makian01

makian01

makian01

makian01

خطوط تغذیه علوفه دام



نکته 

های حساس در تغذیه مخلوط علوفه و کنسانتره برای گاوهای شیری روستایی که تولید شیر آنها به هفت تا هشت کیلوگرم می رسد، ضروری نمیباشد که از کنسانتره استفاده کنید . با علوفه های مرغوب می بضاعت نیاز غذایی این دام ها را برطرف کرد . اما برای گاوهایی که در روز بخش اعظم از هشت کیلوگرم شیر ساخت می کنند، باید از کنسانتره استفاده کرد . 

ماشین آلات تولید خوراک دام

برای این گاوها در برابر هر یک کیلوگرم شیر تولیدی، نیم کیلوگرم کنسانتره دامی ضروری هست . برای نمونه درصورتی که گاوی چهارده کیلوگرم شیر تولید می کند، بایستی روزمره هفت کیلوگرم کنسانتره به اضافه میزان اضطراری علوفه جدید و مرغوب بخورد . 

تغییر و تحول جیره غذایی دام می بایست با احتیاط ناچیز کم انجام شود . تا باعث ناچیز شدن تولید نشود . در حالتی که در غذای دام از ضایعات استعمال می شود باید با دقت به دسته ماده افزودنی از مقدار کنسانتره کم کرد . 

علوفه های سبز، رطوبت زیادی دارا‌هستند . به همین عامل دو تا سه برابر علوفه های خشک باید مصرف شوند . در‌صورتی‌که بتوان علوفه و کنسانتره را به طور بی نقص مخلوط کرد، خیلی مناسب است . در صورتی‌که این فعالیت انجام نشد، سعی نمائید مسافت وقتی در بین تغذیه با علوفه و کنسانتره خیلی ناچیز باشد . 

برای بیشترشدن میزان ساخت شیره می بضاعت تا حدودی از کنسانتره دامی استفاده کرد . مصرف دوچندان کنسانتره منجر اندک شدن چربی شیر می شود . در این حالت بایستی از علوفه های مرغوب با فن های بلند و کنجاله تخم پنبه استعمال کرد . 


امر 

تنظیم کسانتره برای گوساله های پرواری مقدار چهل تا چهل و پنج درصد جو، سی تا سی و پنج درصد سبوس، قریه تا دوازده درصد تفاله چغندر، سه تا پنج درصد کنجاله تخم پنبه، هشت تا روستا درصد سبوس برنج را با کمی کربنات کلسیم ادغام فرمایید . بعد از آن در اختیار دام ها بگذارید . 


مهیا 

کردن غذا اضطراری برای دام های مختلف تمامی دامها برای ایجاد بایستی انرژی و پروتئین کافی مصرف نمایند . میزان مصرف ماده های غذایی دام ها با نیز فرق می نماید . 


الف) 

گاوهای شیرده: این گاوها به عامل ایجاد شیر، غذا هایی اضطراری دارند که پروتئین زیادی داشته باشند . مخلوط علوفه هایی نظیر یونجه خشک با کنسانتره دامی که انرژی کافی داشته باشند، دوچندان مطلوب میباشد . 

مقدار غذا برای این دام ها به گونه دام حک هبومی است یا این که دورگ و مقدار شیر تولیدی بستگی داراست . اندازه ماده غذایی خشک برای گاوی که دوازه کیلوگرم در روز شیر می دهد و پانصد کیلوگرم وزن دارد، قریه کیلوگرم میباشد . دو کیلوگرم از این اندازه بایستی کنسانتره باشد . 

در اولِ زمان شیرواری زیرا دام وزن زیادی را از دست داده و اشتهای کمتری دارد، می بایست از علوفه های مرغوب و کنسانتره عالی استعمال کرد . به علاوه از دادن علوفه هایی مثل کاه و سبوس برنج بایستی دوری شود . 


ب) 

گاوهای کم آب آبستن: در پایان عصر شیرواری یعنی سه ماه پیشین از زایمان قلیل کم بایستی از اندازه کنسانتره دامی و علوفه های مرغوب ناچیز کرد . به جای آن می توان، غذا های اندک قیمت خیس را در غذای دام قرار بخشید . یعنی می توانایی به طور بی نقص از علوفه به کار گیری کرد و دیگر به دام ها کنسانتره نداد . استفاده مضاعف از غذای آردی در گاوهای کم آب باعث چاقی آنها می شود . در نتیجه، سخت زایی و بیشترشدن هزینه ها را به دنبال دارد . 

دو هفته قبلی از زایمان، کم ناچیز میزان کنسانتره در غذای دام را اضافه فرمائید . همچنین از علوفه های مرغوب مانند یونجه می بایست در غذا دام به کارگیری کرد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.