makian01

makian01

makian01

makian01

اثرات گرما و رطوبت بالا بر ایجاد مثل گاو

اثرات 

گرما و رطوبت بالا بر ایجاد مثل گاو ارتقا حرارت و رطوبت محیط در تابستان می تواند موجب تغییرات فیزیولوژیکی و رفتاری درگاوها ودرنتیجه کاهش موفقیتهای ایجاد مانند گردد . 

این تغییرات عموما در نتیجه (استرس گرما) بوده وشامل مورد ها ذیل است: 1 .ارتقا تنفس . 

2 .افزایش رتبه حرارت رکتوم . 

3 .ارتقاء مصرف آب . 

4 .کاهش غذای مصرفی . 

5 .کاهش وزن . 

6 .کاهش فعالیت . 

ولی استرس حرارتی خیلی بالا باعث عدم تعادل ، کلاپس((Collaps و در نهایت مرگ دام خواهد شد . 

علاوه براین علامتها ،تغییراتی در اندام تناسلی گاو نروماده در اثر استرس گرما رخداد می افتدکه ممکن می‌باشد سبب کاهش باروری در آن ها گردد . آستانه حرارت محیطی که در آن تغییرات فوق چهره می دهد به خیر روشن نمی‌باشد بلکه استرس گرما بسته به ارتفاع بازه وشدت آن اثرات خود را روی اعضای تناسلی به جای می گذارد . حرارت محیطی بالا که برای هفته ها ثابت بماند ممکن میباشد اثرات ضرر و زیان آور خود را در اندام تنا سلی نشان دهد . شب های خنک به کاهش استرس گرما امداد خواهد کرد و ممکن هست که اثر استرس گرمائی روز را جبران نماید . 

دیگر 

عواملی که سبب کاهش اثراسترس گرمایی می شوند عبارتند از : 1 .تهویه 

کافی(چه مکانیکی و چه ارگانیک ( 2 . وجود سایه وآب آشامیدنی . 

3 .به کار گیری مطلوب از آب مانند ایجاد غبار آب وکاهش حرارت در اثر تبخیر آن . 

تاثیر 

استرس گرما بر گاونر: علامت ها استرس گرما در گاو نر با ارتقاء حرارت وثابت ماندن در 90 رتبه فارنهایت (2/32 مرتبه سانتیگراد) بروز می نماید . حرارت محیطی 100 رتبه فارنهات (7/37 مرتبه سانتیگراد) خطر ناک بوده و ممکن میباشد علامت ها توسعه یافته استرس گرما را تولید نماید . اکثری از داده ها در مطالعات تجربی موید تاثیر استرس گرما بر کیفیت منی گاو نر می باشد . تغییرات بعدی استرس گرما می تواند هنگام آنالیز منی مشاهده گردد وآن شامل تغییرات در صورت ، راز و دم سلول اسپرم می باشد . 

پوشش گذاری بر روی اسکروتوم بیضه در گاو نر می تواند 4-1 سکو فارنهایت(2/2-6/ . سکو سانتیگراد) حرارت پوستی اسکروتوم را ارتقاء دهد . این فعالیت آزمایشی موجب ایجاد شرائط استرس گرمائی می شود . پوشش گذاری بر روی اسکروتوم گوساله های نر یک ساله به بازه زمانی 72-24 ساعت موجب کاهش سلولهای ارگانیک اسپرم گردیده هست . این کاهش از 2-1 هفته بعد از پوشش گذاری اتفاق میافتد .زمانی این استرس بر داشته می شود ، کیفیت منی تا 4-1 هفته به همان فیس ادامه می یابد . بسته به طول مدت استرس گرمائی کیفیت منی نسبتاً تا 8-4 هفته سپس از آن به تراز گذشته از استرس گشوده می گردد . در مکانهائی که دامها به دوران متعددی پایین شرائط آزمایشات استرس گرما و هوای گرم قرار گرفته اند (95-88 جایگاه فارنهایت مساوی 35-31 جایگاه سانتیگراد به مدت هشت هفته) ، نتایج مشابهی به دست آمده می‌باشد و دامهــــــــای فوق آنگاه از هشت هفته کـــــه استرس بر داشته شده به شرائـــط قبل خود برگشته اند . 

