makian01

makian01

makian01

makian01

نحوه پیشگیری و درمان بیماری کتوزیس در گاوها

طریق 

پیشگیری و درمان بیماری کتوزیس در گاوها 

کتوزیس یکی از بیماریهای شایع متابولیکی در گاوهاست که اساسی ترین عامل پیدایش آن، عدم تغذیه مطلوب گاو بویژه از حیث انرژی، در اوایل عصر شیردهی می‌باشد . 


افت انرژی در این عصر موجب کاهش تدریجی سطح گلوکز خون می شود و تن آغاز به مصرف ذخایر بدنی می‌نماید . ادامه این شرایط پس از ۱۰ روز تا ۶ هفته پس از زایمان منجر به پیدایش بیماری کتوزیس ذیل کلینیکی یا کتوزیس اول می شود که بیشتر در گاوهای پرتولید چشم می شود . 


از دیگر عوامل بستر ساز برای تولید این بیماری میتوان به جفت ماندگی و جابجائی شیردان اشاره کرد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

علائم 

بیماری کتوزیس: قلیل 

شدن اشتهای گاو به ویژه برای مصرف غلات کاهش 

وزن گاو شیرده ایجاد 

شیر کم و 

عدم کارکرد صحیح شکمبه علامت ها 

آزمایشگاهی بروز این بیماری: 

کاهش تراز گلوکز خون: سطح گلوکز خون در یک گاو شیرده سلامت حدودا ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر خون هست . 

ارتقاء 

سطح کتون بادیهای خون تشخیص 

بیماری کتوزیس: برای تشخیص این بیماری میتوان آزمایشاتی جهت چک سطح ها کتونها در شیر و ادرار انجام اعطا کرد . در چهره ابتلای گاو به این بیماری سطح کتون بادیهای شیر نسبت به خون نصف می شود البته تراز کتون بادیهای ادرار چهار برابر تراز کتون بادیهای خون می شود . 


وجود کتون بادیها در ادرار بسیاری از گاوها در اوایل شیردهی یک مسائل شایع است و نیازی به درمان خاصی ندارد . در شرای در ادرار گاوها وجود کتون بادی تایید نشود یعنی گاو تندرست بوده و به کتوزیس مبتلا نشده می باشد . برای اطمینان از ابتلای دام به این بیماری بایستی آزمایش شیر ظریف گرفته شود . 


شیوه 

پیشگیری و معالجه بیماری کتوزیس در گاوها معالجه 

بیماری کتوزیس: برای درمان این بیماری انگیزه اصلی ارتقا سطح گلوکز خون و کاهش آزاد سازی ذخایر بدنی است . 


تزریق 

وریدی گلوکز تزریق وریدی گلوکز یک معالجه قطعی برای بیماری کتوزیس است که با انجام آن میتوان در سریعترین دوران ممکن گلوکز کافی را به بدن گاو تزریق کرد . 


معالجه 

هورمونی هورمون های گلوکوکورتیکوئیدها محرک تولید گلوکز از بافتهای پروتئین هستند . ACTH (هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک ) نیز برای تحریک ترشح گلوکوکورتیکوئید به عمل می پروسه . 


درمان 

با قندهای خوراکی این خط مش بیشتر به همراه یک عدد از دو شیوه درمان با گلوکز یا هورمون اجرا می شود . در این راه دو قند خوراکی به نامهای پروپیونات سدیم و پروپیلن گلیکول می بایست به میزان ۲۵۰- ۴۵۰ گرم به فیس خوراکی یا این که آشامیدن روزانه به دام داده شود . این دو قند به چهره ارگانیک در کبد گاو جهت ایجاد قندها کاربرد دارا‌هستند . 


شیوه 

پیشگیری و درمان بیماری کتوزیس در گاوها نکاتی 

برای پیشگیری از بیماری کتوزیس ارتقاء وزن می تواند سبب به کاهش اشتهای گاو شده و احتمال بروز بیماری هایی مانند کبد چرب را ارتقاء دهد . برای پیشگیری از بروز بیماری کتوزیس می بایست تا حد امکان از ارتقا وزن گاوها در اواخر شیردهی یا زمان خشکی دوری کرد . شایسته ترین امتیاز بدنی برای گاو در هنگام زمان وضع حمل میان ۳- ۵/۳ هست . 

یکی از شیوه های معمول برای پیشگیری از بروز بیماری کتوزیس، تغذیه گاو در روزهای انتهایی آبستنی (۳ هفته پیش از زایمان) با ۴/۲ کیلوگرم غلات میباشد . 

تغذیه گاو با یونجه مرغوب و کافی در زمان پس از وضع حمل احتمال پیدایش این بیماری را کاهش میدهد . 

تغذیه 

گاو با جیره ادغام و محدود کردن هر وعده غذایی به ۲- ۴ کیلو گرم غلات دادن نیاسین به گاو (۲ هفته پیشین از زایمان ۶ گرم نیاسین روزانه به گاو داده شود) . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.