makian01

makian01

makian01

makian01

عوامل استرس زا بر شیر دهی گاو


- با استفاده از علوفه های مرغوب و کیفیت بالا خوب و عوامل اشتها آورمصرف ماده ی خشک را ارتقا دهید . 
- عملکرد فرمائید علوفه های مورد تغذیه به قطعات ریز خرد نشوند و در چهره الزام از چنین علوفه هایی برای حفظ تعادل PH شکمبه و کاهش اسیدوز و دیگر ناراحتی های گوارشی بافرهای شیمیایی نظیر بی کربنات سدیم استفاده نمائید . 
- عوامل استرس زا مثل واکسیناسیون دام ، سم چینی حمام ضد کنه و . . . . . را به سپس از سپری شدن نقط ی اوج شیر دهی موکول کنید . 
- استعمال از کامل کننده نیاسین که ممکن هست از زمان ی کم آب آغاز گردیده می بایست برای گاوهای مالامال شیر ادامه یابد در این وضعیت مصرف غذا احتمالاً اکثر و احتمال بروز کنیوز کمتر خواهد بود . 
- با تغذیه ازمکمل های پر انرژی نظیر چربی و ملاس مصرف انرژی را بالا ببرید . 
2- 
مدیر تغذیه ای در تراز دوم شیر دهی : در این دوره گاو مرحله حیاتی پیک (peak) با حداکثر ایجاد را سپری کرده و واکنش های حیوان به حالت عادی برگشته و می تواند در فیس برخورداری از جیره ی متوازن بضاعت های تولیدی خویش را بروز دهد . در این مرحله مدیریت گاوداری گاوهای مسئله حیث را از لحاظ حالت بدنی نظارت نموده و در چهره بازخورد با موردها غیر عادی نظیر پرورش بی رویکرد گاوها و یا این که لاغری بیش از حد آنان درصدد تصحیح جیره بر آیید . 
3- 
رئیس تغذیه ای در تراز پایان شیر دهی : رئیس تغذیه ای گاوهای شیرده در این مرحله سهل تر از مراحل دیگر است زیرا در این سطح مصرف مواد غذایی عمده از نیازهای ساخت شیر بوده تولید شیر رو به کاهش می‌باشد . 
نکاتی 
که مد حیث رئیس گاوداری بایستی باشد عبارتند از: - کاهش وزن ساخت گردیده در ابتدا زمان ی شیر دهی بایستی به نوع ای جبران شود که گاودر ابتدا عصر ی کم آب از وزن مناسبی برخوردار باشد . 
- حداکثر کوشش در رابطه با دوام شیر دهی در حد امکان به عمل آید . 
- تلیسه های برنا نیازهای ویژه ای برای رشد دارا‌هستند . بنابر این برای تولید رویش در تلیسه 2 ساله 20 درصد و برای تلیسه های 3 ساله 10 درصد از مواد غذایی عمده از تعداد موضوع نیاز برای حفظ خواسته شود . 
- با اعتنا به تقاضای ناچیز مواد مغذی می بضاعت نسبت علوفه به کنسانتره را ارتقاء داده و با استفاده از ترکیبات ازت دار غیر پروتئینی هزینه های غذایی را کاهش اعطا کرد . 
- جهت خشک کردن گاوها در نقطه پایان این تراز میتوان طعام و آب مصرفی را محدود نمود . 
4- 
مدیریت تغذیه ای گاوهای خشک : به خواسته آماده سازی گاو برای شیر دهی بعدی بایستی یک عصر ی خشک در حیث گرفته شود . با در نظر به دست آوردن یک زمان ی کم آب 60 روزه تولید شیردهی آن‌گاه برای بیشتر ماده گاوها بهینه خواهد بود . .اگر دوره ی خشک کمتر از 40 روز باشد بافت پستان دوران کافی برای نوسازی نداشته و در فیض ایجاد شیر در شیر دهی ایده آل نخواهد بود . در حالتی که زمان ی خشک بیش از 70 روز باشد گاوبیش از میزان چاق می شود درحالی که تولید شیر در شیر دهی آن‌گاه اکثر نبوده و دشواری چاقی نیز در پی خواهد آمد . گفته می شود که بازدهی مصرف انرژی برای بافت سازی به هنگام شیر دهی عمده از دوره ی خشک هست از این رو بایستی کوشش کرد که کاهش وزن گاو در هفته های آخرین شیر دهی جبران گردد . بدین ترتیب افزایش وزن ماده گاو در عصر کم آب بخش اعظم مربوط به رویش جنین خواهد بود . 
مواقعی 
که در این سطح در مورد تغذیه ی گاوها در لحاظ می باشند عبارتند از : - مصرف کلسیم بایستی به کمتر از 100 گرم در روز محدود شود و نیز برهه زمانی فسفر کافی در اختیار گاو ها قرار گیرد ( 35 تا 40 گرم فسفر در روز برای نژادهای بزرگ) کلسیم بیشتر به ویژه در حالتی که جیره از لحاظ فسفر فقدان داشته باشد احتمال بروز تب شیر را افزایش خواهد اعطا کرد . 
- درصورتی که علوفه نبود سلنیوم دارد می بایست روزانه 3 تا 5 میلی گرم سلنیوم به علوفه بیشتر کرد . در شرای مصرف ویتامین E در طعام مضاعف نباشد موجب جفت ماندگی می شود . 
- از تغذیه ی زیاد مواد معدنی می بایست جلوگیری کرد (به ویژه مخلوط بافر های نمک های سدیم ) و مصرف نمک طعام را می بایست به حداکثر 28 گرم در روز محدود نمود . 
مصرف مضاعف نمک موجب محافظت آب در بدن و تولید خیز یا ادم در بعضا گاوها به ویژه تلیسه های شکم نخستین می شود . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.