نتایج عملی استرس گرمائی بر روی گاوهای نر به خیر و خوبی معین نمیباشد . تغییرات در کیفیت منی ممکن میباشد به کاهش باروری سبب شود و خصوصا در صورتی‌که که گاو نر مو جود بارور کننده گله ،تنها گاو نر پیشین از استرس گرما بوده می باشد . آزمایشات نشان داده که گاوهای نر در بروز نشانه ها استرس و نشان دادن حساسیت نسبت به استرس گرمایی متفاوت می باشند و بصورت انفرادی ممکن هست گاو نری باشد که در پیش‌روی استرس گرماعلائم چندانی نشان ندهد در حالی که سایرین دارای علامتها شدید باشند . چنانچه گاو نری در معرض استرس گرما قرار گرفته و1 الی 2 هفته آن گاه این گاو در برنامه همزمانی روی یک‌سری از گاو ها به عمل گرفته شود ،ممکن هست کاهش متعددی درباروری گاو ها اتفاق افتد . با این وجود ذیل وضعیت بخش اعظمی که در فیلد وجود دارااست با یک گاو نر نرمال غیرمحتمل هست که استرس گرمائی حاد اساساً به تنهایی بتواند باروری گاو را ذیل تاثیر خود قرار دهد . داده ها داده ای جان دار اجازه ی بررسی دقیق اندازه تاثیرگذاری استرس گرما بر روی باروری در موقعیت گوناگون مدیریتی در فیلد را نمی دهد . 

با 

کاربرد مدیر ایجاد مثلی صحیح ممکن هست استرس گرما به شرح تحت در گاو نرکاهش یابد : 1-استفاده با صرفه از گاو نر(نسبت 1 به 20 برای گوساله های نر یکساله به گاوهای ماده و نسبت 1 به 40 برای گاوهای نر بالغ) . 

2-تهیه 

سایه و تهویه مطلوب (نصب رشته (Fan ) یا این که به کارگیری از جریان باد به فیس طبیعی) 3- استفاده از گاوهای نر با باروری بالا . 

4-تهیه مقدار کافی آب با کیفیت مطلوب و مواد معدنی . 

5-کاهش استرس های دیگر شامل حشره ها مزاحم ، عفونت سم ، و غیره . 

6-نگهداری گاو نر در شرائط وضعیت بدنی خوب . 

7-گردش گاوهای نر در میان مزارع (اگر که مزارع دیگری در دسترس است) این کار سبب ارتقاء مقاومت گاونر کلیدی به استرس گرمائی و جبران استرس فوق می شود . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

اثرات 

استرس گرما بر ساخت مثل گاو ماده: ارتقاء استرس گرما به بیش از 86 جایگاه فارنهایت (30 رتبه سانتیگراد) ممکن میباشد که روی هورمونها در گاو ماده تاثیر گذار باشد . کاهش طول مدت فحلی و اندک شدن شدت علامتها آن ممکن می باشد که یکی از اثرات استرس گرما باشد . استرس گرما در مدت باروری و یا بلافاصله 10-7 روزبعد از آن ممکن می باشد که سبب ساز کاهش ریت باروری ( conception rate ) گردد . این خصوصا هنگامی به وقوع می پیوندد که گاو ها به استرس گرما عادت نداشته باشند .این تغییرات نه تنها دربرگیرنده نارسائی در بــــاروری تخمک می‌باشد بلکه اساسا موجب ارتقا مرگ زود رس جنین نیز در گــــــاو می باشد . 

بامرگ زودرس جنین در ارتباط با استرس گرما ، گاو ظرف 21 روز به فحلی گشوده می گردد . در واقع جنین قبلی از شناسائی توسط مادر از میان رفته و آبستنی زایل شده می‌باشد .بنابر این گاو مجددا ظرف 21 روز به فحلی باز می گردد . 

کاهش باروری در گاوها، بیشترین احتمال، متعاقب استرس گرما می باشد .ولی در بعضی از تلیسه ها نیز ممکن می باشد کاهش باروری واقعه افتد . . 

درحالی که بطور سنتی غا لب توجهات معطوف به اثرات کاهش باروری در گاو نر است، البته این حقیقت اصلی هست که استرس گرما بر روی باروری گاو ماده مفید می باشد . 

بنا بر این استرس گرما خصوصا در بازه زمانی اجرای برنامه همزمانی می بایست مورد دقت قرار گیرد . در یک برنامه همزمانی در برهه زمانی بروز فحلی برای اجتناب از استرس آب و هوای گرم و یا به عمل گیری ابزار مدیریتی در جهت کاهش این استرس برای حصول یک سود عالی ، باید مد نظر قرار گیرد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.