث افزایش غیر اصولی تعداد دام میشود که این هم تاثیر بی واسطه بر تخریب مرتع دارد . 

موقعیت 
برد در پرواربندی 
1-امنیت 
در عمده دامداری ها امروزه به کار گیری از سلاح‌های مجاز و سگ‌های اصیل امری معمولی می‌باشد . با این حالا پاسداری و نگهبانی در هنگام شبکه های عمومی امری حتمی و واجب می‌باشد . 

2-جایگاه 
و فضای زمینه نیار برای هر راءس بره در ایران به خاطر اختلاف در سردترین و گرم ترین منطقه( حدود 50) نوع رده در بخش ها متعدد گوناگون هست . 

در آغاز پروار برای هر راءس دام 8/0-7/0 متر مربع دور و اطراف کافی می‌باشد . اما فضای کافی باید با وزن آخری دام تعیین گردد . 

تجربه نشان می دهد که کاهش تراکم دام در واحد مرحله باعث افزایش سرعت رشد و سوددهی می گردد . لذا در جایگاهی‌های گشوده و بسته به ترتیب 1 و 2/1 متر مربع محیط برای هر راس بره سفارش می‌گردد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.